تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۱
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۸۸۷۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رونمایی از فرآیند سیستمی ابلاغ الکترونیکی در سامانه جامع امور گمرکی+ جزئیات

‌می‌متالز - فرآیند سیستمی ابلاغ الکترونیکی در سامانه جامع امور گمرکی صبح امروز با حضور دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و دکتر رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران آغاز بکار کرد.

به گزارش می‌متالز، گمرک جمهوری اسلامی ایران با توجه به وظایف حاکمیتی و تعدد مقررات و قوانین سهم مهمی در تسهیل تجارت خارجی کشور و به ویژه توسعه صادرات غیر نفتی و رونق تولید دارد که در همین راستا مکانیزاسیون رویه‌های گمرکی و تجهیز گمرکات به ابزار‌های کنترلی پیشرفته امری بسیار مهم به شمار می‌رود.
در همین راستا امروز فرآیند سیستمی ابلاغ الکترونیکی در سامانه جامع امور گمرکی اجرایی شد که نقش موثری در راستای اجرای مکانیزاسیون فرایند‌های گمرکی و حذف مکاتبات فیزیکی دارد.

تاکنون ابلاغ مطالبه نامه‌ها به صورت فیزیکی و با اعزام مأموران ابلاغ گمرک، به نشانی صاحب کالا انجام می‌شد که با لحاظ ابلاغ نامه‌های زیاد در طی سال گذشته، این امر علاوه بر صرف زمان و هزینه، مشکلاتی را برای گمرک و صاحبان کالا از حیث نحوه ابلاغ، اعاده نسخه ابلاغ شده، ثبت اعتراض صاحبان کالا، پیگیری نتیجه رسیدگی به اعتراض و ... ایجاد می‌نمود.

بر این اساس تمامی مودیان که در سامانه احراز هویت گمرک ثبت نام کرده اند و دارای حساب کاربری هستند مشمول دستورالعمل ابلاغ الکترونیکی اوراق گمرکی در سامانه جامع گمرکی هستند. در این خصوص ضمن اطلاع رسانی ابلاغ الکترونیکی از طریق شماره تلفن همراه اعلامی ذینفعان، مطالبه نامه اوراق گمرکی از جمله امکان ثبت اعتراض، تمکین و پرداخت مطالبه نامه بلافاصله پس از صدور در سامانه‌های مرتبط در حساب کاربری آن‌ها بارگذاری شده و همزمان پیامک اطلاع رسانی برای ذینفعان ارسال می‌شود.

از این رو با توجه به ظرفیت‌های قانونی موجود و در راستای تکریم ارباب رجوع و صرفه جویی در زمان و هزینه و با بهره مندی از فناوری‌های نوین و در بستر سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی، در این مرحله ابلاغ الکترونیکی مطالبه نامه کسر دریافتی در دستور کار گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و از این پس ابلاغیه‌های مذکور به صورت الکترونیکی به صاحبان کالا و نمایندگان قانونی آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

براین اساس با اجرای ابلاغ الکترونیکی اوراق گمرکی شاهد کاهش مراجعات حضوری و افزایش سرعت و دقت در رسیدگی و پیگیری پرونده‌های مربوطه و در نتیجه افزایش رضایتمندی خدمت گیرندگان خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری گمرک جمهوری اسلامی ایران 

عناوین برگزیده