تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۶
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۷۰۹۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سامانه‌های گمرک و کاستی‌های آن بررسی می‌شود

‌می‌متالز - عدم ارتباط سیستمی و اتصال بعضی از قسمت‌های سامانه گمرکی با سایر سازمان‌های مربوطه با گمرک، معضلاتی را برای مرزبانان و فعالان اقتصادی ایجاد کرد.

به گزارش می‌متالز، تقوایی نجیب رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت امور اقتصادی و دارایی به همراه دسینه نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان از سامانه‌های گمرک بازدید و از نزدیک در جریان انجام رویه‌های گمرکی در سامانه پنجره تجارت فرامرزی قرار گرفت.

در این بازدید سعیدی ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیر کل گمرک شهید رجایی به همراه معاونین ایشان حضور داشتند.

سعیدی با اشاره به اینکه سامانه جامع امور گمرکی به منظور روان سازی و تسهیل تجارت مستقر و راه اندازی شده است اذعان داشت: استقرار اینگونه سامانه‌ها در گمرک خوب است به شرط اینکه عدم اتصال سایر سازمان‌های مرتبط، باعث کاهش سرعت در ترخیص و نظارت دقیق نشود.

این عدم اتصال سامانه‌های گمرک با سازمان‌های مرتبط با امر تجارت مشکلاتی را به وجود آورده که نیاز به یک پایش اساسی دارد تا سیستم به وضعیت پایدار برسد لذا باید به این گمرک عظیم به واسطه حجم مبادلات و شاخص‌های ورود و خروج کالا از طریق گمرکات هرمزگان و به‌ویژه شهید رجایی که در رونق اقتصاد و حمایت از تولید و دانش بنیان منحصر بفرد است نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

وی در جهت تسریع در روند ترخیص اظهارنامه‌های مسیر قرمز افزود: پیشنهاد می‌گردد در جهت تسریع در روند ترخیص اظهارنامه‌های مسیر قرمز کالا‌های اساسی و ضروری و همچنین شرکت‌های تولیدی، کارشناسی اظهارنامه به گمرک محل واگذار تا امکان نظارت بر اهم کارشناسان آن محل فراهم گردد و مانع از هرگونه رسوب و تاخیر در رسیدگی کارشناسی اسناد شود.

تقوایی نجیب پس از بازدید از سامانه‌های گمرک شهید رجایی، بر ضرورت اتصال کامل و همه جانبه با سازمان‌های همجوار را که در راستای شفاف‌سازی چرخه صادرات و واردات در کشور و انسداد بستر‌های فسادزا می‌باشد تاکید داشت و گفت: عدم اتصال کامل سازمان‌های مرتبط با سامانه‌های گمرک باید بررسی شود چرا که علاوه بر اتلاف وقت نیروی انسانی در سازمان و مکاتبات متعدد، باعث کاهش سرعت ترخیص کالا‌ها می‌شود، لذا کلیه مشکلات و پیشنهادات ارائه شده حتما بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

دسینه نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان در حاشیه بازدید، گمرکات استان هرمزگان به خصوص گمرک شهید رجایی را یکی از مهمترین گمرکات کشور به لحاظ حجم مبادلات تجاری (صادرات و واردات) دانست و عدم اتصال سامانه‌های گمرک با سایر سازمان‌های همجوار را یک معضل مهم دانست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده