تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۷۳۶۵۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
یادداشت؛

تولید گرید‌های جدید فولادی؛ بسترساز رشد صنعت و اقتصاد کشور

‌می‌متالز - حرکت به سمت تولید گرید‌های جدید یا به تعبیر دیگر، تولید گرید‌های با ارزش افزوده بالا یکی از استراتژی‌های مهمی است که می‌تواند این صنعت را در کشور رشد و ارتقاء بخشد.

به گزارش می‌متالز، تکنولوژی در سراسر دنیا همواره رو به پیشرفت است و این پیشرفت می‌تواند هم برای تولیدکننده محصولات نهایی، هم برای مصرف‌کننده و هم برای مجموعه دست‌اندرکاران صنعت، آینده‌ای درخشان و پررونق را رقم بزند.

در صنعت فولاد، حرکت به سمت تولید گرید‌های جدید یا به تعبیر دیگر، تولید گرید‌های با ارزش افزوده بالا یکی از استراتژی‌های مهمی است که می‌تواند این صنعت را در کشور رشد و ارتقاء دهد؛ چرا که با اشباع بازار داخلی چه در حوزه محصولات طویل و چه در حوزه محصولاتی نظیر ورق و... عملاً رکودی محسوس را در بازار نه فقط در فضای اقتصادی، بلکه در حوزه فنی و تکنولوژیک شاهد هستیم.

افزایش سرعت پیشرفت‌ها با تولید گرید‌های جدید فولادی

پیدایش گرید‌های جدید که به خاطر نیاز‌های جدید صنعت به این گرید‌ها بوده امروز موجب پیشرفت‌های مختلفی در جای‌جای صنعت کشور شده که در نتیجه، اهتمام به تولید این گرید‌ها می‌تواند سرعت این پیشرفت‌ها را در کشور افزایش دهد. اما نکته اینجاست که برای حرکت در این مسیر، بستر‌های زیادی باید ساخته شده یا برخی از زیرساخت‌ها باید اصلاح شود.

زیرساخت‌های حمل و نقل و انرژی که بار‌ها به مشکلات آن در کشور و به ویژه صنعت فولاد اشاره شده، دو چالش امروز صنعت فولاد هستند که به نحوی ارزش افزوده را برای فولادسازان محدود کرده است. هر چند برای تولید گرید‌های جدید بخشی از این عدم‌النفع جبران می‌شود، ولی باید توجه داشت که فولادسازی در کشور پتانسیل این را دارد که پیشران اقتصاد غیر نفتی در کشور شود.

نقصان در زیرساخت‌ها؛ مشکل امروز صنعت در کشور

البته در این بین فولادسازان بزرگ کشور نظیر فولاد مبارکه امروز برای حل این مشکلات زیرساختی در کشور، گام‌های بلندی را برداشته و سرمایه‌گذاری‌های زیادی را انجام داده‌اند، ولی نکته اینجاست که با توجه به نبود توسعه متوازن در صنایع، تا پر شدن خلأ‌ها مسیری طولانی پیش روی این صنعت برای حل مشکلات وجود دارد.

یکی از مشکلات دیگر، نبود توازن در زنجیره تولید فولاد است. از سویی امروز با توجه به نیاز کشور برای ارتقاء و رشد زنجیره تا رسیدن به افق ۱۴۰۴، بسیاری از فولادسازان با چالش تهیه مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر باید هماهنگی‌های بیشتری در زمینه تأمین مواد اولیه بین فولادسازان و معدنی‌ها وجود داشته باشد تا این صنعت بتواند به صنعتی سرامد تبدیل شود.

تولید گرید‌های با ارزش افزوده بالا، نیازمند همکاری نزدیک بین فولادسازان و تولیدکنندگان فروآلیاژ‌ها

به علاوه برای تولید گرید‌های با ارزش افزوده بالا، همکاری نزدیک بین فولادسازان و تولیدکنندگان فروآلیاژ‌ها نیز مورد نیاز است که این نیز گواهی دیگر بر نیاز به یکپارچه شدن زنجیره تولید فولاد در کشور است.

در صورتی که این زنجیره یکپارچه شود می‌توانیم شاهد تولید فولادی با کیفیت، با درصد خلوص قابل قبول و با قیمتی مناسب خواهیم بود؛ چرا که امروز در دنیا بازار‌ها بسیار رقابتی شده و مشتریان این بازار، از تولیدکننده کیفیت، قیمت، زمان تحویل، خواص و ... را متوقع هستند.

فولاد مبارکه؛ پیشگام در تولید گرید‌های جدید فولادی برای تحقق صنعت سبز

نکته قابل توجه دیگر نیاز برخی از گرید‌های جدید به روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید برای تولید است که همین موضوع نیز باعث ارتقاء صنعت فولاد در کشور می‌شود. علاوه براین تحقق صنعت سبز نیز با استفاده از این تکنولوژی‌ها و تولید فولاد‌های جدید نظیر فولاد‌های کم‌کربن، سهل‌الوصول خواهد بود.

فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا در صدد است تا با تولید فولاد‌های کیفی، هم نیاز صنعت کشور را تأمین نموده و هم موجب رشد و ارتقاء صنایع کشور شود. به علاوه این شرکت می‌تواند با تولید فولاد‌های کم‌کربن، گام مؤثری را در راستای ایفای نقش شهروند شرکتی خود با تحقق صنعت سبز برای خلق آینده‌ای بهتر برای ایران و ایرانی بردارد.

محمدجواد قائدی

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده