تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۴۲
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۲۷۳۷۶۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
معاون برنامه‌ریزی جامع تولید شرکت خبر داد:

رشد ۲۶ درصدی سایپا با تولید ۳۲.۹ هزار محصول در مرداد ماه

‌می‌متالز - معاون برنامه ریزی جامع تولید سایپا از تولید ۳۲.۹ هزار محصول در مرداد ماه خبر داد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۲۶ درصدی همراه شد.

به گزارش می‌متالز، مسعود پروین با اشاره به وجود تعطیلات تابستانی و تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: سایپا در مرداد ماه با تولید ۳۲.۹ هزار دستگاه خودرو و میانگین روزانه ۱.۴ هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل و تیر ماه سال جاری با رشد ۲۶ و ۴ درصدی همراه شد. این در حالی است که کمبود موتور به دلیل عدم تامین بلوک سیلندر، سوپاپ و میل سوپاپ در اثر قطع برق در شرکت‌های تامین کننده، حداقل به میزان یک روز در هفته صورت گرفته است.

وی افزود: با خارج شدن سه محصول پر تیراژ تیبا، تیبا ۲ و ساینا از چرخه تولید که نیمی از تیراژ تولید روزانه گروه را تشکیل می‌داد، انتظار می‌رفت مشابه خروج پیکان و پراید در سال‌های گذشته، سایپا دچار افت تولید شود، ولی با ادامه استراتژی تبدیل تهدید به فرصت، بررسی و برنامه ریزی جایگزینی تولید سایر خودرو‌ها و استفاده از ظرفیت شرکت‌های گروه نظیر برون سپاری قالب‌ها از داخل سایپا به شرکت‌های زیر مجموعه قالب‌های صنعتی سایپا، سایپا پرس و... نه تنها این اتفاق ایجاد نشد بلکه در انتهای مرداد ماه با تولید ۱۷۰.۱ هزار دستگاه خودرو از تولید مدت مشابه در سال قبل با ۱۶۸.۶ هزار دستگاه عبور کرد.

پروین ادامه داد: تاکنون ۲۰۱ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتری شده و ۶۵ هزار دستگاه در فرآیند تجاری سازی، شماره گذاری، حمل و تحویل است که مجموعا" ۲۶۶ هزار دستگاه، عملکرد این گروه (فرآیند فروش و آماده سازی جهت تحویل) در نیمه نخست سال تا ۱۹ شهریور ماه است. آمار تولید گروه سایپا مشتمل بر ۶ سایت تولیدی شامل شرکت‌های سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، بن رو، زامیاد و سایپادیزل است.

وی با اشاره به نرخ ۹۲ درصدی تولید عبور مستقیم در ۵ ماه سال جاری گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با تولید عبور مستقیم ۴۰ درصد، افزایش ۵۲ درصدی نشان می‌دهد. سال گذشته حجم بالایی از فعالیت سایت‌ها به تولید ناقص و سپس تکمیل آن‌ها مصروف می‌شد و به ناچار پارکینگ‌های استیجاری زیادی تهیه و هزینه‌های گزافی صرف نگهداری خودرو‌های ناقص می‌شد. به نحوی که در برخی مقاطع زمانی سال گذشته ۸۴ هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ‌ها موجود بود. سال جاری با کاهش و جمع آوری تمامی خودرو‌های ناقص گروه ضمن تخلیه و تحویل تمامی پارکینگ‌های استیجاری، روند صعودی تولید عبور مستقیم به ۱۰۰ درصد مطلق رسید.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده