تاریخ: ۰۷ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۷۵۶۰۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تجارت آلومینیوم اولیه و محصولات نیمه‌ساخته آلومینیوم چین

‌می‌متالز - اگرچه نسبت واردات شمش آلومینیوم از کشور‌های ایران و مالاوی در ماه‌های جولای و آگوست کم بوده است، اما نشانه‌ای از رشد بیشتر در آن مشاهده می‌شود. با توجه به بازخورد‌های دریافتی بازار، هنوز حجمی از شمش آلومینیوم صادراتی ایران در حال حمل به چین است که انتظار می‌رود به زودی وارد این کشور شود.

به گزارش می‌متالز، سال ۲۰۲۲ را می‌توان دارای بیشترین نرخ بهره‌برداری از ظرفیت بین واحد‌های ذوب آلومینیوم چین دانست. در همین راستا، واحد‌های ذوب آلومینیوم داخلی چین در نیمه اول سال به طور فشرده فعالیت و تولید خود را از سر گرفتند و مجموع ظرفیت در حال بهره‌برداری بارها، بالاترین میزان خود در گذشته را رد کرد. در نتیجه، تقاضای داخلی چین برای آلومینیوم دیگر کشور‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت. به علاوه تولید محصولات نیمه‌ساخته آلومینیوم چین نیز تحت تاثیر عواملی، چون سود و عایدات صادرات و تقاضای قوی در خارج از چین به رشد بالایی دست یافت. با این حال، انتظار می‌رود عرضه آلومینیوم داخلی و وارداتی با وقفه‌های متعددی مواجه شود و اقتصاد کلان نیز در حالت بی ثبات باقی بماند.


واردات و صادرات آلومینیوم اولیه


بر اساس گزارش اداره کل گمرک چین، حجم واردات آلومینیوم اولیه در ماه آگوست به ۴۹ هزار و ۳۰۰ تن رسید که نسبت به ماه گذشته، ۳.۳۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۳.۳ درصد کاهش یافت. در مجموع حجم واردات از ماه ژانویه تا آگوست، به ۲۹۷ هزار و ۶۰۰ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۱.۱ درصد کاهش داشت. صادرات آلومینیوم اولیه چین در ماه آگوست، ۶ هزار و ۱۰۰ تن بود که ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه ماه گذشته کاهش داشت، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱,۴۲۵ درصد افزایش یافت. حجم خالص واردات در ماه آگوست، به ۴۳ هزار و ۲۰۰ تن رسید که ۰.۴۳ درصد کاهش نسبت ماه گذشته و ۵۸.۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. حجم واردات خالص از ماه ژانویه تا ماه آگوست، ۱۰۷ هزار و ۲۰۰ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸۹.۵۴ درصد کاهش داشت. (اطلاعات واردات و صادرات فوق بر اساس کد تعرفه ۷۶۰۱۱۰۹۰ و ۷۶۰۱۱۰۱۰ است). بر اساس داده‌های دریافتی از واردات خالص ماهانه از ماه ژانویه تا آگوست امسال، می‌توان تاثیر این رشد واردات از ماه ژوئن تا آگوست را نیز مشاهده کرد.

تجارت آلومینیوم اولیه و محصولات نیمه‌ساخته آلومینیوم چین


با در نظر گرفتن کشور مبدا صادرات در ماه آگوست، حجم واردات همچنان عمدتا از روسیه با مقدار ۴۲ هزار تن بوده که ۸۴.۵ درصد از کل واردات چین را به خود اختصاص داده است. به علاوه حجم واردات از روسیه در هشت ماهه اول سال ۲۰۲۲ به ۲۳۱ هزار تن رسید که ۷۷.۵ درصد از کل واردات به چین را شامل می‌شود و در بین همه کشور‌های صادرکننده به چین، رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد. اگرچه نسبت واردات شمش آلومینیوم از کشور‌های ایران و مالاوی در ماه‌های جولای و آگوست کم بوده است، اما نشانه‌ای از رشد بیشتر در آن مشاهده می‌شود. با توجه به بازخورد‌های دریافتی بازار، هنوز حجمی از شمش آلومینیوم صادراتی ایران در حال حمل به چین است که انتظار می‌رود به زودی وارد این کشور شود.

موسسه «SMM» واردات شمش آلومینیوم از ایران را به دو دلیل زیر حائر اهمیت می‌داند. اول اینکه ایران ظرفیت آلومینیوم خود را در سال ۲۰۲۲ افزایش داده است. بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان توسعه و نوآوری معادن ایران، تولید شمش آلومینیوم در این کشور در کل سال ۲۰۲۱، بالغ بر ۵۳۸ هزار و ۶۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش داشته است. از بین چهار تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در ایران، شرکت آلومینیوم ایران با تولید ۱۷۷ هزار تن شمش آلومینیوم رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در حال حاضرتجارت آلومینیوم اولیه و محصولات نیمه‌ساخته آلومینیوم چین ایران هجدهمین تولیدکننده آلومینیوم در جهان است. ایران قصد دارد تا سال ۱۴۰۴ (بر اساس تقویم ایرانی که معادل حدود ماه مارس ۲۰۲۵ تا ماه مارس ۲۰۲۶ می‌شود)، به هدف تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم دست یابد. دلیل دوم اینکه تقاضای آلومینیوم در قاره اروپا و سایر کشور‌ها تضعیف شده است و روند نزولی به خود گرفته و شرکت‌های محلی این کشور به دنبال کانال‌های فروش دیگر هستند.

 


صادرات محصولات نیمه‌ساخته آلومینیوم


بر اساس داده‌های دریافتی از گمرک چین، صادرات محصولات نیمه‌ساخته آلومینیوم چین در ماه آگوست ۲۰۲۲، حدود ۵۱۵ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷.۱۱ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه ماه گذشته، ۱۶.۸۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در ماه آگوست، حجم صادرات ورق و فویل آلومینیوم چین و همچنین میلگرد‌های آلومینیومی به ویژه ورق و پودر آلومینیومی در کنار سایر محصولات نیمه‌ساخته آلومینیوم با درجات متفاوت به صورت ماهانه کاهش یافت. به علاوه حجم صادرات از ماه ژانویه تا آگوست در مجموع چهار میلیون و ۳۷۰ هزار تن بود که افزایش ۲۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

موسسه SMM معتقد است که کاهش نسبت ماهیانه در حجم صادرات عمدتا به دلایل زیر است. تورم بالا در اروپا و ایالات متحده آمریکا همچنان مانع افزایش تقاضای محصولات نیمه‌ساخته آلومینیوم و سایر محصولات چینی می‌شود. به عنوان مثال، طبق اخبار دریافتی مرتبط با این موضوع، خودرو‌ها در اروپا و سایر مناطق تحت تاثیر کمبود قطعات و تراشه‌های کلیدی قرار دارند و نرخ بهره‌برداری صنعت خودرو کاهش یافته است. برخی از کارخانه‌ها میزان تولید خودروی خود را کاهش داده‌اند و منتظر عرضه قطعات هستند. همچنین سود صادرات محصولات نیمه‌ساخته آلومینیوم کاهش یافته و همین امر اشتیاق صادرکنندگان به صادرات را کاهش داده است. به علاوه در ماه‌های جولای و آگوست، قیمت آلومینیوم چین و آلومینیوم وارداتی به طور کلی کاهش داشت. سود صادرات آلومینیوم چین در مقایسه با نیمه اول سال همراه با کاهش قیمت آلومینیوم بورس فلزات لندن روند نزولی به خود گرفت. علاوه‌براین، عاملی، چون مناقشات ژئوپلیتیکی، شرکت‌ها را نگران وصول پرداخت‌ها و سایر مسائل مرتبط کرده و تمایل آن‌ها به صادرات نیز کاهش یافته است.

تجارت آلومینیوم اولیه و محصولات نیمه‌ساخته آلومینیوم چین

از ماه سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۲، قیمت آلومینیوم چین احتمالا در بحبوحه کاهش تولید در استان سیچوان و یون‌نان افزایش خواهد یافت. در عین حال، قیمت آلومینیوم در دیگر کشور‌ها به دلیل عوامل رکود کلان اقتصادی مانند افزایش نرخ بهره در اروپا و ایالات متحده آمریکا محدود خواهد شد. در همین راستا نسبت قیمت بورس آتی شانگ‌های به بورس فلزات لندن دوباره افزایش خواهد یافت که همین موضوع منجر به کاهش ضرر واردات شمش آلومینیوم می‌شود. در همین حین ممکن است واردات آلومینیوم از آسیای جنوب شرقی با قیمت پایین به چین صورت پذیرد. طبق اخبار دریافتی از برخی رسانه‌های خارجی، به دلیل مشکلات در یافتن خریداران، شرکت آلومینیوم‌سازی روسی «Rusal» در حال کار روی طرحی برای تحویل مستقیم آلومینیوم به انبار‌های بورس فلزات لندن در آسیا است. این امر ممکن است به افزایش حجم صادراتی آتی شمش آلومینیوم شرکت «Rusal» به چین اشاره کند. پیش‌بینی می‌شود در آینده، حجم آلومینیوم اولیه چین به گونه‌ای ادامه یابد که بتواند روند صعودی حجم خالص واردات را حفظ کند. موسسه «SMM» پیش‌بینی می‌کند که کل واردات خالص آلومینیوم اولیه از ماه سپتامبر تا دسامبر ممکن است به ۲۰۰ هزار تن برسد و حجم خالص واردات در کل سال ممکن است حدود ۳۱۰ هزار تن باشد که تقریبا ۸۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

با درنظر گرفتن محصولات نیمه‌ساخته آلومینیوم، میانگین حجم صادرات در سال ۲۰۲۲ افزایش قابل توجهی داشته است، اما به گفته تولیدکنندگان، در میان تقاضای ضعیف دیگر کشورها، حجم سفارش‌های صادراتی روند نزولی داشته است. با این وجود، انتظار می‌رود که افزایش شدید نرخ بهره در دیگر کشور‌ها متوقف شود؛ بنابراین کاهش حجم کل تولید واحد‌های ذوب آلومینیوم اروپا بسیار قابل توجه بوده است و این خلاء نمی‌تواند با آلومینیوم اولیه روسیه و سایر منابع دیگر پر شود. بنابراین، تقاضای دیگر کشور‌ها باید با صادرات کالا‌های چینی تامین شود. با این حال، در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۲، سود صادرات محصولات نیمه‌ساخته آلومینیوم ممکن است به روند نزولی خود ادامه دهد که این امر نیز حجم صادرات را کاهش می‌دهد. موسسه «SMM» پیش‌بینی می‌کند که صادرات محصولات نیمه‌ساخته آلومینیوم چین از ماه سپتامبر تا دسامبر روند صعودی سالانه خود را حفظ کند، اما ممکن است از سرعت رشد آن کاسته شود.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده