تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۵
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۷۴۰۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
یادداشت؛

رفتار مسوولانه فولاد مبارکه در برابر جامعه و محیط زیست

‌می‌متالز - شرکت فولاد مبارکه در دوران فعالیت خود همواره نسبت به نیاز‌های زیست محیطی و جامعه در استان اصفهان و همچنین در سراسر کشور پاسخگو بوده و اقدامات ارزنده‌ای را در راستای تحقق مسوولیت اجتماعی شرکتی خود انجام داده است.

به گزارش می‌متالز، مسوولانه رفتار کردن همه انسان‌ها در جامعه و به نوعی بی‌تفاوت نبودن آن‌ها نسبت به افراد و محیط اطراف به نوعی تلقی از مسوولیت اجتماعی فردی دارد. در حوزه مسوولیت اجتماعی شرکتی نیز شرکت‌ها با توجه به نوع و حجم فعالیتی که دارند مدیران کسب وکار‌ها و یا هیات مدیره آن‌ها باید در برابر جامعه و محیط زیست رفتار مسوولانه داشته باشند.

در تعریفی مسوولیت اجتماعی شرکتی به تعبیری فعالیت‌هایی است که پیش برنده سود و منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان و آن چیزی است که قانون بایسته می‌دارد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که در قرن بیستم توجه به مسوولیت اجتماعی و به ویژه مشکلاتی که در حوزه محیط زیست ایجاد شد مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت و برای این امر نیز استاندارد‌هایی هر چند سال یکبار تعریف و عملکرد شرکت‌ها بر اساس آن ارزیابی می‌شود.

در این راستا بر اساس ایزو ۲۶۰۰۰ اصول مسوولیت اجتماعی برای هر سازمان در قالب ۷ اصل مهم تعریف شده و دغدغه‌مندان این عرصه بر این اصول تاکید جدی دارند.

از جمله این اصول پاسخگویی شرکت‌ها و صنایع بر روند تاثیر فعالیتشان بر جامعه، اقتصاد و محیط زیست است، اصلی که همواره در شرکت‌ها و به ویژه شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه مورد توجه بوده و هر ساله بخش قابل توجهی از درآمد این شرکت در این زمینه مصرف می‌شود.

کاهش آلایندگی آب و خاک و حفظ محیط زیست

در این راستا و برای تحقق رفتار مسوولانه شرکت فولاد مبارکه در برابر محیط زیست و کاهش مصرف آب می‌توان به اقداماتی همچون سرمایه‌گذاری در احداث شبکه جمع‌آوری و تصفیه پساب‌های شهری شهرستان‌های مبارکه و لنجان در راستای بهبود فرایند‌های زیست‌محیطی و استفاده بهینه از منابع آبی اشاره کرد.

در حوزه کاهش آلاینده‌های جوی نیز این شرکت از ۱۲ سال گذشته تاکنون با نصب سامانه‌های پایش و بر خط سنجش آلاینده‌های هوا این امکان را به همه شهروندان داده تا به صورت مستمر از میزان آلاینده‌های زیست‌محیطی این شرکت اطلاع داشته باشند و بر اساس اعلام محیط زیست استان اصفهان همه آلاینده‌های شرکت فولاد مبارکه زیر حد مجاز و در رنج استاندارد است.

این شرکت برای رسیدن به این استاندارد‌ها هزاران میلیارد تومان هزینه کرده که از جمله آن می‌توان به نصب بیش از ۲۰۰ نوع تجهیز کنترل آلودگی هوا از قبیل غبارگیر‌های کیسه‌ای، سیکلون‌ها، مولتی سیکلون‌ها و غبارگیر‌های مرطوب مانند ونتوری اسکرابر‌ها از ابتدای بهره‌برداری اشاره کرد.

اضافه شدن غبارگیر‌های مختلف در نواحی آهن سازی و فولاد سازی به صورت مداوم، استفاده از محلول پتاس SSR ۴۰۰ برای تثبیت خاک و جلوگیری از انتشار غبار، استفاده از پاشش آب و شیره آهک جهت تثبیت و جلوگیری از پراکنش دپو‌های کنستانتره، نصب زباله‌سوز مدرن در واحد ورق رنگی و کنترل گاز‌های آلاینده، نصب موفق سیستم بازیابی حرارت از گاز‌های خروجی از توربین گازی و جلوگیری از انتشار ۱۸۰ هزار تن دی اکسید کربن به اتمسفر، کنترل انتشار گاز دی اکسید سولفور از واحد گندله‌سازی با ملزم نمودن معادن به فروش کنستانتره کم سولفور، مرطوب‌سازی همه مواد خام ورودی به شرکت از قبیل کنستانتره، گندله و ... برای جلوگیری از پراکنش غبار و ساخت مخازن مدرن برای نگهداری و مدیریت ریزدانه‌های آهک و کنستانتره‌های ورودی از دیگر اقدامات این شرکت برای کاهش آلاینده‌های جوی بوده است.

گوشه‌ای از دغدغه‌های فولاد مبارکه در برابر پروژه‌های میراثی در اصفهان

از سوی دیگر باید توجه داشت که این مجموعه عظیم اقتصادی در استان اصفهان همواره دغدغه توسعه در استان را داشته و در راستای حل مشکلات استان پیشتاز بوده است، کمک فولاد مبارکه برای تکمیل پروژه مصلی که پروژه میراثی اصفهان نام گرفته بود و بیش از ۲۰ سال معطل اعتبار مانده بود، از دیگر اقداماتی است که این شرکت در راستای تحقق مسوولیت اجتماعی و کمک به توسعه استان انجام داده است.

تکمیل ورزشگاه نقش جهان دیگر پروژه میراثی اصفهان که در سال ۱۳۶۸ کلنگ‌زنی شده بود و به دلایل مختلف مورد بهره‌برداری قرار نگرفته بود نیز از دیگر اقدامات ارزنده شرکت فولاد مبارکه در راستای رفتار مسوولانه در برابر جامعه محلی اطراف خود است، ورزشگاهی که سود آن نه تنها شامل حال مردم اصفهان، بلکه شامل مردم کشور شده و ظرفیت خوبی برای میزبانی ایران برای مسابقات بین‌المللی است.

حمایت از تیم‌های ورزشی و راه‌اندازی تیم‌های مختلف در همه عرصه‌ها از دیگر اقدامات فولاد مبارکه در راستای تحقق مسوولیت اجتماعی‌اش است، در این زمینه این شرکت حامی راه‌اندازی تیم‌های پایه و حرفه‌ای باشگاه فولاد مبارکه سپاهان بوده که توانسته موفقیت‌های زیادی را برای استان و کشور به همراه داشته باشد و با ایجاد این امکان از افزایش آسیب‌های اجتماعی نیز جلوگیری کند.

نجات جان هموطنان با اهدای اکسیژن

از دیگر اقدامات مسوولانه فولاد مبارکه در برابر جامعه ایران اهدای ۲۵ هزار تن اکسیژن به مراکز درمانی کشور از ابتدای شیوع کرونا بوده و در بخش دیگر نیز باید یادآور شویم که این شرکت در زمان وقوع بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله همواره یاری دهنده مردم آسیب دیده بوده است.

کمک سالیانه شرکت فولاد مبارکه برای آزادی زندانیان که هر ساله این عدد بیش از دو برابر کمک دیگر خیران و صنایع استان در این زمینه است نیز کار خیر و بزرگ این شرکت است که نمی‌توان نادیده گرفت.

یاری‌رسانی برای تحصیل دانش آموزان محروم سراسر کشور دیگر دغدغه مسوولان شرکت فولاد مبارکه بوده که در این راستا در سال تحصیلی گذشته این شرکت ۲۵ هزار بسته لوازم التحریر را بین دانش آموزان توزیع کرده و این اقدام نیز در سال جاری محقق خواهد شد.

مریم یاوری

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده