تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۳
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۲۷۳۵۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

منافع تجاری ایران از همکاری با گروه بریکس

‌می‌متالز - کارشناس اقتصادی گفت: ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی و تجاری که گروه کشور‌های عضو بریکس به اقتصاد ایران می‌دهد بسیار زیاد است.

به گزارش می‌متالز، «عطا بهرامی» در گفت‌وگویی با اشاره به گروه بریکس گفت: یک ساختاری از کشور‌های برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی است که برای نظام چندقطبی خود را آماده می‌کند اندیشکده‌های آمریکا می‌گویند در سال ۲۰۳۰ دیگر نظام چندقطبی نداریم و جهانی‌سازی تمام شده است.

وی گفت: بریکس (به انگلیسی: BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشور‌های عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است. هرچند اعضای گروه بریکس همگی به‌غیراز روسیه در ردهٔ کشور‌های درحال‌توسعه یا اقتصاد‌های در حال ظهور هستند، اما عموماً به‌واسطهٔ اقتصاد‌هایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشور‌ها متمایز می‌شوند. بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸٪ قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.

وی افزود: کشور‌هایی که کاندیدای این نظام چندقطبی است با هم جمع شدند و یک تشکیلات راه‌به‌راه انداخته‌اند تا اقتصاد جهان را در دست بگیرند.

وی بیان داشت: اکنون تغییر رویه انجام شده و می‌بینند دولت ایران متمایل با کار با همسایه شرق است قرارداد شانگ‌های چین و موافقت‌نامه تجارت ترجیحی اوراسیا را سریع انجام دادند چرا که نقش ایران در خاورمیانه مهم است.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اتحادیه اوراسیا گفت: اگر ما با یک اتحادیه پیوند بخوریم دلار را کنار بگذاریم که باید این کار را انجام دهیم عملاً اتفاق می‌افتد که رژیم تحریم‌ها تمام می‌شود.

وی اضافه کرد: رژیم تحریم‌ها به شکل عملی نمی‌تواند اقدامی انجام دهد، اگر به شکل جهانی همه یقین کنند که تحریم‌ها هیچ کاربردی نداشته است به موفقیت دست خواهیم یافت، پیش‌بینی‌شده است که در سال ۲۰۳۰، یعنی ۸ سال دیگر جهانی‌سازی و نظام هژمونی آمریکا تمام شده است.

بهرامی تاکید کرد: در این سیستم دیگر نمی‌شود کسی را تحریم کرد، چون نظام دلار محوری وجود ندارد و نهاد‌های اعتبارسنجی غربی فقط به درد خود غربی‌ها می‌خورد و هر کشوری اختیار دارد با قوانین داخل کشوری هر کاری می‌خواهد بکند ازاین‌رو FATF و بانک جهانی و آی ام اف دیگر اهمیتی ندارند برای کسانی که می‌خواهند با این‌ها کار کنند.

وی بیان داشت: اقتصاد جهانی به‌قدری بزرگ می‌شود که فرد در آن گم می‌شود، آمریکا و اتحادیه اروپا دیگر تعیین‌کننده در اقتصاد نیستند و نمی‌توانند هنجار‌ها را تعیین کنند.

کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ایران باید غرب را فراموش کند، گفت: ما ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار برای سایت‌های تولید پژو ۲۰۰۸ هزینه کردیم، اما چه نتیجه‌ای داشت؟

وی افزود: صنعت خودروسازی فرانسه در کجا قرار دارد؟ در صنایع الکترونیک و مخابرات چین پیشتاز دنیا هستند در خودروسازی تا کنون به‌جای خوبی رسیده‌اند و قطب خودروسازی با فناوری خودشان در دنیا هستند. از این‌جهت ظرفیت‌هایی که بریکس به ما می‌دهد ظرفیت‌های بسیار زیادی است.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده