تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۷۶۳۱۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

کوره بلند شماره سه ذوب آهن اصفهان در مسیر افزایش تولید

کوره بلند شماره سه ذوب آهن اصفهان در مسیر افزایش تولید
‌می‌متالز - به همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان در مدیریت‌های مهندسی نت مکانیک و کوره بلند...

به گزارش می‌متالز، به همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان در مدیریت‌های مهندسی نت مکانیک و کوره بلند، پس از ۱۳ سال و در پنج شیفت، پنج تعمیرات همزمان شامل: تعویض لنت نوار نقاله CC۳، تعویض لنت KD۳-A۲، تعویض لنت C۱، بازسازی بدنه بونکر و صفحات محافظ کوره بلند سه، به همراه تعویض شاسی، موتور گر Z یبکس و محرک نوار نقاله K۲ باتری سه، سی ام شهریورماه با موفقیت انجام گرفت.

همایون صمیمی مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: انتقال مواد آهن دار و کک در کوره بلند شماره ۳ توسط لنت CC۳ انجام می‌گیرد و در صورت توقف این لنت، کوره بلند شماره ۳ که بیش از ۴۰ درصد چدن کارخانه را تولید می‌کند متوقف می‌شود بنابراین تعمیر و نگهداری لنت CC۳ برای کارخانه اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه کوره بلند شماره ۳ در سال ۱۳۸۸ راه اندازی شد و در ۱۳ سال گذشته حدود ۱۶ میلیون تن تولید چدن داشته است، افزود: حدود ۳۷ میلیون تن مواد آهن دار و کک با لنت CC۳ به دهانه این کوره ارسال شده و با توجه به نیاز به بازسازی آن و بررسی کارشناسان کارخانه و برگزاری جلسات متعدد، تعویض لنت CC۳ در دستور کار قرار گرفت.

مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان ادامه داد: بدین منظور کوره بلند با شارژ ویژه در تاریخ ۲۹ شهریور متوقف گردید و پس از تعویض لنت و انجام سایر امور تعمیراتی، بعد از ۴۴ ساعت بدون اختلال راه اندازی شد و به ظرفیت اسمی رسید.

این مقام مسوول اضافه کرد: این تعمیرات با توجه به حساسیت و ابعاد لنت CC۳ تعمیرات سنگین و پیچیده‌ای بود که با همت و تلاش شبانه روزی پرسنل مهندسی نت مکانیک و دیگر همکاران به خوبی و در اسرع وقت انجام گرفت.

محمدرضا یزدان پناه مدیر مهندسی نت مکانیک نیز در ادامه گفت: نوار نقاله CC۳ پس از ۱۳ سال کار متوالی و تعمیر و نگهداری مناسب و منظم، برای اولین بار بیست و نهم شهریورماه وارد فرایند تعویض به شیوه آپارات گرم شد و زودتر از گراف تعیین شده شش شیفته، در پنج شیفت متوالی و در آغازین دقایق روز سی ام شهریورماه با موفقیت تعویض گردید و کوره بلند شماره سه به ذوب دهی رسید.

مدیر مهندسی نت مکانیک تصریح کرد: این لنت از تعداد زیادی رشته‌های فلزی تشکیل شده که پس از ایجاد پیوستگی بین آن‌ها و همچنین استفاده از چسب مخصوص تعویض آن به شیوه آپارات گرم انجام گرفت.

این مقام مسوول ادامه داد: تعویض شاسی، موتور گریبکس و محرک نوار نقاله K۲ باتری سه نیز از جمله سایر تعمیرات بود که به منظور افزایش ضخامت این نوار و طول عمر آن همزمان با توقف کوره بلند شماره سه انجام گرفت.

در ادامه محسن عسکری معاون تجهیزات مکانیک و مسوول تعمیرات کوره بلند ذوب آهن اصفهان نیز اظهار داشت: حدود ۳۷ میلیون تن مواد اولیه توسط لنت CC۳ به کوره بلند شماره سه طی این سالیان منتقل شده است و این نکته، تنها بخشی از اهمیت لنت مذکور را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: طول این لنت ۷۶۰ متر، عرض آن ۱۴۰۰ میلی متر با وزن ۴۶ تن و ضخامت کلی ۲۱ میلی متر است و مسیر حدود ۹۰ متری را به صورت افقی و مابقی را با زاویه ۱۲ درجه برای انتقال مواد به کوره طی می‌کند.

معاون تجهیزات مکانیک کوره بلند خاطر نشان کرد: در کنار تعویض لنت حساس CC۳، همزمان لنت KD۳-A۲ که وظیفه انتقال مواد آهندار و لنت C۱ نیز که به منظور انتقال کک مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیز تعویض شدند.
عسکری گفت: بازسازی بدنه بونکر‌های دهانه و صفحات محافظ آن در قسمت دهانه و بارگیری کوره بلند شماره سه نیز همزمان با تعویض این سه لنت انجام شد که باعث تداوم تولید در کوره بلند‌ها خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده