تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۲
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۷۵۴۵۳
سرویس خبر : زمین شناسی

دفتر نمایندگی سازمان زمین‌شناسی در استان بوشهر ایجاد شود

‌می‌متالز - استاندار بوشهر باتأکید بر ایجاد دفتر نمایندگی سازمان زمین‌شناسی کشور بوشهر خواستار برگزاری همایش ملی معدن، فرصت‌ها و راهکار‌های توسعه در استان شد.

به گزارش می‌متالز، احمد محمدی‌زاده صبح امروز در جلسه شورای معادن استان بوشهر، ظرفیت‌های این استان در ابعاد گوناگون را برشمرد و اظهار داشت: این استان از قابلیت‌های قابل توجهی در امر سرمایه‌گذاری دارد که معرفی این توانمندی‌ها یک ضرورت است.

وی ظرفیت معادن استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: معادن استان بوشهر نیاز به اجرا طرح‌های مطالعاتی و اکتشافی دارد که در این راستا برگزاری همایش ملی، فرصت‌ها و راهکار‌های توسعه در سال جاری یک ضرورت است.

استاندار بوشهر تدوین و اجرا برنامه جامع در حوزه مطالعات زمین‌شناسی در استان برای سال جاری را مورد تأکید قرار داد و خاطر نشان کرد: اولویت مطالعات حوزه زمین‌شناسی طی یک برنامه بلند مدت باید مشخص شود.

محمدی‌زاده حمایت از معدن کاران و توسعه زیرساخت‌های حوزه معدن را از ضروریات دانست و تصریح کرد: در راستای جلوگیری از درخواست تعطیلی موقت برخی معادن استان، باید جلسه بررسی کارشناسی و راهکار مناسب برای رونق فعالیت معادن تشکیل تا از رکود فعالیت معادن جلوگیری شود.

وی استقرار دفتر نمایندگی سازمان زمین‌شناسی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: از سازمان زمین‌شناسی درخواست جدی داریم تا دفتر نمایندگی سازمان زمین‌شناسی کشور را در استان بوشهر ایجاد کند تا به مسائل و موضوعات خاص مطالعات زمین‌شناسی و معدن به‌صورت اساسی پرداخته شود.

استاندار بوشهر همچنین بر توسعه اجرا طرح‌های اکتشافی، صنایع فرآوری و صادرات مواد معدنی تأکید کرد.

فعالیت ۲۴۸ واحد معدنی در استان بوشهر

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز تعداد معادن دارای مجوز استان را ۲۴۸ واحد معدنی دانست و خاطر نشان کرد: سالانه از ۲۴۸ واحد معدنی استان بوشهر بیش از ۲۶ میلیون و ۳۸ هزار تن انواع مواد معدنی از جمله سنگ لاشه، مارن، واریزه کوهی، سنگ آهک، سنگ گچ و مرمریت استخراج می‌شود.

مهدی صفوی با بیان اینکه در معادن استان بوشهر افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است تصریح کرد اکنون یک‌هزار و ۳۵۶ نفر در معادن استان بوشهر اشتغال دارند و معادن سنگ لاشه با ۸۲ فقره در جایگاه دوم قرار دارد.

وی توسعه صنایع فرآوری معدنی در استان بوشهر را یکی از اولویت‌ها دانست و بیان کرد: سرمایه‌گذاران حوزه صنایع معدنی و فرآوری محصولات حمایت ویژه می‌شوند.

مدیرکل صمت استان بوشهر نقش حوزه معادن و صنایع معدنی در پویایی اقتصاد را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: استفاده بهینه از منابع معدنی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه ویژه قرار دارد.

ضرورت ایجاد ژئو پارک در گنبد نمکی جاشک استان بوشهر

نماینده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور نیز ظرفیت‌های استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و افزود: تهیه نقشه زمین‌شناسی و مطالعات ذخایر مواد معدنی یکی از اولویت‌ها است و اکنون تهیه نقشه زمین‌شناسی دشت دالکی در دستور کار قرار دارد.

طهمورث یوسفی از تهیه نقشه زمین‌شناسی بندر طاهری در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر خبر داد و گفت: اجرا طرح مطالعات آلاینده زیست محیطی و تهیه نقشه رسوبی سواحل استان بوشهر در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به انجام عملیات ژئو فیزیکی هوایی، ژئو شیمی و اکتشافات عناصر لایه‌های رسوبی در استان بوشهر خاطر نشان کرد: شناخت زمین به عنوان بستر تمام فعالیت‌ها از جمله الزامات یک توسعه پایدار و همه جانبه است که در بخش زمین‌شناسی اقدامات مهمی در دست تهیه و اجرا است.

نماینده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور نقش ژئو پارک در جذب گردشگران و معرفی توانمندی و ظرفیت‌های معدنی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: گنبد نمکی در استان بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه زمین‌شناسی است که ایجاد ژئو پارک در این منطقه یک ضرورت است.

یوسفی با اشاره به نقش ایجاد ژئو پارک در گنبد نمکی جاشک تصریح کرد: با تأسیس این ژئو پارک ضمن جذب توریسم و گردشگر سبب آبادانی منطقه می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده