تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۷۵۲۰۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بدبینی فیچ به بازار فلزی‌ها

‌می‌متالز - موسسه فیچ ریتینگ، پیش‌بینی خود از نرخ محصولات فلزی و معدنی در سال‌جاری میلادی و سال آینده را بازنگری کرد، انتظار کاهش رشد اقتصادی دنیا و کاهش تقاضا و پویایی در بازار‌ها عامل اصلی بازنگری در برآورد قبلی این موسسه بود.

به گزارش می‌متالز، با توجه به کاهش تقاضا و افزایش عدم‌قطعیت در بازار‌ها اغلب برآورد‌ها از کاهش نرخ مس، آلومینیوم، نیکل، روی، سنگ آهن و زغال سنگ کک شو در کوتاه‌مدت و میان‌مدت حکایت دارد. این در حالی است که همچنان خوش‌بینی قیمتی نسبت به زغال سنگ حرارتی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت وجود دارد و بحران انرژی در اروپا و رشد تقاضا برای زغال حرارتی عامل اصلی رشد نرخ این محصول برخلاف جریان غالب در بازار محصولات معدنی است. موسسه فیچ در گزارش جدید خود که در ماه سپتامبر منتشر کرد، میانگین نرخ فروش مس در سال‌جاری میلادی را برابر ۸‌هزار و ۷۰۰دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد؛ این در حالی بود که پیش‌بینی قبلی این موسسه از نرخ فلز سرخ برای سال ۲۰۲۲ برابر ۹‌هزار و ۵۰۰دلار به‌ازای هر تن اعلام شده بود.

کاهش رشد اقتصادی دنیا و انتظار تضعیف نرخ مس در کوتاه‌مدت باعث شده است تا فلز سرخ برخلاف برآورد‌های قبلی ظرف سال‌جاری میلادی در اوج باقی نماند. میانگین نرخ فروش مس در سال ۲۰۲۱ برابر ۹‌هزار و ۳۲۲دلار به ازای هر تن بود؛ در حالی که انتظار می‌رفت تبعات تورم بالا در دنیا و به‌خصوص آمریکا از بالا ماندن قیمت کامودیتی‌ها در سال‌جاری میلادی حمایت کند. افزایش چندمرحله‌ای نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در سال‌جاری میلادی باعث شد تا از سویی تبعات تورمی تا حدی فروکش کند و از سوی دیگر، واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا زمینه عقبگرد قیمتی در بازار‌های کالایی را فراهم سازد.

این موسسه در جدیدترین پیش‌بینی خود، میانگین نرخ فروش مس برای سال ۲۰۲۳ را نیز با کاهش ۵۰۰دلاری نسبت به برآورد قبلی برابر ۸هزار دلار به ازای هر تن اعلام کرد. همچنین میانگین نرخ فروش آن در بلندمدت برابر ۷‌هزار دلار به‌ازای هر تن اعلام شد. البته با توجه به افزایش تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر، بسیاری از تحلیلگران به آینده فلز سرخ در بلندمدت امیدوارند و معتقدند که انتقال انرژی از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند مجددا مس را به دوران اوج نشینی بازگرداند.

موسسه فیچ پیش‌بینی خود از نرخ فروش سنگ آهن در سال‌جاری میلادی را از ۱۲۰دلار به‌ازای هر تن به ۱۱۵دلار کاهش داد. این در حالی بود که ظرف سال گذشته میلادی، سنگ آهن با میانگین نرخ ۱۶۰دلار به ازای هر تن به فروش رفت. کاهش تقاضا برای فولاد از سوی چین، به عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف محصولات فولادی در دنیا، عامل اصلی افت تقاضا برای سنگ آهن و عقبگرد قیمتی این محصول اعلام شده است. کاهش حاشیه سود فولادسازان در دنیا، به‌خصوص چین، از دیگر دلایلی است که از افت نرخ این محصول در سال‌جاری حمایت کرده است. موسسه فیچ، میانگین نرخ فروش سنگ آهن برای سال آینده را ۷۵دلار به‌ازای هر تن و در بلندمدت بدون تغییر برابر ۷۰دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

زغال سنگ کک شو فوب استرالیا از معدود کالا‌هایی است که در سال‌جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۲۱ به لحاظ قیمتی وضعیت بهتری دارد. میانگین نرخ فروش این محصول در سال قبل برابر ۲۲۳دلار به ازای هر تن بود. در حالی که پیش‌بینی قبلی موسسه فیچ نرخ این محصول را در سال‌جاری میلادی برابر ۴۰۰دلار به ازای هر تن ارزیابی کرده بود، در ارزیابی جدید این موسسه طی ماه سپتامبر، میانگین نرخ فروش آن در سال‌جاری میلادی برابر ۳۷۰دلار به ازای هر تن اعلام شد. وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین و ارسال محموله‌های زغال روسی به سمت بازار‌های آسیایی به دلیل تحریم از سوی کشور‌های غربی، از عوامل اصلی افت نسبی نرخ زغال است.

با این حال، این موسسه در نرخ این محصول برای سال آینده و بلندمدت نیز تغییری نداد و نرخ فروش آن را در بلندمدت ۱۴۰دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. آلومینیوم از دیگر فلزاتی است که این موسسه از کاهش نرخ آن در سال‌جاری نسبت به برآورد قبلی خبر داد. این موسسه میانگین نرخ فروش آلومینیوم برای سال جاری را برابر ۲۷۰۰دلار به‌ازای هر تن اعلام کرد، در حالی که برآورد قبلی ۲۹۵۰دلار به ازای هر تن بود. ترس از کاهش تقاضا باعث شده است تا از نرخ این محصول در بازار‌های جهانی کاسته شود. در عین حال، تضعیف ساخت وساز در چین از افت نرخ آن در میان‌مدت حمایت می‌کند. با وجود این، افزایش نرخ انرژی در دنیا مانع سقوط بهای آن می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده