تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۵
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۷۳۶۶۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صندوق بازنشستگی مس مشمول ماده ۱۷ قانون رفاه نمی‌شود/ درخواست از رئیس‌جمهور جهت لغو مصوبه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: صندوق بازنشستگی شرکت ملی مس مشمول ماده ۱۷ قانون جامع رفاه و تأمی ن اجتماعی نمی‌شود و این نظر صریح ما به‌عنوان قانون‌گذار است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا پور ابراهیمی در نشست با اعضای مجمع کانون بازنشستگان شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار داشت: اخیرا شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی در ارتباط با صندوق بازنشستگی شرکت مس تصمیماتی اتخاذ کرده که موجب اعتراض شدید بازنشستگان و اعضای صندوق شده است.

پورابراهیمی بیان داشت: تصمیم این بود به استناد قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی صندوق باید از ساختار فعلی جدا شده و به ساختار جدیدی بپیوندد و اکنون بحث این است تصمیم شورای عالی براساس مفاد و رعایت قوانین بوده یا خیر.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بر اساس ماده ۱۷ قانون جامع رفاه و تامین اجتماعی که به آن استناد کردند از نظر ما صندوق بازنشستگی شرکت ملی مس مشمول این ماده نمی‌شود و این نظر صریح ما به‌عنوان قانون‌گذار است.

پورابراهیمی تصریح کرد: حتی اگر صندوق بازنشستگان مس خصوصی نبود و دولتی بود و در ساختار قرار می‌گرفت، اما باز هم اولویت نظام جامع با صندوق‌هایی که دچار مشکل هستند، بود.

وی افزود: ما به استناد ماده ۱۷ قانون جامع رفاه و تامین اجتماعی، دامنه شمول مرتبط با مدیریت صندوق و تغییر اساس‌نامه صندوق مرتبط با شرکت ملی مس نمی‌دانیم، زیرا سال ۱۳۸۸ این صندوق از شمول بخش دولتی جدا شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: میزان سهم دولت در شرکت ملی مس حدود ۱۲ درصد است و حدود ۵۰ میلیون نفر که سهام عدالت دارند، سهامدار این شرکت هستند و همچنین تعدادی سهام آن را در بورس و ... خریداری کرده‌اند و عملا دیگر ماهیت دولتی ندارد.

پورابراهیمی ادامه داد: کل تعهدات صندوق بازنشستگی مس یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به تاریخ امروز نسبت به بازنشستگان خود است.

وی گفت: این صندوق فقط سهام ۸ درصد از شرکت ملی مس را دارد و بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش شرکت ملی مس است که میزان سهم صندوق از محل مالکیت خود از هشت درصد ۱۶ هزار میلیارد تومان و ۳۲۰۰ میلیارد تومان سهم سود یک‌ساله صندوق بابت هشت درصد شرکت مس است و این روا نیست وضعیت بازنشستگان اینگونه باشد، بنابراین صندوقی که این همه منابع مازاد دارد، باید برایش تصمیم‌گیری جدی شود.

پورابراهیمی عنوان کرد: نامه‌ای برای رئیس‌جمهور بر اساس مستندات قانونی، وضعیت قبل، شرایط کنونی، درآمد و هزینه تنظیم کرده‌ایم و از ایشان خواسته‌ایم دستور دهند هرچه سریع‌تر مصوبه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی لغو شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جریان بازنشستگی در مدیریت صندوق حتما باید تقویت شود و اعضای صندوق حتما باید فصلی یکبار با مدیران صندوق جلسه برگزار کنند و کسانی که مسؤولیت دارند باید پاسخگو باشند.

وی افزود: مسیری که شرکت مس از ابتدای انقلاب تا کنون آمده متناسب با ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی این صنعت مهم در کشور نیست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران رتبه پنجم ذخایر مس جهان را دارد، بیان داشت: ذخایر مس در ایران حدود ۱۷ میلیارد تن است و این یک عدد بسیار بزرگی است و الان تنها تولید مس کشور ۲۸۰ هزار تن مس کاتد است.

پورابراهیمی اظهار داشت: مس تنها شرکتی است که هر چه تولید کند می‌تواند صادر کند و ارز حاصل از صادرات را بدون محدودیت به کشور منتقل کند.

وی متذکر شد: مطالبه ما و شما بازنشستگان از مدیریت جدید شرکت این است که براساس برنامه زمان‌بندی، تولید شرکت در دو سال آینده به دو برابر افزایش یابد که این امر شدنی است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده