تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۸
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۷۴۹۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
علیرضا مقدسی مطرح کرد:

برنامه ریزی برای اتصال تمام دستگاه‌ها به سامانه جامع امور گمرکی

‌می‌متالز - رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: برنامه ریزی شده است تا همه دستگاه‌هایی که به نوعی در واردات و صادرات کالا نقش دارند، سامانه‌های خود را به سامانه جامع امور گمرک متصل کنند.

به گزارش می‌متالز، علیرضا مقدسی از طرح چالش‌ها و مسائل اصلی ترخیص کالا‌های اساسی در گمرک در نشست امروز ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه خبر داد و با اشاره به ماده ۱۲ قانون امور گمرکی گفت: این ماده واحده (۱۲ امور گمرکی) به بحث مدیریت واحد تجارت مرزی به منظور یکپارچگی و تصمیم گیری درباره مسائل تجارت خارجی در مرز‌های ما اختصاص دارد تا بتواند تسهیلات و سرعت بیشتری به تشریفات گمرکی بدهد و کار‌ها سهل‌تر انجام شود، تا تولید کننده و صادر کننده‌های ما بتوانند از مزایای این تسهیلات استفاده کنند.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی افزود: قوانین و مقررات متعددی در تجارت خارجی دخیل است که این قوانین و مقررات باید به نوعی بازنگری و اصلاح شود تا هم پوشانی نداشته باشد و همدیگر را نقض نکند، چون تولید کننده‌ها و تجار ما می‌خواهند کار‌ها با سرعت بیشتر و روانتر انجام شود تا بتوانند مواد اولیه و ماشین آلات و دستگاه‌های خود را به سرعت در مسیر بنگاه‌های تولیدی خودشان قرار دهند و استفاده بهینه‌ای از آن‌ها داشته باشند.

وی گفت: ثبات و تغییراتی که در سیاست‌های ارزی رخ می‌دهد، موجب می‌شود که کالا‌ها ماندگاری بیشتری را پیدا کنند.

مقدسی افزود: گمرک جمهوری اسلامی ایران بعد از سفر ریاست جمهوری و ریاست قوه قضاییه با ورود و تاکیداتی که درباره کالا‌ها داشتند، تلاش مضاعفی را انجام داد و در نهایت حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن کالا‌های متعددی که از سنوات گذشته مانده بود بعد از ارزیابی به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به عنوان سازمان متولی اعلام شد که برخی از این کالا‌ها مواد خوراکی و فاسد شدنی و برخی نیز ماشین آلات و دستگاه‌ها بود.

وی گفت: موضوع تخصیص ارز به ویژه برای کالا‌های اساسی، خود تشریفات گمرکی و مجوز‌هایی که برای هر کالا باید اخذ شود همه این‌ها به زمان نیاز دارد که کار انجام شود. همچنین آن هماهنگی لازم بین دستگاه‌های اجرایی می‌تواند کمک کند خوشبختانه اکنون اقدامات بسیار خوبی شده و هماهنگی بیشتری صورت گرفته که می‌تواند این تسهیلات و تشریفات گمرکی را به خوبی رقم بزند.

مقدسی درباره راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی نیز افزود: ما در همه رویه هایمان این سامانه‌ها را داریم و الکترونیکی است و تاجران و ذینفعان اقتصادی می‌توانند از دفتر کارشان اظهارنامه گمرکی (کالا) را انجام دهند و امورات را رصد و کار‌ها را پیگیری کنند که تمام این روند به صورت الکترونیکی است.

وی گفت: مساله دیگر، اتصال این سامانه به سامانه جامع تجارت است، اکنون اطلاعات به سامانه جامع تجارت داده می‌شود و حتی اکنون پته و پروانه گمرکی در این سامانه جامع انجام می‌شود و اطلاعات رد و بدل می‌شود؛ وی افزود: با وجود تعدد رویه‌های گمرکی و مقرراتی که مرتب به روز می‌شود و باید این اتصال به روز شود که این امر یک اقدامات مضاعف دیگری را می‌طلبد، اکنون اقدامات خیلی خوبی انجام شده است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی افزود: گمرک به عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو در پنجره واحد دولت الکترونیک، باید اقدامات خود را بر اساس خدمات الکترونیکی به مردم ارائه دهد که اکنون انجام می‌دهد. همه این‌ها بیانگر این است که تمام دستگاه‌هایی که به نوعی در بحث کالا از صفر تا نهایت این موضوع تشریفاتی را انجام می‌دهند اکنون این اهتمام را پیدا کرده اند و در نشست‌های متعدد در صدد هستند تا با برنامه ریزی، سامانه‌های خود را به هم متصل کنند و بتوانند نتیجه واحدی را در این خصوص ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده