تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۷۳۷۴۶

چرا واردات آیفون مسافری ۳ برابر شد؟ / واردات رسمی آیفون به صفر رسید

‌می‌متالز - واردات گوشی مسافری، ازجمله آیفون توسط مسافران افزایش پیدا کرده است. همچنین امروز رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد در چهار ماهه امسال ۱۶۶ هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش ۱۹۸ میلیون دلار وارد کشور شد که آیفون بین آن‌ها نیست.

به گزارش می‌متالز، آمار‌های سامانه همتا نشان می‌دهد که از فروردین ماه تا مرداد ماه سال جاری، واردات گوشی آیفون از طریق مسافران افزایش پیدا کرده و به بیش از سه برابر رسیده است. همچنین امروز رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد که در چهار ماهه امسال ۱۶۶ هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش ۱۹۸ میلیون دلار وارد کشور شد که آیفون بین آن‌ها نیست.

بسیاری از دست‌اندرکاران واردات موبایل و تبلت دلیل افزایش واردات مسافری را تصمیماتی می‌دانند که توسط دولت برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار گرفته شد. به طور مثال دولت از چند ماه قبل واردات گوشی پرچمدار بالای ۶۰۰ دلار را ممنوع اعلام کرد. این تصمیمات در تجارت معمول گوشی‌های پرچمدار بالای ۶۰۰ دلار اختلال به وجود می‌آورد؛ اما نمی‌تواند نیاز بازار را کنترل کند؛ بنابراین بازرگانان از واردات گوشی‌هایی منع شدند که تقاضای آن در بازار وجود دارد. این فضای مناسبی را برای قاچاقچیان مهیا می‌کند تا به وسیله‌های مختلف اقدام به واردات گوشی کنند و واردات مسافری یکی از روش‌های مدنظر قاچاقچیان برای این کار است.

تصمیمات غلط دولت عامل افزایش آمار قاچاق است

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، در رابطه با دلیل رشد ۲۰۰ درصدی واردات مسافری گوشی آیفون به کشور گفت: از ابتدای سال جاری تصمیمات متعددی برای گوشی‌های پرچمدار بالای ۶۰۰ دلار گرفته شد. مانند تهاتر ارز پرچمدار‌ها با خشکبار، تغییر کد تعرفه آن را از گروه ۲۳ به گروه ۲۷ تغییر دادند. آن‌ها از ۲۳ به ۲۷ یا ممنوعیت واردات پرچمدار‌های بالای ۶۰۰ دلار. همه این‌ها سبب اختلال در واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار شد.

او در ادامه بیان کرد: بنابراین شرکت‌های بازرگانی نتوانستند نیاز کشور را در گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مانند آیفون برآورده کنند. این امر باعث شد که رویه واردات گوشی مسافری رونق پیدا کند. این به زعم بازرگانان قاچاق است و اکنون به رشد ۲۰۰ درصدی رسیده است.

به نفع قاچاق رویه بازرگانی واردات گوشی را مختل می‌کنند

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل خاطرنشان کرد: هر زمانی که رویه بازرگانی واردات گوشی مختل شود، شاهد واردات قاچاق با رویه‌هایی مانند واردات مسافری هستیم. یعنی افرادی به صورت سازمان‌یافته اقدام به واردات گوشی از مجاری مسافرتی می‌کنند.

عالیان ضمن بیان اینکه ۶۰ درصد واردات گوشی‌های مسافری رجیستر نشده‌اند، گفت: همین امر نشان می‌دهد که گوشی‌ها قاچاق بودند و برای مصارف تجاری با رویه مسافری وارد کشور شدند. هر مسافر می‌تواند سالانه یک دستگاه گوشی وارد کند و آن را در شبکه ارتباطی کشور به جریان بیاندازد. اما اکنون۲۶۰ هزار گوشی وارد کشور گشت که ۶۰ درصد آن‌ها در شبکه فعال نمی‌شوند.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که به دلیل وضع قانون ممنوعیت واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار تامین کالا در کشور با مشکل مواجه است. بازرگانان از مشکلات تخصیص ارز برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ و زیر ۶۰۰ دلار خبر می‌دهند. این سبب افزایش قیمت و کاهش کالا در بازر می‌شود.

ذخایر انبار بسیاری از واردکنندگان تلفن همراه رو به اتمام است. در حالی که بازار در اوج تقاضا خود قرار دارد که علت اصلی آن شروع فصل تحصیل است. این می‌تواند اثرات خود را در دو هفته آینده نشان دهد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده