تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۴۵
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۷۳۶۴۴
یک آی‌فون سایز بزرگ، جای آی‌فون مینی را در سری ۱۴ گوشی‌های اپل گرفت

سنت‌شکنی «اپل» در رویداد ۲۰۲۲

‌می‌متالز - رویداد۲۰۲۲ اپل برگزار شد و این شرکت از آی‌فون‌های سری۱۴، پردازنده A ۱۶، سه مدل اپل‌واچ و نسل جدید ایرپاد پرو رونمایی کرد. آی‌فون۱۴پلاس، محصولی است که امسال جایگزین آی‌فون مینی شده و قرار است با صفحه بزرگ و عمر طولانی باتری خود، خاطره بد آی‌فون مینی نسل پیش را از ذهن کاربران پاک کند. این موبایل‌ها به قابلیت جدید ارسال پیام ماهواره‌ای مجهز شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، پس از ماه‌ها انتظار، سرانجام رویداد اپل موسوم به Far Out چهارشنبه شب به وقت تهران برگزار شد و این شرکت از پرچم‌داران خود رونمایی کرد. هر چند طبق روال معمول، طرفداران سیب محبوب تکنولوژی در سراسر جهان در انتظار آی‌فون‌های جدید بودند، اما گوشی‌های آی‌فون سری ۱۴ تنها محصولات سخت‌افزاری جدید در این رویداد نبودند و نسل جدید تراشه‌های آی‌فون، چند مدل اپل‌واچ و نسل جدید ایرپاد‌پرو نیز در آن معرفی شدند.

امسال رویداد اپل با چند سنت‌شکنی همراه بود؛ معرفی یک آی‌فون سایز بزرگ به جای آی‌فون‌مینی و استفاده از تراشه نسل پیش این شرکت در دو مدل از گوشی‌هایی که هر سال در قالب پرچم‌داران این برند معرفی می‌شدند، از عجایب رویداد امسال بود. اگرچه پیش از آغاز این رویداد پیش‌بینی می‌شد که اپل امسال و پس از چند سال متوالی، تغییراتی جدی در طراحی آی‌فون‌های جدید خود ایجاد کند، اما همچنان ظاهر آی‌فون‌های ۱۴ تا حد زیادی به دو نسل پیشین این گوشی‌ها شباهت دارد. با این حال و با تغییراتی که این شرکت در یکی از ساعت‌های هوشمند خود با نام «اپل‌واچ‌اولترا» ایجاد کرده، پیش‌بینی می‌شود رقابت اپل با دیگر بازیگران عرصه ساعت‌های هوشمند وارد مرحله جدی‌تری شود.

چهاردهمین آی‌فون‌

همواره بخش اعظم توجه در رویداد‌های پاییزی اپل معطوف به گوشی‌های آی‌فون جدید این شرکت است. در رویداد چهارشنبه شب، کوپرتینویی‌ها به رسم هر سال، از ۴ مدل جدید گوشی آی‌فون رونمایی کردند. پس از آنکه سال گذشته آی‌فون ۱۳ مینی با انتقادات جدی تحلیلگران همراه شد و وضعیت باتری آن، اعتراض تعداد زیادی از کاربران را برانگیخت، مهندسان اپل تصمیم گرفتند که امسال جای این گوشی را به یک گوشی بزرگ بدهند که گفته می‌شود عمر باتری آن، بیش از تمام آی‌فون‌هایی است که تا امروز معرفی شده‌اند. این گوشی که آی‌فون‌۱۴پلاس نام دارد، مجهز به نمایشگری ۷/ ۶اینچی است و با داشتن قیمت پایه ۸۹۹ دلار باعث می‌شود کاربران با قیمتی مناسب، امکان استفاده از یک گوشی بزرگ مانند آی‌فون‌های پرومکس را داشته باشند. گوشی دیگری که همزمان با این گوشی معرفی شد، آی‌فون ۱۴ مجهز به نمایشگر ۱/ ۶ اینچی بود. هر دو این مدل‌ها، از تراشه A ۱۵ Bionic بهره می‌برند که در واقع تراشه جدیدی نیست؛ اما مهندسان اپل مدعی‌اند با GPU پنج هسته‌ای و بهبود‌هایی که در برخی قسمت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این گوشی ایجاد شده، عملکردی بهتری از آی‌فون‌های سری ۱۳ ارائه می‌دهند. دوربین بهبود یافته با سنسور ۱۲مگاپیکسلی، امکان درخواست کمک اضطراری با استفاده از سیگنال‌های ماهواره‌ای، سنسور تشخیص تصادف، چند قابلیت امنیتی مخصوص و پشتیبانی اینترنت ۵ G از جمله امکانات جدیدی است که در این گوشی‌ها گنجانده شده و گفته می‌شود که باتری تعبیه شده برای آی‌فون‌۱۴ پلاس را می‌توان بهترین باتری در میان تمامی آی‌فون‌هایی که تا امروز معرفی شده‌اند به حساب آورد و این باتری یک روز کامل پاسخگوی نیاز کار خواهد بود. دو گوشی آی‌فون۱۴ پرو و آی‌فون ۱۴ پرومکس را می‌توان ستاره‌های رویداد چهارشنبه شب اپل دانست که تیم کوک، مدیرعامل این شرکت، از آن‌ها با عنوان نوآورانه‌ترین گوشی‌های حال حاضر نام برد. این دو گوشی که نسل جدید تراشه‌های اپل یعنی A ۱۶ Bionic را در دل خود دارند، از قابلیت نمایشگر «همیشه‌روشن» بهره می‌برند. ابعاد نمایشگر‌های این دو گوشی به ترتیب ۱/ ۶اینچ و ۷/ ۶ اینچ است. بریدگی قرصی‌شکل بالای صفحه نمایش، قطعات فیس‌آیدی را در خود جای داده و یک بریدگی دایره‌ای نیز برای تعبیه دوربین سلفی این گوشی در نظر گرفته شده است.

هر دو مدل آی‌فون ۱۴ پرو و آی‌فون‌۱۴ پرو از قابلیت Always-on برخوردارند که با ویژگی جدید ویجت لاک اسکرین در آی‌او‌اس ۱۶ سازگار است. این قابلیت همچنین از اطلاعاتی همچون یادآورها، رویداد‌های تقویم و آب و هوا پشتیبانی می‌کند و قادر است بدون بیدار کردن گوشی، این اطلاعات را نمایش دهد. همچنین یک حالت خواب برای تصاویر پس زمینه در آی‌او‌اس ۱۶ طراحی شده که می‌تواند با تیره کردن، در مصرف باتری دستگاه صرفه‌جویی کند. پردازنده A ۱۶ جای گرفته در این دو گوشی، می‌تواند روی عملکرد بهینه انرژی، نمایشگر و دوربین تاثیر مثبتی بگذارد. این پردازنده شش هسته‌ای از دو هسته با کارآیی بالا بهره می‌برد که ۲۰ درصد انرژی کمتری را مصرف می‌کند و چهار هسته دیگر نیز برای پردازش‌های سبک‌تر طراحی شده‌اند. پردازنده مذکور، به نمایش بهتر انیمیشن‌های موجود در قابلیت Dynamic Island کمک می‌کند و توان سیستم دوربین جدید گوشی را تامین می‌کند.

اپل در این گوشی‌ها از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی استفاده کرده که به لطف تغییراتی که در آن اعمال شده، می‌تواند عکس‌های باکیفیتی را در محیط‌های با نور کم ثبت کند. این دوربین از دیافراگم f/ ۷۸/ ۱و سنسور چهار پیکسلی و همچنین فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری بهره می‌برد. دوربین اولترا واید این گوشی، با تغییراتی همراه است و می‌تواند عملکرد بهتری را در عکاسی ماکرو از خود نشان دهد. همچنین این دوربین می‌تواند تا سه برابر، عکس‌های بهتری را در محیط‌های کم‌نور ثبت کند. اپل حتی فلاش این گوشی را نیز ارتقا داده و به گفته این شرکت، نور آن دو برابر بیشتر شده و به فاصله کانونی عکس‌ها واکنش نشان می‌دهد. برای علاقه‌مندان به فیلمبرداری نیز باید گفت که مدل‌های آی‌فون ۱۴ پرو می‌توانند با حالت سینماتیک خود، فیلم‌هایی با رزولوشن ۴ K و نرخ ۳۰ و ۲۴ فریم را ثبت کنند. آی‌فون ۱۴ پرو و ۱۴ پرومکس از ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) به ترتیب با قیمت پایه ۹۹۹ دلار و ۱۰۹۹ دلار عرضه خواهد شد و پیش‌سفارش آن‌ها از روزگذشته آغاز شد.

رویکرد امنیتی ویژه

اپل بخشی از رویداد امسال را به معرفی قابلیت‌های جدید اختصاص داده که قرار است به حفظ امنیت و سلامت کاربران کمک کند که در میان این قابلیت‌ها دو مورد بیش از دیگران مورد تاکید قرار گرفت. نخستین قابلیت، امکان ارسال پیام‌های اضطراری درخواست کمک از طریق سیگنال‌های ماهواره‌ای است. این قابلیت که پیش از آغاز رویداد نیز شایعات زیادی در مورد آن مطرح می‌شد، سرانجام عملیاتی شد و اپل امکان درخواست کمک اضطراری از طریق سیگنال‌های ماهواره‌ای را برای کاربران فراهم کرد. آنتن تعبیه شده در آی‌فون‌های ۱۴، این امکان را فراهم می‌آورد تا در مواقعی که سیگنالی برای تماس وجود ندارد، درخواست کمک به همراه با موقعیت مکانی کاربر از طریق فرکانس‌های ماهواره‌ای برای نیرو‌های امدادی ارسال شود. طبق آنچه مهندسان اپل در این رویداد اعلام کردند، در مواقعی که آسمان صاف باشد، کار درخواست کمک اضطراری از طریق این سیستم کمتر از ۱۵ ثانیه طول می‌کشد. با رابط کاربری در نظر گرفته شده برای راهنمایی کاربر، به سرعت می‌توان بهترین موقعیت تعاملی با ماهواره‌ها برای ارسال سیگنال را شناسایی کرد.

سیستم تشخیص تصادف یکی دیگر از قابلیت‌های جدیدی است که اپل با هدف کمک به کاربران در شرایط خاص و بحرانی آن را طراحی کرده است. به لطف این سرویس و سنسور‌های در نظر گرفته شده در گوشی‌های جدید اپل، امکان تشخیص جهت چرخش کاربر در محور‌های مختلف فراهم شده و نوع تصادف (اعم از برخورد، سقوط، چپ کردن خودرو و...) تشخیص داده شده و در صورت لزوم درخواست کمک اضطراری برای مراکز امدادی ارسال می‌شود.

اپل‌واچ اولترا؛ رقیبی برای گارمین

مهندسان اپل در جریان رویداد Far Out معرفی دو مدل اپل‌واچ یا همان ساعت‌های هوشمند این شرکت را در دستور کار خود قرار دادند. اپل واچ اولترا و اپل واچ سری ۸، دو ساعت جدید این شرکت هستند که کارشناسان معتقدند با تغییرات چشمگیری که در طراحی، کارآیی و مقاومت اپل‌واچ اولترا ایجاد شده، می‌توان آن را رقیبی جدید برای ساعت‌های ورزشی شاخص بازار، خصوصا ساعت‌های برند گارمین به حساب آورد.

اپل‌واچ اولترا، ساعت هوشمندی مقاوم و پیشرفته است که عنوان مدرن‌ترین اسمارت‌واچ اپل را یدک خواهد کشید. این ساعت از طراحی و تغییراتی جدید همچون نمایشگر بزرگ‌تر و برای استفاده در فضا‌ها و محیط‌های باز بهره می‌برد و به کیس تیتانیومی۴۹ میلی‌متری، دکمه دیجیتال کرون بازطراحی شده و یک دکمه اکشن (Action) جدید مجهز شده است. صفحه نمایش اپل واچ اولترا از کریستال یاقوت کبود بهره می‌برد و حداکثر روشنایی آن نیز برابر با ۲۰۰۰ نیت عنوان شده است. دکمه‌ها و دیجیتال کرون به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان با دستکش نیز با آن‌ها کار کرد. سه میکروفن داخلی نیز در دل این ساعت طراحی شده که می‌تواند به افزایش کیفیت صدا و همچنین کاهش نویز محیط مانند باد کمک کند. این ساعت همچنین از قابلیت سلولار بهره می‌برد و قادر است با یک بار شارژ تا ۳۶ ساعت روشن بماند. همچنین می‌توان این مدت زمان را تا ۶۰ ساعت افزایش داد. اپل واچ اولترا به قابلیت اندازه‌گیری ضربان قلب نیز مجهز شده است. به گفته اپل، در این ساعت از جی‌پی‌اس چندبانده ارتقایافته استفاده شده که از فرکانس جدید L ۵ بهره می‌برد. این قابلیت پیش‌تر در ساعت‌های فیتنسی همچون مدل‌های شرکت گارمین و کوروس به کار رفته است. به گفته اپل، این ساعت از مقاومت آبی WR ۱۰۰ برخوردار است که می‌تواند به کاربر اطمینان دهد که در حین اجرای ورزش‌های آبی، هیچ مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. همچنین زمانی که کاربر به زیر آب می‌رود، اپل واچ اولترا به صورت خودکار اطلاعاتی همچون زمان، عمق و دما را نشان خواهد داد. این ساعت دارای گواهینامه EN ۱۳۳۱۹ است و این باعث خواهد شد تا احتمالا این مدل مورد توجه غواصان قرار گیرد. اپل واچ اولترا را باید آغازگر جریانی تازه در خانواده ساعت‌های هوشمند اپل قلمداد کرد. تاکنون، اپل‌واچ‌های این شرکت با قابلیت‌ها و کاربرد‌های عمومی و هشدار‌های مرتبط با سلامتی عرضه می‌شدند، اما اپل واچ اولترا یک گام فراتر رفته و خود را به عنوان نخستین دستگاه تناسب اندام اختصاصی این شرکت معرفی کرده که برای رقابت با نمونه‌های متعلق به شرکت‌های گارمین و پولار روانه بازار خواهد شد. بنابر اعلام اپل، این ساعت از ۲۳ سپتامبر و با قیمت ۷۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد. اپل واچ SE ۲ و اپل واچ سری ۸، دیگر ساعت‌های هوشمندی بودند که اپل در این رویداد معرفی کرد. طبق آنچه در این رویداد مطرح شد اپل واچ سری۸ به یک سنسور دمای جدید مجهز و چند قابلیت مرتبط با سلامتی بانوان نیز در آن تعبیه شده است. این ساعت همچنین به دو سنسور جدید حرکتی مجهز شده که در تصادفات کاربرد دارد و می‌تواند مشخص کند که آیا تصادف کاربر، شدید بوده یا خیر. اپل می‌گوید که این ساعت قادر است تغییرات دما را تا ۱/ ۰ سانتی‌گراد ردیابی کند و هر ۵ ثانیه، دمای بدن فرد را بررسی می‌کند. به گفته این شرکت، این ساعت حتی می‌تواند دمای بدن بانوان در طول شب را نیز ردیابی کند و اطلاعاتی را در خصوص وضعیت سلامتی آن‌ها ارائه دهد. اپل ادعا کرده این اطلاعات روی ساعت فرد رمزگذاری می‌شود که یک قابلیت مهم برای اطمینان‌بخشی از محرمانه بودن این داده‌ها محسوب می‌شود. این شرکت گفت ویژگی تشخیص تصادف اپل واچ سری ۸ تنها در حین تصادف کار می‌کند که این امر در حفظ طول عمر باتری ۱۸ ساعته دستگاه کمک می‌کند. اپل همچنین یک حالت جدید تحت عنوان Low Power را برای این ساعت طراحی کرده که با فعال شدن آن، طول عمر باتری اپل واچ سری ۸ تا ۳۶ ساعت افزایش می‌یابد. با وجود این قابلیت‌ها، اپل واچ سری ۸ در بازار رقبای جدی دارد. اپل واچ سری ۸ با قیمت‌های ۳۹۹ و ۴۹۹ دلار به ترتیب برای نسخه‌های جی‌پی‌اس و سلولار از ۱۶سپتامبر روانه بازار خواهد شد. رویداد چهارشنبه شب محدود به معرفی این چند محصول نبود. نسل جدید ایرپاد پرو ۲ با چیپ H ۲، از دیگر محصولات سخت‌افزاری معرفی شده در این رویداد بود. این ایرپاد که دارای قابلیت حذف نویز بهبودیافته است، قرار است با قیمت ۲۴۹ دلار عرضه و از اوایل مهرماه روانه بازار شود. این شرکت همچنین اعلام کرد که جدیدترین نسخه سیستم عامل این شرکت یعنی IOS ۱۶ و watchOS ۹ نیز از روز دوشنبه ۲۱ شهریور ماه در دسترس تمامی کاربرانی که دستگاه‌های سازگار با این نسخه‌ها را دارند قرار خواهد گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده