تاریخ: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۷۴۹۵۴
سرویس خبر : انرژی

کاهش ۸۰ درصدی صادرات گاز روسیه به اروپا طی یک‌سال

‌می‌متالز - وزیر انرژی اسپانیا گفت واردات گاز اروپا از روسیه تنها در یک‌سال ۸۲ درصد پایین آمده و حالا کمتر از ۱۰ درصد از نیاز اروپا به گاز از سوی روسیه تامین می‌شود.

به گزارش می‌متالز، ترزا ریبرا، وزیر انرژی اسپانیا گفت صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا بیش‌از ۸۲ درصد طی یک‌سال گذشته کاهش‌یافته است.

وی گفت: «جریان گاز از روسیه تنها در یک‌سال ۸۲ درصد پایین آمده‌است. در واقع، در ژانویه ۲۰۲۱ عرضه گاز روسیه ۴۰ درصد از مصرف اروپا را تشکیل می‌داد. درحال‌حاضر این رقم به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد».

وزیر انرژی اسپانیا اضافه کرد این کشور برای تامین گاز مورد نیاز خود وابسته به روسیه نیست و ذخایر کافی برای کمک به همسایه‌های نزدیک خود در اختیار دارد.

ریبرا در اوایل همین هفته گفت ظرفیت خط لوله گاز طبیعی اسپانیا به فرانسه که از کوه‌های پیرنه می‌گذرد، ۱۸ درصد افزایش‌یافته و در صورت درخواست فرانسه به‌سرعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خط لوله آزمایش‌های فنی را برای افزایش ۱۸ درصدی ظرفیت خود پشت سر گذاشته‌است، یعنی اگر کاملاً در مسیر فرانسه مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند ۶ درصد از مصرف گاز طبیعی این کشور را تامین کند.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه هفته گذشته گفت صادرات گاز طبیعی این کشور به اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی احتمالاً ۵۰ میلیارد مترمکعب معادل یک‌سوم سال گذشته کاهش می‌یابد.

روسیه از زمان حمله به اوکراین، عرضه گاز به اروپا را به‌شدت کاهش داده و خط لوله نورد استریم به آلمان کاملاً بسته شده‌است. روسیه در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد اصلی‌ترین مسیر صادرات گاز به آلمان تا زمان برداشته شدن تحریم‌های غرب ادامه خواهد داشت.

اروپا هم به نوبه خود به‌دنبال متنوع کردن منابع واردات گاز به غیر از روسیه است و توانسته وابستگی خود به گاز این کشور را کاهش دهد.

اورسلا فون‌درلاین، رییس کمیسیون اروپا در سخنرانی خود در هفته گذشته اعلام کرد روسیه در سال گذشته میلادی ۴۰ درصد از واردات گاز این قاره را بر عهده داشت، اما این رقم حالا به ۹ درصد رسیده‌است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده