به گزارش میمتالز، محمدرضا پور ابراهیمی، با اشاره به منابع جدید درآمدی بودجه سالیانه گفت: روی این موضوع مباحث زیادی صورت گرفته و در برنامه هفتم توسعه هم موضوعاتی در این بخش مد نظر بوده است.
وی با بیان اینکه یکی از راههای تامین منابع، مولد سازی داراییهای دولت است، ادامه داد: همواره مولدسازی داراییهای دولت در سالهای گذشته در سرفصل بودجه سالیانه بوده، اما تحقق پیدا نکرده است؛ بنابراین موضوع مولدسازی همه ساله در بودجه وجود داشته، اما براساس پیش بینیهای صورت گرفته تنها به صورت میانگین ۱۰ درصد محقق شده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید اعداد و منابع درآمدی در مولد سازی را افزایش دهیم تاکید کرد:همچنین باید میزان تحقق مولد سازی داراییهای دولت افزایش پیدا کند؛ یعنی تحقق ۱۰ درصدی باید حداقل به ۹۰ درصد برسد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روش تامین مالی از محل بهبود عملکرد پیرو استفاده از داراییهای دولت، بیان کرد: این مسئله در فاز جدید مولد سازی تعریف میشود که این موضوع دیگر از محل املاک و مستغلات نیست به عنوان مثال در این بخش، مولد سازی امکانات دولت در حوزه ذخایر نفت و گاز کشور مطرح میشود که در برنامه هفتم توسعه منعکس شده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر ما حجم عظیمی از داراییهای دولت را به عنوان نفت و گاز در اختیار داریم که این موارد حتی با کشورهای همسایه ما و در یک نمونه با کشور قطر مشترک و به عنوان یک میدان گازی محسوب میشود بنابراین ما اگر از این میدان مشترک برداشت نکنیم طرف قطری تمام ذخایر گازی را برداشت خواهد کرد.
وی تاکید کرد: بنابراین مولد سازی تنها معطوف به خرید و فروش املاک و مستغلات دولت نیست لذا ما مولد سازی را چیزی فراتر از این مساله قلمداد میکنیم؛ بنابراین سادهترین موضوع در این بخش، همین فروش ساختمان و زمینی است که در قالب ستاد مولدسازی پیش میرود لذا ما معتقدیم مولدسازی این است که داراییها راکد دولت که حجم قابل توجهای از نظام اقتصادی را تشکیل میدهد از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ذخایر نفت و گاز کشور و همچنین ذخایر معدنی کشور باید از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شودند، گفت: در حال حاضر در ۷ درصد از پهنه جغرافیایی ایران براساس گزارشهای رسمی وزرات صمت، اکتشافات معدنی صورت میگیرد و ۹۳ درصد تقریبا بلاتکلیف و رها شده است؛ بنابراین اگر ما این موارد را مشاهده و در قالب مشارکتهای داخلی و خارجی فعال کنیم، به اهداف مولد سازی دست پیدا خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما باید حجم بالای داراییهای کلان اقتصادی کشور را مولد سازی کنیم، بیان کرد: با این حال در کنار این موارد که میتواند منابع بودجهای مناسبی محسوب شود جلوگیری از فرار مالیاتی از دیگر مواردی است که میتواند منابع بودجه را افزایش دهد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم مالیات بر تولید ناخالص داخلی، گفت: این موضوع در برنامه ششم ۱۰ درصد و ما در برنامه هفتم این سهم را نیز ۱۰ درصد پیش بینی کردیم؛ نتایج حاصل شده در این بخش ۴.۵ بوده است و این بدین منظور است که بخش قابل توجهای از این حجم مالیات قابل وصول در کشور در حالت و قالب فرار مالیاتی است که اگر این منابع به درستی وصول شود میتواند حجم قابل توجهای از منابع را به سمت بودجه تزریق کند.
وی تاکید کرد: البته این نکته حائز اهمیت است که منظور ما از حجم مالیاتی قابل وصول در این بخش، به معنای اضافه شدن رقم مالیات نیست و فشار بر مردم نیست.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افراد خاص و بنگاههای خاص از پرداخت مالیات امتناع میکنند، که باید جلوی این رویکرد گرفته شود، گفت: بنابراین مولد سازی داراییهای دولت، ساماندهی نظام مالیاتی و همچنین ساماندهی شرکتهای دولتی که باید از وضعیت موجود خارج شوند میتواند منابع خوبی را به بودجه سالیانه ترزیق کند.