تاریخ: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۵
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۷۵۰۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تولید خودروی مشترک با روسیه به سرانجام می‌رسد؟

تولید خودروی مشترک با روسیه به سرانجام می‌رسد؟
‌می‌متالز - داستان تولید خودروی مشترک ایران و روسیه مربوط به حدود ۷ تا ۸سال قبل است که ایده‌اش از سوی ترکیه ارائه شد.

به گزارش می‌متالز، نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه خودروسازان ایران به‌دنبال تولید مشترک در روسیه هستند، گفت: خودروسازان آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه در روسیه اعلام و چند ساختمان و دفتر کاری در روسیه خریداری کردند. هدف این است که در گام نخست، خودرو‌ها تجاری به این کشور صادر و در گام‌های بعدی به تولید مشترک دست بیابیم و بتوان تنوع بیشتری در اقلام کالا‌هایی داشته باشیم.

کامبیز میرکریمی در گفتگو با «ایلنا»، با بیان اینکه رشد جهش‌گونه صادرات و واردات ایران و روسیه از سال ۹۸ آغاز شد، افزود: اعمال تحریم‌ها علیه روسیه باعث شد این کشور‌ها تامین‌کنندگان اروپایی خود را از دست دهد، اما از سوی دیگر امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا باعث شد که آن‌ها برای نیاز بازار خود به سمت ایران متمایل شوند.

وی با اشاره به افزایش تمایل روس‌ها به بازار ایران، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری رکورد صادرات ایران به این کشور ثبت شود و به راحتی از مرز ۶۰۰میلیون دلار عبور کند. این فعال اقتصادی تنوع کالا‌های صادراتی را محدود دانست و افزود: ۶۰درصد کالا‌های صادراتی ایران به روسیه محصولات غذایی و کشاورزی است و از روسیه نیز چوب و انواع آهن‌آلات وارد می‌شود.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه هیات‌های جدید روسی تلاش دارند که گزینه‌های جدیدی را به میز تجارت با ایران بیاورند، گفت: حوزه استارتاپ‌ها، مهندسان مشاور، مشاوران مالی و مشاوران فنی و خودرو حوزه‌های جدیدی است که بنا است به تجارت ایران و روسیه اضافه شود. وی با اشاره به سابقه صادرات خودرو ایران به روسیه، گفت: در گذشته ایران به روسیه خودرو سواری صادر کرد و از آن سمت یعنی بلاروس کامیون‌ها سنگین وارد می‌کرد، همانگونه که اشاره کردم پیش‌بینی‌ها حاکی از این مهم است که باب جدید تجارت در حوزه مبادلات قطعات، آهن‌آلات و لوازم یدکی باز شود.

میرکریمی تاکید کرد: خودروسازان ایران به‌دنبال تولید مشترک در روسیه هستند و آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه در روسیه اعلام و چند ساختمان و دفتر کاری در روسیه خریداری کردند. هدف این است که در گام نخست، خودرو‌های تجاری به این کشور صادر و در گام‌های بعدی به تولید مشترک دست بیابیم و بتوان تنوع بیشتری در اقلام کالا‌هایی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت صمت گزارشی از افزایش صادرات محصولات صنعتی به روسیه ارائه کرده است آیا می‌توان گفت که تجارت ایران به روسیه از حوزه محصولات کشاورزی به مواد صنعتی شیفت شده است؟، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که به این سمت برویم چراکه در خواست‌ها در این حوزه‌ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است و انتظار می‌رود که صادرات محصولات صنعتی بیشتر از گذشته شود. این فعال اقتصادی ادامه داد: اقلام صادراتی باید متنوع شود و اگر همان اقلم سنتی مانند قبل باشد چندان جای افتخار نیست. ما هنوز نتوانستیم برندسازی کنیم و امیدواریم که ترکیب محصولات صادراتی ما به روسیه تغییر کند، اما هنوز این هدف در آمار گمرکی خود را نشان نداده است.

میرکریمی با بیان اینکه زیرساخت‌های توسعه تجارت به روسیه توسعه پیدا کرده است، گفت: کریدرو شمال-جنوب فعال شده است و این مسیر برای توسعه صادرات ویژه است و می‌توان امیدوار بود که در مقصد با سرعت کالا‌ها ترخیص شوند. همچنین در شرق دریای خزر کمبود واگن وجود دارد و تعرفه‌های تردد بالاست. اما آنچه اهمیت دارد این است مسئولان در ایران نباید بخشنامه‌های یک‌شبه تدوین کنند.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه صادرات باعث افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی نمی‌شود، گفت: نوسان‌های افزایش قیمت متاسفانه هر کالایی که گران می‌شود آن را به صادرات نسبت می‌دهند افزایش قیمت ناشی از صادرات مقطعی است و هم‌اکنون تولیدکنندگان زیر ظرفیت تولید کار می‌کنند و این مسئله یک عامل مهم در افزایش نرخ‌هاست. میرکریمی نقش دلار را در تجارت ایران کمرنگ دانست و گفت: می‌توان گفت دلار در تجارت حذف شده است و همچنین بازار متشکل ارزی تشکیل شده، اما مسئله اصلی این است که روبل به میزان کافی وجود ندارد.

منبع: فردای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده