تاریخ: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۲۱۹۵۱
سرویس خبر : انرژی

حساب ۱۵ میلیون مترمکعبی روی فاز ۱۱ پارس جنوبی در زمستان ۱۴۰۲

‌می‌متالز - برای تأمین گاز زمستان ۱۴۰۲ روی تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی به میزان ۱۵ میلیون مترمکعب حساب شده است و برنامه‌ریزی‌های مجموعه شرکت ملی نفت برای این فاز، رسیدن تولیدات به این رقم تا پیش از آغاز زمستان است.

به گزارش می‌متالز، پس از ۲۰ سال تأخیر در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، بامداد چهارشنبه هفتم‌تیرماه ۱۴۰۲، با قرارگیری سکوی تولیدی در محل ۱۱B، شمارش معکوس تحقق رویای بیست‌ساله صنعت نفت‌و‌گاز کشور برای تولیدی شدن فاز مرزی ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شد و غروب جمعه بیستم مردادماه، اولین مقادیر تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی از اعماق زمین برداشت شد.

فاز ۱۱ پارس جنوبی تنها فاز توسعه نیافته این میدان مشترک گازی است که با وجود مرزی‌بودن، توسعه آن در طی دو دهه گذشته، بار‌ها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی با تعویق مواجه شده است.

از مردادماه ۱۴۰۲ تولید زودهنگام ۷.۵ میلیون مترمکعبی گاز از ۳ حلقه چاه فاز ۱۱ آغاز شد و درحالی که قرار بود طی روز‌های بعدی این میزان تولید با اضافه شدن چاه چهارم به ۱۰ میلیون مترمکعب برسد، همچنان میزان تولید روی رقم ۷ تا ۷.۵ میلیون مترمکعب در روز است.

برای تأمین گاز زمستان ۱۴۰۲ روی تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی به میزان ۱۵ میلیون مترمکعب حساب شده است و برنامه‌ریزی‌های مجموعه شرکت ملی نفت برای این فاز، رسیدن تولیدات به این رقم تا پیش از آغاز زمستان است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده