تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۵
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۲۳۷۱۳
سرویس خبر : انرژی

آغاز پروژه یک میلیارد دلاری برای نگهداشت تولید پارس جنوبی

‌می‌متالز - حفاری ۳۵ حلقه چاه درون میدانی پارس جنوبی با اعتبار یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار و با هدف افزایش بهره وری و نگهداشت تولید گاز به چهار شرکت حفاری و اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شد.

به گزارش می‌متالز، در میدان مشترک پارس جنوبی در سمت ایران، همانطور که سکوی فاز ۱۲ C به علت کاهش ظرفیت تولید در محل این سکو، از مدار خارج شد و این سکو به محل ۱۱B انتقال یافت؛ دیر یا زود، این اتفاق برای دیگر سکو‌ها در فاز‌های مختلف پارس جنوبی خواهد افتاد و تنها راهکار جلوگیری از افت فشار و کاهش تولید، حفر چاه‌های جدید برای جبران کاهش تولید و به اجرا درآمدن طرح کلان فشارافزایی است.

به‌منظور جبران کاهش تولید از پارس جنوبی، طرح مهم حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در این میدان مشترک تعریف شده که مدت‌ها این طرح در مرحله کلیدخوردن و برگزاری مناقصات مربوطه بود؛ تا اینکه امروز حفاری ۳۵ حلقه چاه درون میدانی پارس جنوبی با اعتبار یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار و با هدف افزایش بهره وری و نگهداشت تولید گاز به چهار شرکت حفاری و اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شد.

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این خصوص گفت: حفاری ۳۵ حلقه چاه درون میدانی پارس جنوبی با صرف اعتبار یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار در مدت زمان حدود سه سال و با نظارت شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما انجام می‌شود.

معاون وزیر نفت افزود: واگذاری این پروژه عظیم به پیمانکاران داخلی از یک سو به توسعه صنعت گاز، حفظ تولید و رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد و از سوی دیگر، باعث ایجاد اشتغال و ارتقای توانمندی‌های داخلی خواهد شد.

در شرایطی که ۷۵ درصد سبد تأمین انرژی اولیه کشور را گازطبیعی تشکیل می‌دهد و ۷۰ درصد تأمین گاز کشور وابسته به میدان گازی پارس جنوبی است، این میدان مشترک و شرایط فعلی و آتی برداشت گاز از آن، اهمیت بسیاری در راستای امنیت تأمین انرژی کشور ایفا می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده