تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۷۳۸۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک فعال حوزه فولاد مطرح کرد:

قیمت محصولات فولادی در بورس کالا، پایین‌تر از نرخ تمام شده

‌می‌متالز - یک فعال حوزه فولاد می‌گوید قیمت‌گذاری فعلی محصولات فولادی در بورس کالا را نادرست است، به همین دلیل تولیدکنندگان نیز مقدار عرضه تناژ‌های خود را کاهش داده‌اند.

به گزارش می‌متالز، رضا تربتی درباره وضعیت فرمول قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا تصریح کرد: فرمول قیمت‌گذاری فعلی محصولات فولادی در بورس کالا، از سوی تولیدکنندگان مورد استقبال قرار نگرفته است. به همین دلیل، مقدار تناژ معقولی از محصولات فولادی علی‌الخصوص گندله، کنسانتره و شمش در بورس کالا عرضه نمی‌شود.

وی افزود: این واکنش تولیدکنندگان، نشان از عدم هم‌خوانی قیمت محصولات در بورس کالا با قیمت تمام شده و حتی حاشیه سود محصولات تولیدی دارد. در این زمینه بهتر است که تغییر تصمیم‌گیری از جانب وزارت صمت انجام شود.

تربتی با بیان اینکه در حال حاضر هماهنگی بین اجزای زنجیره محصولات فولادی وجود ندارد، گفت: باید همه اجزای زنجیره محصولات فولادی با هماهنگی هم اصلاح شود. نمی‌توان سنگ آهن دولتی در ابتدای زنجیره را با قیمت گزافی به فروش رساند و پس از آن، انتظار تعادل در زنجیره محصولات فولادی را داشت.

وی در خاتمه گفت: این چالش‌ها نیز از طریق سازوکار‌های بورس کالا یا تغییر فرمول قیمت‌گذاری و کدالی قابل رفع است. از سوی دیگر، قصد دارند که بازار داخلی را به عنوان یک فلز پایه کنترل شود که این اقدام عملی نیست.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده