تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۴
کد خبر: ۲۷۴۱۷۴
‌می‌متالز - نگاهی به موضوع دیجیتالی کردن معدن در ایران نشان می‌دهد که در بسیاری از زمینه‌ها دیجیتالی کردن اتفاق افتاده است؛ ولی به دلیل اینکه سرعت در این فناوری خیلی زیاد است، ضرورت دارد کشور ما نیز سرعت خود را با تحولات هماهنگ کند تا از دنیا فاصله زیادی نگیرد؛ زیرا در عرصه جهانی، بدون استفاده از فناوری‌های روز، قدرت رقابت ما به‌شدت کاهش می‌یابد و دچار مشکل می‌شویم.

به گزارش می‌متالز، امروز بالا بردن سرعت و کم‌کردن هزینه‌ها باعث می‌شود تا قدرت رقابتی کشور‌ها تغییر کند. در این مسیر ضرورت دارد، برنامه ریزی مدون و دقیقی داشته باشیم. باید در جریان سرمایه‌گذاری، موضوع دیجیتالی کردن معادن را در اولویت کاری قرار دهیم؛ چون در زمینه نیروی انسانی بااستعداد در کشور کمبود نداریم.

در حال حاضر، برخی از ایرانیان در سطح مدیریت در مناطقی مثل سیلیکون ولی هستند که نشان‌دهنده توانایی ایرانیان است؛ بنابراین باید با برنامه‌ریزی به این سمت برویم که سیستم‌های هوشمند وارد حوزه معدن‌کاری شوند. باید اتوماسیون وارد کنیم و فناوری را توسعه دهیم و با پیوند فناوری هم‌افزایی کنیم.

اگر به‌سرعت حرکت نکنیم، رقبا باسرعت از کنار ما عبور می‌کنند. البته اکنون نمی‌توان به‌طور دقیق درخصوص وضعیت معدن‌کاری دیجیتال قضاوت کرد. دامنه فعالیت در بخش معدن بسیار وسیع است. ما در بخش‌هایی خیلی خوب پیش رفته‌ایم و در بخش‌هایی کمتر پیشرفت داشته‌ایم. امروز زمین‌شناسی، اکتشافات و استخراج در کشور وجود دارد. ما صنایع معدنی، صنایع فلزی مثل فولاد، مس و... را نیز داریم. همه این‌ها در زنجیره معدن‌کاری قرار دارند و به اعتقاد من، دیجیتالی‌کردن در هر بخشی کم یا زیاد رخ داده است. این موضوع نیز صرفا از بعد فنی و تکنیکال نیست، بلکه از بعد خدمات، ساخت تجهیزات، مدیریت آن‌ها در ابعاد تجاری، اداری و مالی نیز هست. بعد از این مرحله، مرحله ذوب است که با نصب سنسور‌های زیاد و گرفتن اطلاعات و کنترل به صورت دیجیتالی باید صورت گیرد. مرحله بعد، نورد است که در این زمینه، دیجیتالی‌شدن به صرف زمان کمتر و بهره‌وری بیشتر منجر می‌شود. برهمین اساس دیجیتال ملتینگ به دیجیتالی‌شدن کامل نیاز دارد. بعد از این مراحل به مرحله صنعتی می‌رسیم که در آن نیز موضوع دیجیتالی کردن مطرح است. با این تفاسیر، در معدن یک‌دامتراک بزرگ را در نظر بگیرید که خود این دامتراک دیجیتالی است و بخش‌های آن به صورت اتوماسیون کنترل می‌شود. در مورد بهره‌برداری نیز همین‌طور است. تعداد ماشین‌هایی که می‌خواهند روی خط بیایند نیز با توجه به شیب جاده و شرایط معدن و تعداد کامیون‌ها باید فرآیند دیجیتالی‌شدن را دنبال کنند. در این مسیر باید به‌تدریج راننده‌ها نیز حذف شوند؛ زیرا ماشین‌آلات بسیار گران هستند و خطای رانندگان می‌تواند هزینه زیادی به معدن‌کاران تحمیل کند؛ بنابراین سرعت‌بخشیدن به دیجیتالی‌کردن این حوزه موجب می‌شود تا به ضریب بهره‌برداری از دامتراک‌ها بیفزاییم. در این مسیر باید ترکیب ماشین‌آلات نیز دیجیتالی شود. باید به‌طور دیجیتالی مشخص شود که چه تعداد ماشین، چه نوع ماشینی، به چه طریقی و برای چه معدنی باید کار کنند. موضوع دیگر دیجیتالی‌شدن انبارهاست که با توجه به تحریم کمک می‌کند بتوانیم تامین قطعات یدکی را مدیریت کنیم. به این ترتیب همه این مسائل باید رخ دهند تا کشور همگام با سرعت دیجیتالی‌شدن در دنیا در بخش معدن پیش برود.

رضا اشرف سمنانی مشاور مدیرعامل میدکو

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده