تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۵
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۲۷۳۷۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مشوق‌های صادراتی ۱۴۰۱ ابلاغ شد

‌می‌متالز - با گذشت نزدیک به نیمی از سال جاری جزییات مشوق‌های صادرات غیرنفتی ۱۴۰۱ از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.

به گزارش می‌متالز، با گذشت نزدیک به نیمی از سال جاری جزییات مشوق‌های صادرات غیرنفتی ۱۴۰۱ از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.

 دستورالعمل پرداخت مشوق‌های صادرات غیرنفتی سال جاری به منظور حمایت هم جانبه و هدفمند از صادرات کالا‌ها و خدمات (به ویژه محصولات صادراتی دانش بنیان) و افزایش حجم و تنوع محصولات و خدمات صادراتی و کاهش هزینه‌های تجار در فرآیند صادرات با هدف تحقق اهداف کمی پیشبینی شده صادرات غیرنفتی و کمک به حفظ و ماندگاری در بازار‌های هدف و ارتقاء سطح کمی و کیفی صادرات به بازار‌های هدف صادراتی به استناد مفاد اساسنامه سازمان توسعه از سوی سازمان توسعه و تجارت ابلاغ شد.

تاخیر در ابلاغ بسته این دستورالعمل بار‌ها مورد انتقاد فعالان اقتصادی و صادرکنندگان قرار گرفته، البته این تاخیر مختص سال جاری نیست و در سال‌های قبل هم شاهد چنین تاخیری بوده‌ایم.

با تمام این موارد این دستورالعمل در ۱۰ماده و ۳تبصره به‌منظور حمایت همه‌جانبه و هدفمند از صادرات کالا‌ها و خدمات، افزایش حجم و تنوع محصولات و خدمات صادراتی، همچنین کاهش هزینه‌های تجار در فرآیند صادرات، ابلاغ شده است. بر اساس الزام بودجه ۱۴۰۱، پرداخت جوایز و مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگانی که ارز صادراتی را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده‌اند، مجاز است.

البته مصادیق و میزان رفع تعهدات ارزی حاصل از صادرات در چارچوب مصوبات کمیته اقدام ارزی و تایید دبیرخانه کمیته مذکور تعیین و اجرا می‌شود. سازمان توسعه تجارت نیز مجاز است که تمام یا بخشی از فرآیند اجرایی مرتبط با پرداخت مشوق‌های صادراتی را به ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها تفویض کند.

در دستورالعمل مشوق‌های صادرات غیرنفتی علاوه بر اولویت بندی بنگاه‌های صادراتی دریافت این مشوق‌ها الزاماتی نیز برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده است تا بتوانند مشمول این مشوق‌ها شوند.

اولویت صادرات به روسیه و حوزه اوراسیا

براساس این دستورالعمل اولویت بنگاه‌های صادراتی «دانش بنیان» مانند و «شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی» در اولویت دریافت مشوق‌های صادراتی قرار دارند. از سوی دیگر براساس این دستورالعمل سازمان توسعه تجارت ایران مجاز است تمام یـا بخشـی از فرآینـد اجرایـی مـرتبط بـا پرداخـت مشـوق‌های صـادراتی موضـوع این دستورالعمل را حسب مورد به اداراه کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها تفویض کند.

یکی از موارد دیده شده در این دستورالعمل اولویت صادرات به روسیه و حوزه اوراسیا است. براین اساس در صورت صادرات به این دو محدوده حداکثر ۲۵ درصد اعتبارات و بودجه تخصیصی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به اسـتناد مصـوبات سـتاد هماهنگی اقتصادی دولت ضمن رعایت شیوه نامه‌ها و نظر دفاتر تخصصی موضوع این دستورالعمل به صادرکنندگان پرداخت خواهد شد.

از سوی دیگر به استناد جزء ۵ بند (ع) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور پرداخت هرگونه جایزه و مشوق صادراتی برای صادرکنندگان منوط به حصول اطمینان از برگشت ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات به چرخه اقتصاد کشور است. مصادیق و میزان رفع تعهدات ارزی حاصل از صادرات در چارچوب مصوبات کمیته اقدام ارزی و تایید دبیرخانه کمیته مذکور تعیین و اجرا می‌شود.

اهم برنامه‌های حمایتی و تشویقی، شرح فعالیت و میزان بهره‌مندی از مشوق‌های صادراتی، در فایل زیر درج شده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده