تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۸
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۷۵۴۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صرفه جویی ۴.۷ میلیارد دلاری با ممنوعیت واردات کالا‌های مشابه تولید داخل

‌می‌متالز - معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت از صرفه جویی ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری در خرید‌های دولتی با اجرای ممنوعیت واردات کالا‌های مشابه تولید داخل خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمد مهدی برادران با بیان اینکه سامانه توانمندی‌ها و اعلام نیاز‌های ایران (توان ایران) , برای آگاهی از توانمندی و میزان نیاز کالا‌های تولیدی در کشورطراحی شده گفت:در بسیاری از موارد، دستگاه‌های دولتی اصرار به خریداری کالا‌ها خارجی داشتند که با ایستادگی در مقابل آن‌ها اجازه واردات نداده ایم که مجموع آن درخواست‌ها برای واردات، عددی قابل توجهی با بیش از ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی را به همراه داشت.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت ادامه داد: در اجرای قانون ممنوعیت واردات کالا‌های مشابه در غیر دولتی‌ها نیز بحث امضا‌های طلایی مطرح شده بود که با امضای کارشناسان ما در ستاد وزارتخانه امکان ورود یا ممنوعیت ورود کالا‌ها اتفاق می‌افتاد که این موضوع را از سطح سیاستگذاری حذف کردیم.

به گفته برادران هم اکنون در ستاد وزارتخانه موردی از امضای طلایی نیست و اختیارات در این حوزه را به استان‌ها تنفیذ و آن‌ها را محدود کردیم و با به روز کردن آیین نامه‌ها و شفافیت‌های دقیق ضمن حمایت از تولید، ترتیبی اتخاذ کردیم تا از لحاظ کمی، کیفی و قیمت بر کار تولیدکنندگان نیز نظارت شود و فقط کالا‌های مورد نیاز را وارد کنند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت افزود: بر اساس گزارش‌های منتشر شده‌ی مرکز آمار ایران در حوزه حمایت از تولید ملی در بحث کالا‌های صنعتی، روند رو به رشد بود ضمن اینکه در بهار امسال در حوزه صنعت هم رشد ۵ و یک دهم درصدی داشته ایم.

وی گفت:روند رشد خوبی در بخش صنعت حاکم است که از متوسط تولید ناخالص ملی (جی دی پی) کشور هم بالاتر است و همچنین رشد صنعتی امسال در مقایسه با ماه‌های گذشته و سال‌های گذشته، بالاتر بوده که این روند را ادامه خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده