تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۴
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۷۴۷۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

معافیت گمرکی واردات صنعتی تا قبل از تصویب قانون جهش تولید معتبر بود

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: معافیت بند غ ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی برای واردات ماشین آلات مورد نیاز واحد‌های تولیدی و صنعتی تا پیش از تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان دارای اعتبار بود، ولی با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان درصدی از حقوق گمرکی از آن‌ها اخذ خواهد شد تا صرف توسعه و تقویت امور شرکت‌های دانش بنیان شود.

به گزارش می‌متالز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: معافیت بند غ ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی برای واردات ماشین آلات مورد نیاز واحد‌های تولیدی و صنعتی تا پیش از تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان دارای اعتبار بود، ولی با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان درصدی از حقوق گمرکی از آن‌ها اخذ خواهد شد تا صرف توسعه و تقویت امور شرکت‌های دانش بنیان شود.

لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی مبنی معافیت از پرداخت حقوق گمرکی در واردات ماشین آلات مورد نیاز واحد‌های صنعتی و معدنی و مشکلات پیش آمده است گفت: تولید ماشین آلات مورد نیاز واحد‌های صنعتی و تولیدی یعنی ماشین آلات سنگین در کشور ما خیلی کم است ماشین آلات اگر در داخل کشور تولید شود ورود نمونه مشابه خارجی آن به داخل کشور ممنوع است.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: بعید است که معافیت از پرداخت حقوق گمرکی منجر به واردات ماشین آلات شود که به تولید داخل ضربه بزند، بنابراین ماشین آلاتی وارد می‌شود که در داخل کشور تولید نمی‌شود. ما در مجلس و در قانون جهش تولید دانش بنیان درصدی از حقوق گمرکی و عوارض واردات را برای شرکت‌های دانش بنیان و تقویت آن‌ها در نظر گرفته ایم. بر این اساس ماشین آلات خارجی به کشور وارد می‌شود مبلغی از حقوق گمرگی برای تسهیل در امور شرکت‌های دانش بنیان اخذ شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه افزود: معافیت بند غ ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی برای واردات ماشین آلات مورد نیاز واحد‌های تولیدی و صنعتی تا پیش از تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان دارای اعتبار بود، ولی با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان درصدی از حقوق گمرکی از آن‌ها اخذ خواهد شد تا صرف توسعه و تقویت امور شرکت‌های دانش بنیان شود.

سیاهکلی در ادامه بیان کرد: در واقع با اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان معافیت از پرداخت امور گمرکی ملغی می‌شود، زیرا در این قانون قید شده که حقوق گمرکی از این ماشین آلات اخذ و صرف توسعه و تجهیز شرکت‌های دانش بنیان شود.

نماینده مردم قزوین و آبیک در ادامه توضیح داد: علت اینکه این معافیت از پرداخت حقوق گمرکی ابتدا به ماشین آلات پرداخت می‌شود و به این صورت نیست که این معافیت به قطعات ماژول‌ها و سپس ماشین آلات داده شود، این است که کشور ما نیاز به تولید دارد، اما برای این تولید نیازمند ماشین آلات هستیم؛ بنابراین کشور ما باید ابتدا تولید را انجام دهد و کم کم در دستور کار قرار دهد تا همین ماشین آلات را در داخل کشور تولید کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال در حوزه ریسندگی ما نمی‌توانیم منتظر بمانید تا خودمان به تولید برسیم بلکه باید اقدام به واردات کنیم تا چرخ تولید بچرخد، اگر این اقدامات را انجام ندهیم امور کشور لنگ می‌شود. البته باز هم تاکید می‌کنم این واردات نباید به گونه‌ای باشد که به داخل ضربه بزند. در قانون هم اکیداً قید شده که هر چه در داخل کشور تولید شود امکان واردات ندارد.

سیاهکلی در ادامه توضیح داد: بر اساس اولویت‌ها تولید و رونق تولید برای ما اولویت دارد. هر آنچه که در اختیار ما است باید در اختیار تولید قرار داده شود. ما در راستای رسیدن به خودکفایی باید به سمت تولید قطعات و ماشین آلات و ... حرکت کنیم.

منبع: خبرگزاری موج

عناوین برگزیده