تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۹
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۷۳۸۷۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
از احیای روابط تجاری با شرکای خارجی تا استفاده از دانش فنی صنایع نظامی

تعامل سازنده سایپا با دو وزارتخانه خارجه و دفاع

‌می‌متالز - سایپا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه کشور، علاوه بر حضور پرثمر در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، به احیای روابط تجاری با شرکای خارجی پیشین خود پرداخته است.

به گزارش می‌متالز، سایپا به‌عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور همواره در بهره‌گیری از فرصت‌های ویژه برای مقابله با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها پیشگام بوده و توانمندی‌های موجود در کشور را هم در زمینه فناوری‌های بومی‌سازی‌شده در صنایع دفاع و هم در خصوص استفاده از ظرفیت‌های تعاملی دستگاه دیپلماسی کشور به شکلی حداکثری به کار بسته است. در همین راستا، این گروه خودروسازی ۸۳ پروژه بومی‌سازی قطعات خودرو را با سه نهاد نظامی یعنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دست اجرا دارد که با اجرای این پروژه‌های مشترک بومی‌سازی با نیرو‌های مسلح، سالیانه ۱۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی حاصل خواهد شد. از سوی دیگر، سایپا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه کشور، علاوه بر حضور پرثمر در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، به احیای روابط تجاری با شرکای خارجی پیشین خود پرداخته است.

نقش بخش اقتصادی وزارت خارجه در پیشبرد اهداف سایپا

اواسط شهریورماه سال جاری نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو با حضور خودروسازان و قطعه‌سازان ایران در پایتخت روسیه برگزار شد و وزیر صمت نیز در صدر هیاتی متشکل از معاونان خود و مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور در این نمایشگاه حضور یافت. طی ایام برگزاری موفق این نمایشگاه و دستاورد‌های جالب توجه خودروسازان کشور از آن، ایفای نقش موثر معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان کاملا واضح بود؛ در همین راستا، برنامه‌ریزی معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه کمک کرد تا سایپا در حوزه قطعات الکترونیکی و همچنین ورق مورد نیاز خود بتواند از منابع بسیار خوب، با کیفیت و قیمت مناسب اقدام به عقد قرارداد کرده و شرایط بسیار مناسبی را برای همکاری با طرف روسی فراهم کند. ازسوی‌دیگر، معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه طی چندماه گذشته نقش ویژه‌ای در پیشبرد اهداف گروه خودروسازی سایپا داشته است؛ از چندماه پیش با نقش موثر و ویژه‌ای که معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه کشور ایفا کرد، تعاملات سایپا با شرکای تجاری چینی خود مانند چانگان که چندین سال بلاتکلیف بود به روابط کاملا حسنه تبدیل شد. این موضوع کمک کرده است تا سایپا در مذاکرات خود با شرکا، هم در بحث کیفیت و هم در موضوع قیمت پیشنهاد‌های خوبی از سوی طرف چینی داشته باشد. نگاه ویژه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه نشان از عزم جدی این وزارتخانه در کمک به صنایع داخلی دارد.

تعامل حداکثری وزارت دفاع و سایپا

درخصوص تعاملات فناورانه گروه خودروسازی سایپا و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز سردار سرتیپ پاسدار سیدمهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع گفت: «تعامل وزارت دفاع و سایپا تاکنون حداکثری بوده است و همکاری ایجادشده بین شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع دفاع با سایپا می‌تواند بهترین الگو برای سایر شرکت‌ها باشد.» وی افزود: «در چارچوب این همکاری، در حوزه قطعات الکترونیک مورد نیاز این گروه خودروسازی، کار‌های بسیار خوبی انجام شده است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.» به‌گفته فرحی؛ اگر تجمیع قابلیت‌ها و نیاز‌های بازار در میان تمام خودروسازان دولتی و خصوصی کشور انجام شود، می‌توان هم‌افزایی بیشتری ایجاد کرد و توانمندی‌ها را به اشتراک گذاشت و عملا سرعت و جهش خودروسازی را با استفاده از توانمندی‌های یکدیگر ارتقا داد.»

وی با اشاره به جوینت‌شدن شرکت‌های خودروساز مطرح دنیا با یکدیگر، بیان کرد: «خودروسازان بزرگ و مطرح دنیا در راستای منافع خود با همدیگر جوینت شده‌اند و دو خودروساز بزرگ کشور هم باید با هم، کار‌های مشترک انجام دهند. چراکه منافع آن‌ها در یکپارچه سازی است و این موضوع هم برای صنعت و هم مردم منافع دارد. البته در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، محصول مشترکی از سوی دو شرکت ارائه شد که نکته قابل‌توجه و خوبی است.»

جانشین وزیر دفاع درخصوص همکاری گروه خودروسازی سایپا با شرکت‌های دانش‌بنیان وزارت دفاع در راستای خودکفایی و قطع وابستگی اظهار داشت: «وزارت دفاع یکی از سرمایه‌های بزرگ صنعتی کشور است که توانمندی و قابلیت‌های خوبی در حوزه‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار، مغزافزار و سازمان‌افزار دارد.» وی تاکید کرد: «وزارت دفاع در چهار مولفه توسعه تکنولوژی پیشتاز است و اگر صنعت خودرو بتواند از این ظرفیت استفاده کند، منفعت خوبی خواهد برد.» فرحی با بیان این‌که این آمادگی وجود دارد که وزارت دفاع با صنعت خودرو تعامل بیشتری داشته باشد، افزود: «زیرساخت، نیروی انسانی و دانش ایجادشده در وزارت دفاع، در اختیار خودروسازی قرار دارد و قطعا به کمک این صنعت خواهد آمد، چراکه تاکنون در هر حوزه‌ای وزارت دفاع ورود داشته، توانسته است کمک‌های بسیار خوبی انجام دهد؛ در حوزه قطعات های‌تک خودرو مثل ایربگ، ترمز ABS و... اقداماتی انجام شده که برای صنعت خودرو بسیار مناسب بوده است.» وی با اشاره با این‌که قرارشده است به‌زودی تفاهمنامه‌ای بین وزارت صمت و وزارت دفاع در راستای قطع وابستگی منعقد شود، گفت: «یکی از موارد همکاری در این تفاهمنامه؛ صنعت خودرو است و وزارت دفاع در راستای قطع وابستگی و نیاز وزارت صمت ظرفیت‌های تولیدی جدید ایجاد خواهد کرد.»

در همین راستا، سرلشکر مصطفی ایزدی، فرمانده قرارگاه سایبری خاتم‌الانبیا نیز با بیان این‌که آن‌چه سایپا از دستاورد‌های خود در نمایشگاه‌های اخیر به نمایش درآورد، بسیار امیدوارکننده بود، اظهار کرد: «آن‌چه انتظار می‌رود؛ این است که صنعت خودرو ما به سمت دانش‌بنیان شدن و اتکا به توان داخل پیش برود و خودرو‌های تولیدی، متکی بر امکانات داخلی باشند که این مهم اتفاق افتاده است و امیدواریم این چشم‌انداز در عمل تحقق پیدا کند.» وی با اشاره به این‌که امیدواریم خودروسازان در این مسیر ثابت‌قدم باشند، افزود: «ظرفیتی که در مجموعه صنایع خودرو وجود دارد، ظرفیت ارزشمندی است و می‌تواند به‌خوبی پاسخگوی نیاز‌های کشور باشد. از این رو، امیدواریم نمونه‌هایی که در نمایشگاه رونمایی شد، به‌زودی و در فضای مناسب اقتصادی در اختیار مردم قرار بگیرند.»

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده