تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۸:۰۸
بازدید: ۳۷۸
کد خبر: ۲۷۵۳۵
سرویس خبر : زمین شناسی
به‌منظور ایجاد فضای مناسب برای پیشرفت در اکتشافات:

آغاز به کار دومین همایش و نمایشگاه اکتشاف مواد معدنی

می‌متالز - دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار صبح امروز دوشنبه در محل هتل المپیک با هدف انتقال فناوری و توسعه مدیریت تخصصی در اکتشافات آغاز به کار کرد.
آغاز به کار دومین همایش و نمایشگاه اکتشاف مواد معدنی

به گزارش می‌متالز، دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار  با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، سازمان نظام مهندسی معدن ایران، خانه معدن ایران، شرکت زرآزما، سازمان نقشه‌برداری،  انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی ایران،  انجمن سنگ ایران، شرکت ملی صنایع مس ایران و همچنین شرکت رستاک پادویژن  طی سه روز در حال برگزاری است میزبان جمع گسترده‌ای از علاقه‌مندان عرصه معادن و اکتشاف کشور است.

رئیس پژوهشکده علوم زمین:

کم‌توجهی به بخش اکتشاف باعث پیشرفت نکردن معدن  در کشور شده است

براساس این گزارش، رئیس پژوهشکده علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن عرض خیر مقدم به حاضران در این نشست ضمن با اهمیت عنوان کردن موضوع اکتشاف در کشور گفت: اهمیت اکتشاف بر کسی پوشیده نیست و این بخش سال‌ها بود که مغفول مانده بود و باید این سئوال را داشته باشیم که چرا در بخش معدن توسعه نداشتیم.

دکتر راضیه لک، با تاکید بر این‌که از دیدگاه ما کم‌توجهی به بخش اکتشاف باعث شد معدن آن گونه که باید در کشور پیشرفت نکند و در ادامه به طرح این سئوال پرداخت که وظیفه سازمان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش اکتشاف چیست؟

وی افزود: تولید اطلاعات پایه به‌طور مرتب بیش از نیم قرن است که در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان وظیفه حاکمیتی در حال انجام است و نقشه‌های زمین‌شناسی و هیدروژئوشیمیایی و مطالعات در زمینه اکتشاف در این مجموعه انجام شده است.

لک خاطرنشان کرد: ما به عنوان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تصمیم گرفتیم تا به بخش اکتشاف کمک کنیم که بر همین اساس به زودی شاهد رونمایی از طرح دسترسی آزاد به 60 سال مطالعات و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی این سازمان خواهیم بود.

وی تصریح کرد: سال گذشته قولی داده بودیم و بهمن ماه امسال و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به زودی شاهد بهره‌برداری از دسترسی آزاد به اطلاعات پایه تولیدی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خواهیم بود که این امر بستر مناسبی برای اکتشاف مواد معدنی را فراهم می‌کند.

رئیس پژوهشکده علوم‌زمین با بیان این‌که یکی از چالش‌های مهم در امر اکتشاف در نظر نگرفتن نظرات بخش‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌های خصوصی در امر اکتشاف و معدن است، گفت: در بیشتر تصمیماتی که در امر اکتشاف اتخاذ می‌شود به نظرات فعالان بخش خصوصی کمتر توجه شده که امیدوارم نظرات این بخش را در امر اکتشاف و معادن کشور بیشتر لحاظ کنیم.

این مقام مسئول ضمن اشاره به تدوین نقشه راه توسعه معدن خاطرنشان کرد:به نظر می رسد در تدوین این نقشه راه بخش‌های خصوصی نیز تا حدودی حضور داشتند و باید دانست که این نقشه یک سندی است که با وجود ایرادات، در وزارت صمت مورد موافقت معاونت معدنی و رئیس ایمیدرو و رئیس سازمان رسیده و باید همت کنیم تا این نقشه راه به اجرا درآید و از مطالب سازنده نیز استقبال می‌کنیم.‌

به گفته لک یکی از چالش های مهم در بخش معدن موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه است که بنده معتقدم این ارتباط ضعیف است و باید توجه کرد که دانشگاهیان در کجای این بخش هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه من نیز یک دانشگاهی هستم و در بخش صنعت هم فعالیت کردم، خاطرنشان کرد:  طی یکسال خدمت در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تلاش کردم تا نظرات دانشگاهیان در بخش صنعت را داشته باشیم، زیرا معتقدم در تعامل بخش صنعت و دانشگاه است که ما قادر خواهیم بود در امور تصمیم‌گیری و اجرا در بخش معدن موفق باشیم.

رئیس پژوهشکده علوم‌زمین با بیان این‌که دانشگاهیان هیچ کاری را بدون پژوهش انجام نمی‌دهند، تصریح کرد: این موضوع بسیار ارزشمند است و اجرا و فعالیت‌ها و عملیات صحرایی را باید به عهده صنعت گذاشت و در نظر داشت که تعامل این دو بخش لازم است تا در بخش معدن کشور توسعه داشته باشیم.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور:

خبرهای خوش از اکتشافات معادن طلا، آهن و آلومینیوم

در ادامه معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن ابراز خرسندی از به نتیجه رسیدن تلاش‌های کمیته اجرایی و آغاز به کار دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی گفت: اولویت و استراتژی ما در این نشست زمین پاک است و به ارائه چکیده‌ای از اهداف جهانی پیشرفت پایدار در بخش معدن پرداخت.

دکتر عباس گل‌محمدی با بیان این‌که یکی از مولفه‌های اقتصاد دور از نفت، معدن و صنایع معدنی است، گفت:  برای قدم برداشتن در این موضوع باید به بحث اکنشافات توجه کرد که بر همین اساس توسعه پایدار در اکتشافات معدنی در دستور کار قرار گرفته است و باید با توجه به مسائل زیست محیطی این صنعت اشتغالزا را پیش ببریم.

این مقام مسئول پیشرفت و استفاده از منابع زمین با نگرش بر جلوگیری از تخریب بدون بازگشت را به عنوان هدف بشر در فعالیت‌های معدنی یاد کرد و افزود: حفاظت از منابع تجدیدپذیر، استفاده از انرژی‌های پاک و کاهش سوخت‌های فسیلی و رعایت مسائل زیست محیطی مسائل مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

به گفته وی، آنچه ما را موظف می‌کند که با آن توجه ویژه داشته باشیم این است که ما یک زمین و یک منبع برای استفاده منابع معدنی بیشتر نداریم و مشکلاتی در کنار استفاده از این منابع زمین داریم که همه باید با آنها توجه داشته باشیم.

دبیرکل همایش و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی با اشاره به این‌که ما در نهایت در بیانیه همه موارد مطرح شده در نشست را تایید خواهیم کرد، افزود: درباره استفاده از منابع مختلف باید در نظر داشته باشیم که وضعیت بشر به سمتی خواهد رفت که جمعیت و آلودگی در حال افزایش است و غذا و منابع و انرژی در کاهش است.

گل‌محمدی با بیان این‌که ما نیازمند استفاده از منابع طبیعی به‌نحو مطلوب هستیم، گفت:  باید بهره‌وری در استفاده از منابع مختلف را در نظر داشته باشیم که بر همین اساس امروزه مصرف سوخت‌ها و انرژی‌های فسیلی و گازی در حال کاهش و استفاده از انرژی‌های پاک در حال افزایش است.

به گفته معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در کشورهای در حال توسعه در امر معادن بیشتر بر فلزات پایه تاکید دارند و کشورهای پیشرفته به عناصر استراتژیک و فلزات خاص توجه دارند که بر همین اساس ما نیز با توجه به مسائل موجود باید از دانش‌های روز استفاده کنیم و با توجه به دستاوردهای آن به سمت زمین پاک پیش برویم.

این مقام مسئول با بیان این‌که در 40 سال آینده میزان نیاز ما به مواد معدنی به حدود دو برابر حال حاضر خواهد رسید، گفت: وضعیت ایران از نظر ذخایر معدنی بسیار پر بار و مستعد است و دانستن و اشراف بر دانش مواد معدنی زیربنایی پیشرفت در معدن و صنایع معدنی است.

وی با بیان این‌که ایران وضعیت مناسبی از نظر پتانسیل دارد ولی از نظر اکتشاف کار زیادی برای انجام دادن داریم، خاطرنشان کرد: چند معدن در کلاس جهانی داریم و خوشبختانه در بخش طلا، سنگ آهن و بوکسیت به عنوان سه ماده حیاتی برای توسعه صنعت آلومینیم، آهن و فلزات به زودی خبرهای خوشی از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در خلال برگزاری این نشست خواهید شنید.

گل‌محمدی تصریح کرد: در بحث اکتشاف با توسعه و پیشرفت دانش حرکت از ذخایر بزرگ با عیار بالا به سمت ذخایر عمیق با عیار پایین است که و بر اساس آمار میانگین اکتشافات زیرسطحی در دنیا حدود 80 متر است که ما در این زمینه جای کار زیادی داریم.

دبیرکل همایش و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی با اشاره به آمار موجود در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: تاکنون 6 میلیون متر حفاری انجام شده و 100 هزار کیلومتر مربع را به پروانه بهره‌برداری و گواهی کشف رساندیم و این به معنای این است که به ازای هر کیلومتر مربع آماری کمتر 600 متر حفاری انجام شده که برای یک محدوده اکتشافی بسیار پایین است که بر همین اساس توسعه ابزار و تجهیزات فنی در این زمینه بسیار مهم و اساسی است.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن استناد به آمار مرکز اسناد و آمار ایران سهم معادن در GDP کشور را کمتر از یک درصد عنوان کرد و گفت: باید انگیزه بیشتری پیدا کنیم تا تاثیر بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

به گفته گل‌محمدی و طی بررسی انجام شده 5 موضوع مهم و تاثیرگذار در بخش معدن کشور شامل مسائل استراتژی، مسائل مالی، توتمندی نیروی انسانی، تحهیزات و قوانین است که با توجه به درجه اهمیت باید به این موضوعات توجه داشته باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد که در این نشست تلاش کنیم این زمین که هدیه خدادادی به همه انسان‌ها است را به خوبی بشناسیم و از منابع آن به درستی استفاده کنیم و بدانیم ما در برابر زمینی که در اختیار ماست مسئول هستیم.

اکتشاف اصلی‌ترین مرحله در توسعه معادن و نخستین حلقه در چرخه فعالیت‌های معدنی

در ادامه رئیس ستاد برگزاری همایش و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی گفت: نمایشگاه اکتشاف مواد معدنی با محوریت ضرورت بازنگری و به روزآوری استراتژی اکتشاف، تسهیل قوانین و دستورالعمل‌های اکتشاف، استفاده از فناوری و دانش روز در حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه و توانمندسازی منابع انسانی برپا شده است.
محمود بندرچی با بیان اینکه اکتشاف اصلی‌ترین مرحله در توسعه معادن کشور و همچنین نخستین حلقه در چرخه فعالیت‌های معدنی محسوب می‌شود، گفت: شناخت مراحل کشف مواد معدنی و زیرساخت‌های لازم نیاز به توسعه اطلاع‌رسانی و تامین لایه‌های اطلاعاتی و شفاف‌سازی برای دسترسی به اطلاعات مرتبط است.

معاون طرح‌های معدنی ایمیدرو اعلام کرد:

ایمیدرو در پنج سال گذشته 130 هزار متر حفاری انجام داده است

معاون طرح‌های معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران  نیز در این نشست گفت: در پنج سال گذشته بیش از 130 هزار متر حفاری معدنی به همت ایمیدرو و شرکت های تابعه آن انجام شده است.

دکتر اردشیر سعدمحمدی افزود: در سال های گذشته به طور متوسط سالیانه 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش کشف و شناسایی انجام شده است.
وی ادامه داد: امروز اتحادیه اروپا 20 عنصر راهبردی معدنی را برای پنج سال آینده تعریف کرده است و در این راستا ایران نیز باید بداند سمت و سوی عناصر استراتژیک چیست و دلایل آن را تحلیل کند تا مباحث اکتشاف را به صورت جهت‌دار پیش ببرد.
وی افزود: ایمیدرو در سال‌های گذشته اکتشاف در سطحی به وسعت 305 هزار کیلومتر مربع در کشور را آغاز کرد که تاکنون 225 هزار کیلومترمربع آن به پایان رسیده و تکلیف 400 محدوده در 65 پهنه مشخص شده است.
به گفته این مقام مسئول، تاکنون 96 هزار کیلومتر مربع پهنه برای انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی عملیاتی شده و نتیجه همه این اقدامات، کشف و شناسایی پهنه‌های جدید زغال سنگ، مس، روی در کشور بوده است.
سعدمحمدی گفت: با وجود کارخانجات المهدی، ایرالکو و هرمزال 430 هزار تن ظرفیت برای آلومینیوم در کشور تعریف شده و با سرمایه‌گذاری یک میلیون تنی در آلومینیوم جنوب در لامرد، ظرفیت تولید آلومینیوم به بیش از یک و نیم میلیون تن افزایش خواهد یافت.
این مقام مسئول ادامه داد: برای تحقق این هدف نیازمند سه میلیون تن ظرفیت‌سازی برای آلومینا و 6 میلیون تن ظرفیت‌سازی برای بوکسیت هستیم.
معاون ایمیدرو یادآور شد: برای تحقق ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد در سال 1404 نیازمند ظرفیت‌سازی 160 میلیون تنی برای سنگ آهن هستیم، بنابراین باید همواره برنامه داشته و هدفمند حرکت کنیم، زیرا موفقیت جز با برنامه، بینش و تفکر میسر نمی‌شود.
وی همچنین خواستار توجه بیشتر به مباحث آموزشی شد و یادآوری کرد: امروز مهندسان اکتشاف معدنی در حالی از دانشگا‌ه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند که واحدی تحت عنوان طراحی و اکتشاف نمی‌گذرانند.
سعدمحمدی همچنین خواستار توجه به موضوع اقتصاد در انجام فعالیت‌های معدنی شد و گفت: در طرح های اکتشافی اگر قرار است اقتصادی عمل کنیم، باید تعداد حفاری ها و معادن، مکان‌های آنها مشخص باشد و در این زمینه باید خود را با دانش و تحولات روز جهان تطبیق دهیم.

رئیس خانه معدن ایران خواستار شد:

لزوم توجه به آینده‌پژوهی در بخش معدن

همچنین  رئیس خانه معدن ایران در مراسم افتتاحیه این نشست گفت:  باید با نگاه آینده‌پژوهی، بخش معدن کشور را تعریف کنیم و بدون تکمیل مساله اکتشاف نمی‌توان به توسعه در بخش معدن دست یافت
مهندس محمدرضا بهرامن افزود: در این راستا لازم است تا سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به 45 سال قبل برگردد و با نگاهی که در آن زمان وجود داشت به سرمایه‌گذاری بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: نقشه راه توسعه بخش معدن و صنایع معدنی حدود چهار ماه است که تدوین شده، اما مبحث مهم آینده‌پژوهی در آن به خوبی دیده نشده است.
وی تاکید کرد: باید سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معدن را به سرعت به سمت اعماق ببریم، هر چند در این زمینه اقداماتی آغاز شده اما باید جسارت آن را داشته باشیم که با نگاه سرمایه‌ای آن را به پیش ببریم.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد:

سه شرط سازمان جنگل ها برای موافقت با اکتشافات معدنی

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، نیز نوع ماده معدنی، وضعیت طبیعی و پوشش گیاهی منطقه و همچنین رها نکردن عرصه پس از انجام فعالیت‌های معدنی را سه شرط این سازمان برای موافقت با انجام فعالیت‌های معدنی در عرصه های طبیعی برشمرد.

مسعود منصور با بیان این‌که در فضای تعامل امکان انجام فعالیت‌های معدنی وجود دارد و منابع طبیعی بهتر حفظ می‌شود، افزود: نوع ماده معدنی در موافقت یا مخالفت این سازمان با انجام فعالیت‌های معدنی مهم و تعیین‌کننده است.
وی تاکید کرد: وضعیت طبیعی و پوشش گیاهی منطقه و رها نکردن عرصه پس از انجام فعالیت‌های معدنی نیز بسیار مهم است و اگر این سه نکته رعایت شود، هیچ مانعی برای انجام فعالیت‌های معدنی وجود ندارد.
معاون سازمان جنگل‌ها با تاکید بر این‌که باید دیدگاه‌ها را تغییر دهیم تا به توسعه پایدار دست یابیم، گفت: منابع طبیعی، موانع طبیعی نیست و محیط زیست، هم محیط ایست نخواهد بود.
به گفته منصور، باید در نظر داشته باشیم که نه گفتن صرف و موافقت با انجام فعالیت‌ها بدون در نظر گرفتن سایر زمینه‌ها و شرایط ما را به سر منزل مقصود نمی‌رساند.
وی گفت: در سال های گذشته برای رفع ناهماهنگی‌های موجود اقدام‌های زیادی به انجام رسیده، اما موانع فکری همچنان وجود دارد.
معاون سازمان جنگل‌ها در عین حال آمایش را حلقه مفقوده توسعه کشور برشمرد و گفت: بدون تمرکز بر موضوع اکتشاف نمی‌توان به توسعه معدنی دست یافت و امروز با همین رویکرد عرصه‌های معدنی زیادی در کشور تحت احیا و بازسازی قرار گرفته است.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی مس ایران:

سهم 54 صدم درصدی صنعت مس در تولید ناخالص داخلی

در این همایش مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی مس ایران نیز گفت: ایران با 22 میلیون تن ذخیره رتبه هشتم مس جهان و سهم 31 درصدی ذخیره جهانی را در اختیار دارد.
سعد عبدی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در کمربند جهانی مس قرار گرفته که از شمال غرب ایران آغاز و تا جنوب شرق کشور ادامه دارد و بر این اساس باید در امر اکتشاف و توسعه این صنعت بیشتر کار شود.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین ارزیابی ها در مس سرچشمه 807 میلیون تن‌ در مس میدوک 230 میلیون تن و در سونگون 522 میلیون تن ذخیره قابل برداشت معدنی وجود دارد.
وی با بیان این‌که ایران با تولید 317 هزار تن مس محتوای معدن دارنده رتبه چهاردهم جهان و و 1.5 درصد تولید جهان است، تصریح کرد: همچنین در تولید مس پالایش شده با تولید 240 هزار تن، یک درصد از سهم جهان و در مصرف مس پالایش شده با 153 هزار تن کمتر از یک درصد سهم جهان را داراست.
عبدی تاکید کرد: سهم صنعت مس در تولید ناخالص داخلی 54 صدم درصد است و در این زمینه باید تلاش کنیم تا به سمت معادن عمیق برویم.

گفتنی است، Prof.Hendrik Fredrik Thear  مشاور ارشد و مدیر فنی اکتشاف شرکت SRK، دکتر نعیم بدیعی مدیرعامل شرکت We loop و مدرس دانشگاه لیل فرانسه با موضوع توسعه پایدار در اکتشاف و مهندس کشاورز مدیر دفتر امتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم افتتاحیه همایش و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی همایش و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی نیز به سخنرانی پرداختند.

عناوین برگزیده