تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۷۵۳۲۴
سرویس خبر : انرژی
دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی عنوان کرد:

بازنگری قیمت خوراک متانولی‌ها محور جلسه سازمان بورس

‌می‌متالز - احمد مهدوی ابهری گفت: در جلسه سازمان بورس مقرر شد موضوع بازنگری قیمت خوراک متانولی‌ها پیگیری و مشکلات از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی به دولت منتقل شود تا در نهایت چاره اندیشی شده و شوکی به بازار سرمایه وارد نشود.

به گزارش می‌متالز، اخیرا جلسه‌ای در سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع بررسی مشکلات پیش‌روی صنعت پتروشیمی برگزار شده است.

احمد مهدوی ابهری دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در این خصوص بیان کرد: پتروشیمی‌ها حدود ۳۰ درصد از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند و نقش برجسته‌ای در این بازار دارند. از سوی دیگر، سیاست دولت حمایت از بازار سرمایه است و این اراده دولت باید توسط سازمان بورس و اوراق بهادار هدایت شده و مشکلات این صنعت بررسی و مرتفع شود. ریشه این بازار، تولید است و اگر بخواهیم بازار سرمایه، بازار قابل قبولی باشد، باید رشد‌ها و افت‌های ناگهانی نداشته باشد. جلسه‌ای که با حضور رئیس سازمان بورس برگزار شد، نشان از دغدغه‌مندی مدیران بازار سرمایه و تلاش آن‌ها برای جلوگیری از افت و رشد‌های ناگهانی داشت.

وی اضافه کرد: ترکش‌های جنگ روسیه و اوکراین، اقتصاد ایران را هم بی‌نصیب نگذاشته است. همان‌طور که می‌دانید قیمت نفت و گاز و بالاخص گاز در دنیا افزایش داشته و طبیعتا وقتی قیمت گاز رشد داشته، این انتظار وجود دارد که محصولاتی که با استفاده از گاز تولید می‌شوند، افزایش قیمت داشته باشند. قیمت تمام شده هر تن متانول که با استفاده از گاز متان تولید می‌شود، حدود ۱۰۰ دلار از قیمت فروش CFR در چین بیشتر شده است. این موضوع سبب بروز برخی مشکلات و توقف تولید برخی شرکت‌های پتروشیمی در کشور ما از جمله کیمیای خاورمیانه و کاوه و سبلان شده است. با توجه به این اتفاق و همچنین افت قیمت سهام متانولی‌هایی مثل شرکت پتروشیمی زاگرس و فن آوران در بورس، باید دولت وارد عمل شده و فکری به حال این صنعت کند. اینکه نرخ خوراک یک شرکت (قیمت تمام شده) از قیمت فروش آن محصول بالاتر باشد، منطقی نیست.

وی اضافه کرد: آنچه در جلسه با رئیس سازمان بورس مطرح کردیم، این بود که رایزنی‌هایی با وزارت نفت صورت گرفته و نامه‌نگاری با کارشناسان و معاونت برنامه‌ریزی این وزارتخانه نیز داشته‌ایم. جلسه‌ای هم با وزیر نفت آقای اوجی برگزار کرده‌ایم تا این مشکل برطرف شود و البته که ظرفیت قانونی برای رفع این مشکل وجود دارد. در جزء ۴ قانون الحاق ۲ مربوط به خوراک آمده که یکی از شروط قیمت‌گذاری خوراک، رقابت‌پذیری محصول در بازار‌های جهانی است و با وضعیت فعلی، متانول ما در بازار‌های جهانی رقابت‌پذیر نیست؛ بنابراین دولت می‌تواند از ظرفیت قانون استفاده کرده و قیمت خوراک فقط متانولی‌ها را با توجه به قیمت محصول در بازار‌های جهانی تعیین کند (نرخ خوراک متانولی‌ها کاهش یابد) تا شرکت‌های تولیدی حداقل در نقطه سربه سر قرار بگیرند.

مهدوی ابهری افزود: در جلسه سازمان بورس مقرر شد موضوع بازنگری قیمت خوراک متانولی‌ها پیگیری و مشکلات از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی به دولت منتقل شود تا در نهایت چاره اندیشی شده و شوکی به بازار سرمایه وارد نشود.

دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در خاتمه تصریح کرد: هم سازمان بورس و اوراق بهادار و هم انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در تلاش هستند تا شوکی متوجه شرکت‌های پتروشیمی و به دنبال آن بازار سرمایه نشود. البته جلسه اخیر فقط مربوط به قیمت‌گذاری خوراک متانولی‌ها بوده و ربطی به سایر تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ندارد. اما امیدواریم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و همین طور برنامه هفتم توسعه، فرمول قیمت‌گذاری صنعت پتروشیمی به گونه‌ای اصلاح شود که سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی داشته باشند. این فرمول باید شناور باشد و در قانون الحاق ۲ راه به دولت نشان داده شده تا فرمول به گونه‌ای تعریف شود که باعث جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی شود؛ ضمن اینکه رقابت‌پذیری محصول در بازار‌های جهانی حفظ شود.

وی افزود:، اما فرمولی که وزارت نفت در دوران دولت قبل تعریف کرده مغایر با روح قانون است و باید برای بلندمدت اصلاح شود. ما در صنعت متانول ۱۴ میلیون تن ظرفیت تولید داریم و هر چند در حال حاضر با تمام ظرفیت تولید نمی‌کنیم و تولید صنعت حدود ۹ میلیون تن است، ولی مجوز برای ۱۰ میلیون تن دیگر صادر شده که در صورت راه اندازی، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان متانول دنیا خواهیم بود و باید جذابیت برای سرمایه گذاری ایجاد شود.

مهدوی ابهری اضافه کرد: عده‌ای گلایه دارند که متانول، محصولی نیمه خام است و باید به محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شود؛ ولی باید یادآور شویم که این مهم در گرو جذب سرمایه و تامین تجهیزات و واردات تکنولوژی و... خواهد بود و تا وقتی تولید متانول توجیه اقتصادی نداشته باشد، نمی‌توان روی جذب منابع جدید و توسعه صنعت و راه اندازی واحد‌های تولید محصولات پایین دستی زنجیره متانول مثل الفین حسابی باز کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده