تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۷۵۵۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

موج فروش طلای روسی در بازار جهانی

‌می‌متالز - تحریم‌ها علیه طلا‌های ساخت مسکو موجب شده سرمایه‌گذاران برای فروش حتی آن دسته از طلا‌هایی که مشمول تحریم نمی‌شوند، تلاش کنند.

به گزارش می‌متالز، به دلیل تحریم‌هایی که علیه طلا‌های ساخت روسیه اعمال شده برخی از سرمایه‌گذاران می‌خواهند شمش‌های روسی را از سبد سرمایه‌گذاری خود حذف کنند، کاری که اولا تحقق آن راحت نیست و ثانیا موجب نگرانی خریداران طلا در جهان نسبت به ایجاد یک موج فروش شده است.


تحریم شمش‌های روسیه که پس از تهاجم مسکو به اوکراین، ۷ مارس توسط بازار لندن به اجرا درآمد برای صد‌ها تن طلا که قبل از شروع جنگ در انبار‌های تجاری وجود داشته، اعمال نمی‌شود. اما حتی با وجود اطلاع از این موضوع، بسیاری به دنبال فروش طلا‌هایی هستند که روسیه آن‌ها را تولید کرده است.

بانکداران و سرمایه‌گذاران می‌گویند مدیران صندوقی که به دنبال فروش این نوع طلا‌ها هستند می‌خواهند از خطر جدی نگهداری دارایی‌های مرتبط با روسیه در پرتفوی خود جلوگیری کنند. اما این رویکرد می‌تواند تلاشی پرهزینه را برای جایگزینی این طلا‌ها با طلای غیرروسی آغاز کنند.


۳۵ تن از ۲۶۵ تن طلایی که کریستوفر ملور در Invesco دارد با ارزش بازار حدود ۲ میلیارد دلار که در روسیه تولید می‌شود. او می‌گوید «این (تحریم‌ها) فقط به سرمایه‌گذاران آسیب می‌رساند. این به رژیم (روسیه) آسیب نمی‌رساند».

روسیه در بازار تجارت جهانی شمش و مرکز آن، بازار لندن وزنه سنگینی دارد؛ جایی که روزانه حدود ۵۰ میلیارد دلار طلا در معاملات خصوصی دست به دست می‌شود. این کشور سومین تولیدکننده بزرگ شمش دنیا است و به گفته سه بانکدار ارشد در بانک‌های بزرگ تجارت طلا، فروش سنگین طلا‌های روس به طور بالقوه این تجارت را مختل می‌کند.

ترفند‌های بانکداران برای جلوگیری از موج فروش

برای تقویت بازار، دو نفر از بانکداران به رویترز گفتند که با مشتریان و بانک‌های رقیب تماس گرفتند تا به آن‌ها بگویند شمش‌های روسی ضرب شده قبل از جنگ را نمی‌فروشند. بانکداران گفتند که به مشتریان خود و سایر معامله‌گران توصیه کردند که باید همین کار را انجام دهند. آن‌ها به دلیل محرمانه بودن گفتگو‌ها خواستند نامشان فاش نشود.

یکی از آن‌ها گفت: «من تلاش کردم تا با مشتریان تماس بگیرم. به آن‌ها گفتم، اگر بخواهید که فلز روسی شما تعویض شود، برای خودتان مشکل ایجاد می‌کنید». وی می‌گوید زمانی که انجمن بازار شمش لندن یا LBMA (یک نهاد تجاری که استاندارد‌های بازار را تعیین می‌کند) تمام پالایشگاه‌های طلای روسیه را از لیست معتبر خود حذف کرد، به این معنی که شمش‌های تازه ساخته شده آن‌ها دیگر نمی‌توانند در لندن یا در بورس COMEX نیویورک، بزرگترین محل معاملات آتی طلا تجارت کنند، تماس‌ها به تلفن او قطع نمی‌شد». این بانکدار می‌گوید: «همه سرگردان شده بودند. صندوق‌ها می‌گفتند که نمی‌خواهند شمش‌های روسی در دارایی‌هایشان باشد».

بانک انگلستان که بزرگترین انبار طلای بریتانیا را اداره می‌کند، تاکید کرده که شمش‌های طلای روسیه ساخته شده قبل از درگیری در اوکراین را واجد شرایط تجارت می‌داند، زیرا هنوز در فهرست معتبر LBMA، معروف به فهرست تحویل خوب، قرار دارند. آن‌ها به مشتری‌های خود گفته‌اند تنها طلا‌هایی که پس از ۸ مارس تولید شوند، تحریم هستند.


برخی از بانک‌ها برای فهماندن این موضوع به مشتریان که طلا‌های روسی ساخت قبل از این تاریخ فرقی با طلای ساخت کشور‌های دیگر ندارد، به مشتریان می‌گفتند که باید برای تخلیه شمش‌های روسیه هزینه بیشتری بپردازند، زیرا قرارداد‌های موجود آن‌ها را نقض می‌کند. سه بانکدار و دو صندوق سرمایه‌گذاری صاحب طلا این را گفتند.

پیتر هان، استاد بازنشسته در موسسه بانکداری و مالی لندن این وضعیت را چنین توصیف می‌کند: «من فکر می‌کنم که جامعه بانکی را می‌بینید که تلاش می‌کند یک وضعیت بسیار پیچیده را هدایت کند».

احتمال افت ۴۰ دلاری قیمت طلای روسی

به نظر می‌رسد برخی اقدامات بانکداران موثر بوده است. به گفته تاجران، شمش‌های طلای تحویلی خوب که قبل از حمله در روسیه ضرب شده بود، با تخفیف نسبت به بقیه بازار معامله نمی‌شد. سرمایه‌گذاران بزرگتر - از جمله برخی از صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) با طلای روسیه به ارزش بیش از یک میلیارد دلار - هم به نظر نمی‌رسد تصمیم به فروش داشته باشند.

یکی از سخنگویان Zürcher Kantonalbank گفت: «ETF‌های ما قادر به حذف تمام فلزات روسی در کوتاه مدت نیستند». برخی دیگر در تلاشند تا ذخایر روسیه خود را در طول زمان کاهش دهند و از بانک‌هایی که طلای آن‌ها را ذخیره می‌کنند می‌خواهند سهم آن را به تدریج کاهش دهند یا از پذیرش شمش‌های طلای روسیه در تحویل‌های جدید خودداری می‌کنند.

به گفته افراد فعال در صنعت، حذف گسترده و سریع طلای روسیه از پرتفوی سرمایه‌گذاران می‌تواند قیمت آن را از یک تا ۴۰ دلار در هر اونس در مقایسه با طلای غیرروسی کاهش دهد.


بر اساس تحلیل رویترز از داده‌های ۱۱ صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ، حداقل ۱۲ میلیارد دلار طلای روسیه در انبار‌های لندن، نیویورک و زوریخ ذخیره شده است. مقدار کل احتمالاً به طور قابل توجهی بزرگتر است، اما هیچ ارقامی در دسترس عموم برای تعیین کمیت آن وجود ندارد.

اگر طلای روسیه با تخفیف ۵ دلاری در هر اونس معامله شود، هزینه جایگزینی ۱۲ میلیارد دلار فلز به ارزش صندوق‌ها حدود ۳۴ میلیون دلار خواهد بود.

یک منبع در یک صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ گفت: «همه یک مشکل دارند. همه می‌خواهند آن را حل کنند، هیچ کس نمی‌داند چگونه».

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده