تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۴
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۷۳۸۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کیفیتی که حفظ شد/ تحریم هم مانع چرخش آسیاب گلوله‌ای گل گهر نشد/ حفظ کیفیت محصول کنسانتره با بزرگترین تجهیز در صنعت سنگ آهن

‌می‌متالز - شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با تمرکز توسعه دانش فنی و تقویت متخصصان داخلی توانست بر تحریم‌ها غلبه و نصب بزرگترین تجهیز در صنعت سنگ آهن ایران را با توان داخلی انجام دهد.

به گزارش می‌متالز، با تشدید تحریم‌ها پیش بینی غرب آن بود که صنایع ایران در بخش‌های مختلف با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند که در ادامه چرخ صنعت را از حرکت باز نگه می‌دارد. اما امروز نگاهی به صنایع مختلف و وضعیت تولید در آن‌ها نشان می‌دهد این پیش بینی کاملا غلط از آب در آمد.

شاید گل گهر نمونه بارز این موضوع باشد که در این سال‌ها در حوزه بومی سازی دانش فنی عملکرد موفقی از خود به جای گذاشته است.

تا کنون این مجموعه توانسته ۹۰ هزار قطعه را داخلی سازی نماید و ۱۵۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی ثبت کند. این اتفاق توانست قدرت موجود در این مجموعه را نمایان کند تا با سرمایه گذاری بیشتر تقویت شده و روز به روز نیاز به خارج از کشور در بخش تامین قطعات و تجهیزات را کاهش دهد.

جالب است که پس از این موضوع و تنها در سال گذشته گل گهر موفق به ۵۱.۶ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شد که از مسیر بومی سازی محقق شده بود. ساخت تراک ۶۰ تنی از سوی متخصصان این شرکت در سال جاری از دیگر توانایی‌هایی بود که گل گهر توانست روی آن مانور بدهد.

وجود این توانمندی باعث شد تا گل گهر با توان بیشتر اجرای پروژه‌های مهمتری را در دستور کار قرار دهد و به نوعی تحریم‌ها را بی تاثیر کند.

البته برای رسیدن به چنین جایگاهی، مجموعه معدنی و صنعتی گل گهر باید در بخش تحقیق و توسعه خود سرمایه گذاری کند که بی تردید بخشی از رقم حاصل از صرفه جویی ارزی را می‌توان در این بخش با نقشه راه مشخص هزینه کرد.

ساخت قطعات و نصب تجهیزات خارجی از مهمترین اتفاقاتی است که می‌تواند در این راستا رخ دهد.

دستگاه بالمیل یا آسیاب گلوله‌ای ۹ مگاواتی که یکی از دستگاه‌های موثر در بهبود کیفیت خط چهارم کنسانتره این بار به دست توانمند نیرو‌های گل گهر یعنی متخصصان داخلی نصب شد.

افزایش کیفیت محصولات تولیدی گل گهر به ویژه کنسانتره که در حلقه‌های ابتدایی قرار دارد باعث می‌شود کیفیت محصولات نهایی نیز افزایش پیدا کند.

درنتیجه راه اندازی این دستگاه حائز اهمیت فراوانی است. مشخصات فنی این دستگاه نشان می‌دهد که به قطر ۶.۷ متر و طول ۱۰ متر است و از حساسیت بالایی برخوردار است که تنها شرکت سازنده نصب آن را انجام می‌دهد.

در این مرحله شدت گرفتن تحریم‌ها می‌توانست مانع از نصب این دستگاه شود، اما تاکید بر توانمند سازی نیرو‌های متخصص این شرکت توانست تحریم در این بخش را بی اثر کند و این دستگاه که بزرگترین تجهیز در صنعت سنگ آهن ایران بدون حضور نیروی‌های خارجی، در شرکت گل گهر نصب شود.

با تشدید تحریم ها، شرکت تولیدکننده این دستگاه از فرستادن نیرو‌هایی برای نصب و تجهیز خودداری کرد، اما توسعه دانش و تخصص در گل گهر در چنین بزنگاهی به کمک شرکت آمد تا بتواند بر تحریم‌ها فائق آید.

بررسی اقدامات صورت گرفته در حوزه تجهیزات و ساخت قطعات در گل گهر که به برخی از ان‌ها اشاره شد، نشان می‌دهد نگاه مدیریتی در این مجموعه کاهش وابستگی به واردات و تامین از داخل است. موضوعی که حاکمیت نیز بار‌ها بر آن تاکید داشته است. چنین نگاهی باعث شد تا بخش معدن گلوگاه تحریم‌ها کمترین آسیب را به خود ببیند. هرچند شرکت‌های بزرگ معدنی در این زمینه افتخارات بسیاری را ثبت کرده اند، اما شاید گل گهر انرژی بیشتری را صرف این موضوع کرد تا بتواند سرعت حرکت چرخ تولید را افزایش دهد.

وجود چنین توانمندی علاوه بر کاهش وابستگی ها، باعث می‌شود تا گل گهر ارز حاصل از این صرفه جویی را راهی پروژه‌های توسعه‌ای کند و با اتکا بر دانش داخلی، اشتغالزایی در این بخش را هم افزایش دهد. در نهایت این نقشه راه سهم گل گهر در زنجیره ارزش فولاد کشور را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود لیدری بازار را از آن خود کند.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده