تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۹
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۷۴۱۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انتقاد دوباره از بازنگشتن حقوق دولتی معادن کرمان/پیش‌شرط استاندار و پیگیری از تهران

‌می‌متالز - استاندار کرمان گفت: بیش از یکهزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن باید به استان برگشت داده شود و اینجا اعلام می‌کنیم تا زمانی که سهم استان برنگردد، هیچ حقوق دولتی از معادن وصول نباید شود.

به گزارش می‌متالز، محمد مهدی فداکار روز شنبه در نشست کارگروه اشتغال استان کرمان افزود: بنده نامه‌ای به رییس سازمان برنامه و بودجه می‌نویسم که سهم ۱۵ درصد حقوق دولتی استان کرمان در همین شش ماه ابتدایی سال پرداخت شود و تا زمانی که این از محل حقوق دولتی به استان بازنگردد، هیچ فشاری به معادن نیاورید و حتی یک قِران دیگر (اخذ حقوق دولتی) را پیگیری نکنید.

تاکنون بار‌ها از پرداخت نشدن سهم حقوق دولتی معادن در استان کرمان انتقاد شده است.

بلای مالیات سنگین در کرمان

وی همچنین با اشاره به اخذ مالیات سنگین از استان کرمان در سال جاری تصریح کرد: با توجه به بلایی که از این جهت سر استان آمده است، امسال باید همت داشته باشیم و پول دولت را وصول کنیم و دیگر مازادی برای بازگشت نمی‌ماند.

استاندار کرمان در ادامه تاکید کرد: تعهد دستگاه‌ها در حوزه اشتغال نباید رها شود و حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ البته عدد‌های تعهدات اشتغال نیز باید منطقی باشد تا دستگاه‌ها به تعهد خود عمل کنند.

وی اظهار داشت: باید اجرای طرح‌های اشتغالزایی را رصد کنیم تا این طرح‌ها به انحراف نروند و دچار چالش نشوند.

ورود منابع مالی استان به حل مشکلات کمک می‌کند

فداکار تصریح کرد: اگر منابع مالی مربوط به این استان از بانک‌های خارج از کرمان به داخل بیاید به حل مسائل استان بسیار کمک می‌شود.

وی افزود: قرار بر این شده که مدیران استان هفتگی به شهرستان‌ها سفر و مشکلات و مسائل را از نزدیک بررسی کنند.

مسائل سوخت جنوب استان پیگیری می‌شود

استاندار کرمان گفت: در این هفته مسائل مربوط به سوخت در جنوب استان پیگیری می‌شود.

فداکار بیان کرد: بخش زیادی از کالا‌های موردنیاز معادن استان کرمان مانند دستکش نسوز خارج از استان تهیه می‌شود و این در حالی است که ظرفیت تولید بخش زیادی از آن‌ها در داخل وجود دارد که باید برای ایجاد کارگاه تولیدی این کالا‌ها برنامه ریزی کنیم.

رد مرز چندهزار تبعه غیرمجاز

وی با اشاره به طرح اخراج اتباع غیرمجاز که در طرح ساماندهی شرکت نکرده اند بیان کرد: این طرح از هفته قبل آغاز شده است و چند هزار نفر رد مرز شده اند؛ از این هفته نسبت به ممنوعیت به کارگیری اتباع غیرمجاز نیز در استان اقدامات و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

ظرفیت‌های قانون جهش تولید برای اشتغال فعال شود

به گفته استاندار کرمان در قانون جهش تولید ظرفیت‌های خوبی دیده شده و برای اشتغال جوانان و تحصیلکردگان رقم بالایی پیش بینی است که دستگاه‌های استان این ظرفیت را فعال و استفاده کنند.

نیمی از بانوان جمعیت فعال کرمان بیکار هستند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز گفت: نرخ مشارکت استان در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته ۲ واحد درصد کاهش پیدا کرده و از ۴۱.۱ به ۳۹.۲ درصد رسیده است.

جعفر رودری افزود: این نرخ در مردان از ۶۷.۷ به ۶۶.۳ درصد و در بانوان از ۱۵.۳ درصد به ۱۲.۳ درصد کاهش پیدا کرده که عمده دلیل کاهش مربوط به بخش بانوان بوده است.

وی افزود: نرخ بیکاری در استان امسال کاهش پیدا کرد و از ۱۱.۲ درصد به ۸.۷ درصد رسید که از مقدار ۹.۲ درصد میانگین کشوری پایین‌تر است؛ کاهش شمار جویندگان کار و ایجاد اشتغال از مهمترین دلایل کاهش نرخ بیکاری استان محسوب می‌شود.

رودری با بیان اینکه استان کرمان به لحاظ خالص ایجاد اشتغال در کشور جایگاه خوبی دارد اظهار داشت: جایگاه استان در نرخ مشارکت در کشور ۲۲ است و به لحاظ نرخ بیکاری در رتبه ۱۷ قرار دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: نرخ بیکاری جوانان رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال در کشور ۱۶.۶ درصد، این نرخ در استان ۲۰.۳ درصد و نرخ بیکاری مردان استان کرمان در این رده سنی ۱۴.۷ درصد است که عدد خوبی به شمار می‌رود، اما تقریبا نیمی از بانوان جوان جزو جمعیت فعال در استان بیکار هستند که موضوع حادی است.

وی تاکید کرد: بر اساس آمار در بخش خدمات نرخ اشتغال روستا‌ها کم است و حدود ۶ درصد شاغلان استان بی سواد و ۷۲ درصد نیز دیپلم و پایین‌تر از دیپلم هستند که سهم افراد با تحصیلات عالی ۲۲ درصد است.

سهم بیکار بیسواد در کرمان ناچیز است

رودری ادامه داد: بیکاران دیپلم و زیر دیپلم استان کرمان ۳۳ درصد بوده و این درحالی است که متوسط کشوری ۵۵ درصد و سهم بیکار بیسوادر در استان ۰.۳ درصد است که نشان می‌دهد تقریبا بیکار بی سواد در استان کرمان نداریم.

وی موضوع بیکاری جوانان و تحصیلکردگان رشته‌های دانشگاهی و شناسایی فرصت‌ها و نیاز‌های شغلی را در برنامه ریزی برای اشتغال استان کرمان بسیار مهم دانست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: از جمعیت ۴۴۸ هزار نفری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله استان، در بخش مردان ۲۴.۶ درصد معادل ۵۷ هزار نفر و در بخش بانوان ۴۸.۵ درصد شامل ۱۰۷ هزار نفر غیرشاغل و بدون تحصیل و مهارت آموزی هستند که این مساله اثر زیادی در آینده بیکاری استان دارد.

وی ادامه داد: در استان کرمان ۴۵ درصد اشتغال رسمی و ۵۵ درصد غیررسمی داریم که نسبت به میانگین کشوری با ۵۷.۵ درصد وضعیت بهتری در کرمان وجود دارد.

رودری گفت: در سال جاری تعداد ۶۰ هزار و ۳۷۴ تعهد اشتغال در استان کرمان داریم که ۳۱ هزار و ۴۴۰ فرصت در بخش صنعت، ۱۰ هزار و ۵۸۵ فرصت در بخش کشاورزی و ۱۸ هزار و ۳۴۹ فرصت شغلی در بخش خدمات باید ایجاد کرد و تاکنون ۲۱ هزار و ۸۷۳ شغل و ۷۸ درصد هدف شش ماهه استان محقق شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان نیز گفت: سهم این نهاد برای ایجاد اشتغال در استان ۲۵ هزار فرصت شغلی با اعتبار یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات تبصره ۱۸ است.

ناصر عسکری‌نژاد افزود: از ابتدای امسال سه هزار و ۵۶۲ طرح با ۲۹۹ میلیارد تومان هزینه محقق شده است و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال از تعهدات اشتغال بیشتر عمل کنیم.

وی بودجه بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد را ناکافی دانست و خواستار همکاری بیشتر آن‌ها با این نهاد شد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز گفت: این سازمان پنج هزار و ۵۵ نفر تعهد شغلی دارد که تاکنون ۴۶ درصد برش ابلاغی در اشتغال را محقق و عملیاتی کردیم.

علیرضا وحید زاده افزود: کل مبلغ اعتبار اشتغالزایی برای یهزیستی استان ۶۱۶ میلیارد تومان در سال جاری است که ۴۲۴ میلیارد تومان ابلاغ شده و انتظار داریم ۱۰۰ درصد اعتبارات تا پایان سال جذب شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده