به گزارش میمتالز، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو اعلام کرد: «مشکلات موجود در صنعت قوای محرکه نبود حلقه تجاری بازرگانی است و درچنین شرایطی سفارشدهنده قوای محرکه باید دیدگاه اقتصادی داشته باشد و در مرحله اول باید این حلقه مفقوده را اصلاح کنیم.» مهدی خطیبی در بازدید از شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایرانخودرو، با اشاره بهتوجه ویژه شرکتهای خودروساز بزرگ دنیا در راهاندازی شرکتهای قوای محرکه گفت: «شرکتهایی مانند فیات، اشکودا و تویوتا برای فروش و درآمدزایی بالاتر و دریافت سفارش از کشورهای مختلف، بهراهاندازی شرکتهای تولید موتور و قوای محرکه اقدام کردهاند.» وی با بیان اینکه ایرانخودرو ظرفیت رهبری قوای محرکه در ایران را دارد، تصریح کرد: «از محورهای اصلی و برنامه مهم ایرانخودرو راهاندازی شرکت ایرانخودرو پاورترین است که این شرکت با نام شرکت توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایرانخودرو فعالیت خواهد کرد تا ایرانخودرو پیشقراول تولید موتور و قوای محرکه در ایران و منطقه خاورمیانه باشد.»
خطیبی با اشاره به تولیدات قوای محرکه و موتور در این شرکت اظهار کرد: «محصولات متنوع موتور و قوای محرکه در شرکتهای چرخشگر، ایدم، محور خودرو، نیرومحرکه و محورسازان طراحی و تولید میشود و درصددیم با ساختار بهتری شرایط عرضه و فروش آنان را بهشرکتهای دیگر فراهم کنیم.» وی ادامه داد: «درحال حاضر با تعدادی از شرکتهای خودروساز داخلی ازجمله سایپا، دیارخودرو، زامیاد و عقاب در زمینه تامین نیاز قوای محرکه همکاری داریم که از محصولات تولیدی قوای محرکه ما استفاده میکنند و میتوان از این ظرفیتها برای افزایش فروش و درآمدزایی برای گروه صنعتی ایرانخودرو استفاده کرد» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه ایرانخودرو پاورترین با نظارت کامل، مجری سفارشهای قوای محرکه خواهد بود، گفت: «این شرکت نیازهای ایرانخودرو و دیگر شرکتها را دریافت کرده و بهشرکتهای دیگر مانند ایدم، چرخشگر، ایپکو و محورسازان منتقل میکند و این شرکتها با توجه بهمیزان سفارش تولید میکنند.» وی ادامه داد: «با راهاندازی این شرکت و تجمیع فعالیتها و اقدامات حوزه قوای محرکه و جلوگیری از موازیکاری، درچند سال آینده تاثیر ملموسی در میزان فروش و درآمد گروه صنعتی ایرانخودرو ایجاد خواهد شد که رضایت سهامداران را نیز بههمراه خواهد داشت.» خطیبی اظهار داشت: «لازم است با برگزاری جلسات و دعوت از شرکتهای خودروساز داخلی، ظرفیتها و اقدامات خود را در حوزه طراحی و تولید موتور و قوای محرکه ارائه دهیم.» وی با انتقاد از برخی رفتارهای تخریبی با صنعتخودرو، بر برنامههای متنوع ایرانخودرو برای رفع مشکلات و کاستیهای موجود تاکید کرد. گفتنی است مدیرعامل و قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو با حضور در شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایرانخودرو از نمایشگاه تولیدات این شرکت شامل موتورهای OHV، OHVG، TP۶، XUM، EF۷، EF۷-TC، EF ۷ P، EFD، IK۳ بازدید کرد و درجریان آخرین دستاوردها و اقدامات ایپکو قرار گرفت.
سیدمصطفی میرسلیم، نماینده مجلس شورایاسلامی نیز درحاشیه بازدید مدیرعامل ایرانخودرو از شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور این شرکت با انتقاد از عدمهمکاری برای تولید و تجاریسازی خودروهای برقی از سوی نهادهای حاکمیتی گفت: «با توجه بهاینکه شرایط برای تولید خودرو برقی از سوی خودروسازان فراهم است باید سفارشگذاری و درخواست خرید و تامین منابع مالی از سوی دولت انجام شود.» وی با بیان اینکه توانمندی و ظرفیتهای بالایی در این مرکز وجود دارد، گفت: «با تحولات و توسعه صورتگرفته شاهد افزایش توانمندی در طراحی و ارتقا و تولید انواع موتورها بدون وابستگی بهمنابع خارجی هستیم.» میرسلیم درباره توانمندی درحوزه طراحی و توسعه موتورهای خودروهای سنگین و نیمهسنگین اظهار کرد: «افزایش هزینه سوخت این امکان را بهما میدهد که با تولید موتورهای دیزلی سهم خوبی از بازارهای کشورهای همجوار و آفریقایی داشته باشیم.»
وی ادامه داد: «توجه بهطراحی و تولید موتور برای خودروهای سنگین ضروری است و کاربردهای متنوعی دارد.» نماینده مردم تهران در مجلس شورایاسلامی درعین حال ضمن انتقاد از واردات خودروهای تجاری دستدوم بهکشور گفت: «ایرانخودرو دیزل در دوره اخیر رشد بسیار خوبی در تولید خودرو تجاری، باری و مسافری داشته و قادر بهتامین نیاز بازار داخلی است و واردات خودروهای دستدوم بهکشور خجالتآور است.» میرسلیم با بیان اینکه به لحاظ فنی در قوای محرکه متکی بهخود هستیم، بر سرعت تحقق پروژهها و رسیدن بهتولید انبوه تاکید کرد و گفت: «ایرانخودرو یک شرکت معظم و تاثیرگذار در صنعت کشور است و مرکز تحقیقات موتور این شرکت نیز با توجه بهتنوع تولید، در خاورمیانه بینظیر است و باید از این ظرفیتها درحوزههای دیگر مانند صادرات و طراحی موتور دیزل استفاده کرد.»