تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۵
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۲۷۴۶۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ورق برای قیمت طلا سال آینده برمی‌گردد؟

‌می‌متالز - دیروز طلای جهانی با آمار تورم آمریکا ریزش کرد. «سوسیته جنرال» افت اونس در سال جاری و سپس صعود در ۲۰۲۴ را پیش‌بینی می‌کند.

به گزارش می‌متالز، قیمت طلای جهانی دیروز به دنبال آمار نگران‌کننده تورم آمریکا بیش از ۳۰ دلار ریزش را تجربه کرد و از سطح ۱۷۳۰ دلار به ۱۶۹۷ دلار نزول کرد. امروز هم اونس اگرچه اندکی بالای مرز ۱۷۰۰ دلار قرار گرفت، اما همچنان تحت فشار باقی ماند. در همین حال، بانک فرانسوی سوسیته ژنرال پیش‌بینی خود از قیمت طلای جهانی را به روز کرده و انتظار دارد قیمت اونس در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۵۵۰ دلار کاهش یابد و تا سال ۲۰۲۴ به ۱۹۰۰ دلار بازگردد.

ورق برای قیمت طلا سال آینده برمی‌گردد؟

شوک تورم آمریکا به بازار‌ها

داده‌های تورم ماه آگوست آمریکا تا حدودی بالاتر از انتظارات بود. اگرچه طلای جهانی در تورم‌های بالا عملکرد بسیار خوبی دارد، اما مبارزه بسیار تهاجمی فدرال رزرو با تورم در سال جاری موجب شده تا طلا طی ماه‌های گذشته هر بار که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) بیشتر از انتظار رشد کرد، با افت قیمت مواجه شود.

شاخص قیمت مصرف کننده ماه آگوست نشان داد که فشار‌های تورمی چقدر پایدار بوده است. اگرچه قیمت بنزین در ماه گذشته بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت، اما این گزارش حاکی بر تورم گسترده در بخش غذا، مسکن و هزینه‌های پزشکی بود.

رشد بیشتر از انتظار تورم آمریکا این گمانه را تقویت کرد که فدرال رزرو از مسیر انقباضی خود به این زودی دست نکشد و این موضوع می‌تواند انگیزه فدرال رزرو را برای افزایش نرخ بهره در نشست ۲۱ سپتامبر بیش از پیش افزایش دهد. در واکنش، بازار‌های سهام و کامودیتی‌ها از جمله طلای جهانی قرمزپوش شدند. چراکه افزایش نرخ بهره می‌تواند موجب خروج پول از این بازار‌ها به سمت اوراق و سپرده بانکی شود. شاخص دلار هم در روز سه‌شنبه ۱.۷ درصد جهش کرد و به بالاترین حد ۲۰ سال گذشته بازگشت که قیمت‌های فلزات را بیشتر تحت فشار قرار داد.
پیش از انتشار آمار تورم، بازار‌ها تصور می‌کردند که فدرال رزرو نرخ بهره را در جلسه بعدی ۷۵ واحد افزایش دهد، اما پس از این گزارش، انتظارات به سمت افزایش ۱ واحد درصدی در حال تغییر است. ابزار دیدبانی فد CME Group نشان می‌دهد ۶۵ درصد فعالان بازار جهانی رشد ۰.۷۵ واحد درصدی و ۳۶ درصد نیز افزایش یک واحد درصدی را تخمین زده‌اند. بازار‌ها همچنین افزایش ۵ درصدی نرخ بهره آمریکا در سه ماهه اول سال آینده هستند.
فدرال رزرو در دو جلسه پیشین خود هم هر بار به میزان ۰.۷۵ واحد درصد نرخ سود خود را بیشتر کرد. اولین بار آن بازار‌ها را سورپرایز و آن‌ها را از قاطعیت اقتصاددانان فدرال رزرو مطمئن کرد، چراکه این بزرگترین جهش نرخ بهره از سال ۱۹۹۴ محسوب می‌شد. دومین رشد ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره موردانتظار بازار‌ها بود، اما فعالان بازار‌ها پس از این میزان جهش نرخ بهره کم کم داشتند خود را برای توقف مسیر افزایشی نرخ‌ها در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ آماده می‌کردند. آمار تورم دیروز این انتظارات را بر هم می‌زند.
پیش بینی جدید بانک فرانسوی از قیمت طلا
به گزارش کیتکو، تحلیلگران بانک سوسیته جنرال (Societé Générale) در جدیدترین پیش‌بینی خود گفته‌اند قیمت طلای جهانی تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به ۱۵۵۰ دلار در هر اونس کاهش می‌یابد. چراکه تورم بالا دائماً یک باد مخالف در مسیر طلا باقی خواهد ماند و فدرال رزرو را مجبور می‌کند تا نرخ بهره را در بیشتر سال آینده بالا نگه دارد. آن‌ها گفتند: «استراتژیست‌های ما انتظار دارند که فدرال رزرو تا پایان سال جاری افزایش نرخ بهره را متوقف کند. اما نرخ‌های واقعی حداقل تا فصل سوم سال ۲۰۲۳ در محدوده مثبت باقی خواهند ماند. در میان نرخ‌های واقعی مثبت در ایالات متحده و نرخ‌های رو به افزایش در اروپا، سرمایه‌گذاران احتمالاً از دارایی‌های بدون بازده مانند طلا دوری می‌کنند. ما انتظار داریم که ریسک ژئوپلیتیک در اوکراین در سال آینده ادامه یابد، اما ریسک و پیامد‌های آن تا حدودی قابل پیش‌بینی‌تر می‌شود».

نور در انتهای تونل طلا.

اما در حالی که ممکن است ۱۲ ماه آینده برای طلا خوب نباشد، تحلیلگران این بانک فرانسوی، نوری را در انتهای تونل می‌بینند. اگرچه انتظارات بازار جهانی روز سه‌شنبه (پس از رشد بیشتر از انتظار تورم) به طرز چشمگیری تغییر کرد، سوسیته جنرال باور دارد فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را در سه ماهه اول سال آینده متوقف می‌کند. تحلیلگران این بانک افزودند که بانک مرکزی ایالات متحده ممکن است تا پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ دوباره کاهش نرخ بهره را آغاز کند. آن‌ها می‌گویند: «بعد از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، روند طلا باید معکوس شود. زیرا اقتصاددانان ما انتظار یک رکود خفیف برای اقتصاد آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۴ و کاهش رشد اتحادیه اروپا و چین را دارند. سرمایه‌گذاران احتمالا با تبدیل بخشی از دارایی‌های خود به طلا از خود در برابر چنین ریسک‌هایی محافظت می‌کنند». آن‌ها افزودند که در این مرحله انتظار دارند تورم هر چند بالاتر از سطوح پیش از کرونا باشد، اما تا حدودی تحت کنترل در آید و به همین سبب، فدرال رزرو به جای تمرکز بر مقابله با تورم، روی رشد اقتصادی تمرکز کند.

این بانک پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا تا پایان سال آینده خود را به تدریج تا ۱۶۵۰ دلار بالا بکشد و تا انتهای سال ۲۰۲۴ به ۱۹۰۰ دلار بازگردد.

ابزار دیدبانی فد CME Group هم نشان می‌دهد فعالان بازار جهانی انتظار دارند روند صعودی نرخ بهره آمریکا پس از رسیدن به سطح ۴.۵ درصد در فوریه ۲۰۲۳ متوقف شود. این نرخ هم‌اکنون در محدوده ۲.۵ درصد است.

همچنین علیرغم چشم انداز بد برای طلای جهانی در بیشتر سال ۲۰۲۳، سوسیته جنرال برخی جنبه‌های مثبت در بازار طلا می‌بیند. تحلیلگران سوسیته جنرال گفتند که تقاضای فیزیکی برای این فلز گران‌بها در سال آینده باید ۳.۸ درصد افزایش یابد، زیرا مصرف‌کنندگان هندی و چینی دوباره وارد بازار می‌شوند.

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده