تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۶
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۷۳۵۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قانون سخت و زیان‌آور برای کارگران سیمان اردستان اجرا شود

‌می‌متالز - تعدادی از کارگران کارخانه سیمان اردستان خواستار لحاظ شدن عناوین شغلی خود در قانون مشاغل سخت و زیان‌آور شدند.

به گزارش می‌متالز، کارگران کارخانه سیمان اردستان در استان اصفهان می‌گویند: این کارخانه به دلیل وجود آلودگی‌های محیطی فراوان طبق گزارشات کمیته‌های استانی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور تشخیص داده شده است، اما سختی کار کارگران لحاظ نمی‌شود بنابراین بازنشستگی کارگران این کارخانه مشمول مزایای مشاغل سخت نمی‌شود و به‌صورت عادی انجام می‌شود.

این کارگران که خواستار بازنگری اداره کار در خصوص سخت و زیان‌آور بودن عناوین شغلی خود هستند، در ادامه گفتند: در حال حاضر کارگرانی که سوابق ۲۰ساله دارند و آماده بازنشسته شدن با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هستند، امکان بازنشسته شدن برایشان فراهم نیست.

یکی دیگر از کارگران سیمان اردستان در تشریح قانون سخت و زیان‌آور افزود: در قانون صراحتا مشاغل سخت و زیان‌آور مورد توجه قرار گرفته و ضوابط مشخصی درباره آن‌ها وضع شده است. مشاغل سخت و زیان‌آور مشاغلی هستند که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در او ایجاد شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است. آن‌طور که قانون مشخص کرده شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور در صورت پرداخت ۲۰ سال حق بیمه متوالی یا ۲۵ سال حق بیمه متناوب بازنشسته می‌شوند.

به گفته وی، با این توضیحات کارگران این کارخانه در معرض انواع آلاینده‌ای هوایی و آلودگی‌های صوتی قرار دارند. به عنوان نمونه سروصدای مستمر ماشین آلات در محیط کارمان به اندازه‌ای شدید است که بیشتر همکاران دچار مشکلات شنوایی شده‌اند. همچنین کمردرد و پادرد‌های مزمن و دیسک کمر ناشی از بلند کردن اجسام سنگین برای کارگران این کارخانه غیر قابل درمان شده است. در عین حال گرد و غبار، آسیب‌های تنفسی زیادی برای کارگران این کارخانه ایجاد کرده است.

او در ادامه با بیان اینکه پیش از این کارگران زیادی در این کارخانه با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند، تصریح کرد: پیگیری‌های زیادی طی این مدت از اداره کار اردستان و کمیته تجدیدنظر مشاغل سخت و زیان‌آور انجام داده‌ایم که آخرین بار روز گذشته (۱۵ شهریور ماه) کارگران در مقابل ساختمان اداره کار تجمع کردیم، اما درنهایت ما کارگران همچنان با ۲۰ سال سابقه کار در حالی ادامه کار می‌هیم که توان و رمقی برای کار کردن (تا ده سال آینده) نداریم.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده