تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۷۶۱۶۲
سرویس خبر : انرژی
در پی کاهش تولید اوپک پلاس؛

قیمت نفت به بالاترین حد ۵ هفته اخیر رسید

‌می‌متالز - نفت روز جمعه حدود ۳ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود طی ۵ هفته گذشته رسید؛ اگرچه افزایش قیمت نفت متاثر از تصمیم اوپک پلاس در هفته گذشته برای انجام بزرگترین کاهش عرضه خود از سال ۲۰۲۰، بوده است، اما همچنان نگرانی‌ها از رکود احتمالی و افزایش نرخ بهره، دوباره افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، کاهش تولید نفت از سوی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه، موسوم به اوپک پلاس، پیش از تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد و عرضه را در بازاری که از قبل محدود کرده است، تحت فشار قرار خواهد داد.

در آخرین روز معالاتی هفته، نفت خام برنت با ۳.۴۸ دلار معادل ۳.۷ درصد افزایش به ۹۷ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا WTI با ۴.۱۸ دلار معادل ۴.۷ درصد افزایش به ۹۲ دلار و ۶۳ سنت رسید.

افزایش قیمت نفت در حالی صورت می‎گیرد که داده‌ها نشان می‌دهد اقتصاد ایالات متحده با سرعتی قوی در حال ایجاد شغل است، این موضوع به فدرال رزرو دلیلی برای ادامه افزایش شدید نرخ بهره را داده است. اگرچه دلار قوی می‌تواند تقاضای نفت را تحت فشار قرار دهد و قیمت نفت را برای دیگر دارندگان ارز گران‌تر کند، اما تصمیم اوپلاک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت، افزایش این کالا را در پی داشته است.

هر دو معیار در مسیر بالاترین قیمت بسته شدن خود از ۳۰ آگوست، پنجمین افزایش متوالی روزانه و دومین افزایش متوالی هفتگی، قرار گرفتند.

در هفته گذشته، برنت حدود ۱۰ درصد و WTI حدود ۱۵ درصد افزایش داشت؛ میزان افزایش در هر دو معیار، بزرگترین درصد سود هفتگی از ماه مارس بوده است.

بر اساس داده‌های Refinitiv که به دسامبر ۲۰۰۹ باز می‌گردد، قرارداد‌های آتی نفت گرمایش ایالات متحده در این هفته ۱۸ درصد جهش کردند و باعث شد اسپرد کراک نفت گرمایش (معیاری برای حاشیه سود پالایشگاه) در مسیر بالاترین بسته شدن خود در تاریخ ثبت شود.

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه، موسوم به اوپک پلاس، این هفته توافق کردند که هدف تولید خود را به میزان ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

به گفته استفان برنوک از دلال نفت PVM، از جمله پیامد‌های کلیدی کاهش اخیر اوپک، بازگشت احتمالی ۱۰۰ دلاری نفت است.

مدیریت ثروت جهانی UBS همچنین پیش‌بینی کرد که برنت در سه ماهه آینده به بالای ۱۰۰ دلار خواهد رفت.

کاهش اوپک پلاس در آستانه تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد و عرضه را در بازاری که از قبل محدود می‌کند، تحت فشار قرار می‌دهد.

هیثم الغیس، دبیرکل اوپک، گفت که کاهش تولید هدف باعث می‌شود تا اوپک پلاس در صورت بروز هر بحرانی از عرضه بیشتری بهره ببرد.

روز پنجشنبه، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از برنامه‌های اوپک پلاس ابراز ناامیدی کرد. او و مقامات آمریکایی گفتند که واشنگتن به دنبال همه گزینه‌های ممکن برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها هستند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده