تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۸
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۷۳۴۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هشدار روسیه به غرب در مورد تعیین سقف قیمت برای صادرات انرژی

‌می‌متالز - روسیه هشدار داد آنچه غرب سقف قیمت می‌نامد، تبدیل به کف قیمت گاز خواهد شد و قیمت گاز تا فراتر از سقف قیمت مصنوعی آن‌ها بالا خواهد رفت.

به گزارش می‌متالز، روسیه به غرب هشدار داد تلاش برای تعیین سقف قیمت برای صادرات نفت و گاز این کشور به تلافی جنگ اوکراین، شکست‌خورده و در نهایت باعث بی‌ثباتی اروپا و آمریکا می‌شود.

مقابله غرب با روسیه به‌خاطر جنگ اوکراین باعث شده مشتریان انرژی روسیه در اتحادیه اروپا خرید خود را کاهش دهند. گروه هفت‌کشور صنعتی دنیا و اتحادیه اروپا هر دو در تلاش برای قرار دادن سقف قیمت برای نفت و گاز روسیه هستند.

درست قبل‌از اطلاعیه اتحادیه اروپا مبنی‌بر قرار دادن سقف قیمت برای گاز روسیه در روز چهارشنبه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تهدید کرده بود در صورت تصویب این طرح، عرضه گاز به اروپا متوقف می‌شود و هشدار داد غرب در زمستان یخ خواهد زد.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت غرب متوجه نیست چنین اقداماتی چه تأثیری بر خود آن می‌گذارد و در آخر شکست خواهد خورد.

طبق گفته ویاچسلاو ولودین، رییس دومای روسیه، این طرح غرب شکست خواهد خورد و قیمت گاز تا فراتر از سقف قیمت مصنوعی آن‌ها بالا خواهد رفت. وی هشدار داد: «آنچه گروه ۷ سقف قیمت می‌نامد، تبدیل به کف قیمت گاز خواهد شد، چون بازار جهانی محدود به این هفت‌کشور نمی‌شود».

وزرای انرژی اتحادیه اروپا در روز جمعه دیدار کردند تا راهی برای حمایت از شهروندانشان در برابر افزایش قیمت انرژی و جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌های تولید برق بیابند.

درواقع غرب تلاش می‌کند بزرگ‌ترین تولیدکننده منابع طبیعی دنیا از نفت و گاز گرفته تا طلا، فلزات، زغال‌سنگ و الوار را تنبیه کند که کار آسانی نیست، مخصوصاً وقتی چین، هند و سایر مصرف‌کنندگان هنوز به واردات محصولات این کشور ادامه می‌دهند.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت دنیا پس‌از عربستان و بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی دنیاست. اروپا معمولاً ۴۰ درصد از گاز و ۳۰ درصد از نفت خود را از روسیه وارد می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده