تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۱۵۵۳۲
سرویس خبر : انرژی

اتمام پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی با باور «ما می‌توانیم» عملی شد/ بهره‌برداری از ۶۷ پروژه حوزه نفت و گاز به ارزش ۱۵ میلیارد دلار تا پایان سال

‌می‌متالز - وزیر نفت خبر داد: تا پایان سال، ۶۷ پروژه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در این دولت به بهره‌برداری خواهد رسید؛ ۱۵ طرح نفتی جدید نیز در دست اقدام است.

به گزارش می‌متالز، وزیر نفت در مراسم آغاز تولید گاز از فاز ۱۱ میدان مشترک گازی پارس جنوبی گفت: ۶ ماه قبل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با حضور رئیس جمهور افتتاح شد که روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت فرآورش گاز کشور اضافه می‌کرد.

وی افزود: با تاکید رئیس‌جمهور، قرار شد که فاز ۱۱ پارس جنوبی در دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد. با تاکید رئیس جمهور فاز ۱۱ پارس جنوبی که شرکت توتال و سایر شرکت‌های خارجی ۲۰ سال کشور ما را معطل آن کرده بودند، امروز به بهره‌برداری رسید. علارغم تمام مشکلات، با باور «ما می‌توانیم» امروز این پروژه پس از ۲۰ سال به بهره‌برداری رسید.

اوجی اظهار کرد: در دولت سیزدهم، ۱۰ اقدام مهم در پارس جنوبی انجام شد که افتتاح و بهره‌برداری فاز ۱۱ یکی از مهمترین آن‌ها است. راه‌اندازی واحد‌های شیرین سازی میعانات گازی در فاز ۲ و ۳، احداث خط لوله فاز ۱۶، افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ از مهمترین اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در حوزه پارس جنوبی است. تا پایان سال، ۶۷ پروژه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در این دولت به بهره‌برداری خواهد رسید؛ ۱۵ طرح نفتی جدید نیز در دست اقدام است.

وزیر نفت ادامه داد: در فاز ۱۱ پارس جنوبی، ۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی اتفاق افتاد. به واسطه اجرای طرح انتقال سکو به فاز ۱۱ توسط متخصصان داخلی، پروژه ۳ تا ۴ سال زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری رسید.

وی اعلام کرد: در تمامی بخش‌های وزارت نفت اعم از بالادست و پایین دست خودکفا شده‌ایم؛ در توسعه میادین نفتی و گازی، حفاری چاه‌ها در دریا و خشکی، حفاری افقی، حفاری دایرکشن، احداث پالایشگاه و .. به خودکفایی رسیده‌ایم.

وزیر نفت خبر داد: با تکمیل چاه‌های فاز ۱۱ روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک گازی با کشور همسایه قطر برداشت می‌کنیم. به مدت ۲۰ سال این پروژه بر زمین مانده بود، فقط قرارداد منعقد میشد و لغو میشد، همه چیز بر روی کاغذ بود، اما امروز به فضل الهی و در طول ۲۰ ماه با همت متخصصان داخلی در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید. بالغ بر ۳۴ پروژه نیمه‌کاره به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در طول ۲۰ ماه گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

افتخار می‌کنیم که تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی به دست متخصصان داخلی انجام شد

رئیس‌جمهور در مراسم آغاز تولید گاز از فاز ۱۱ میدان مشترک گازی پارس جنوبی گفت: در حوزه پارس جنوبی کار‌های متعددی انجام شده است که هریک در خور تقدیر و تشکر است، اما این کار از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است.

رئیسی عنوان کرد: یکی از افتخارات ما در میدان مشترک پارس جنوبی این است که بهره‌برداری این پروژه به دست متخصصان کشور انجام شده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده