به گزارش میمتالز، سیاوش خواجوی مدیر بخش فولادســازی ذوب آهن اصفهان با اعلام این خبر، گفت: در حدود سی سال پیش با تغییر در ظرفیت کنورتورها و احداث ایســتگاههای جدید ریخته گری در بخش فولادسازی، ظرفیت تولید کارخانه افزایش پیدا کرد و این موضوع شکستگیهایی را ب ر روی بالکها ایجاد نمود. وی افزود: از حدود ۲۵سال پیش به تدریج تعمیراتی بر روی بالکها و اسکلت فلزی کارگاه شروع شد و تاکنون همواره یک گروه اجرایــی از کارگاه ۵۱ به همراه نفرات مکانیک بالابرهای بخش فولادســازی در حال بازدید و تعمیر این بالکها هستند.
مدیر بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: به دلیل حجم ایرادات مشاهده شده و تعمیرات زیاد بالکها شرکت مت پروم روسیه، سه مجموعه نقشه و مدارک فنی تحویل کارخانه نمود.
دسته اول نقشههای مربوط به تقویت اسکلت فلزی کارگاه ریخته گری بود که از سال ۹۰ تا ۹۲ به طور کاملا جرا گردید. دسته دوم نقشههای تقویت سر ستونهای کارگاه بود که سالهای ۹۴ و ۹۳ اجرا گردید و دسته ســوم مربوط به تعویض کلیه بالک هــای کارگاه ریخته گری بود. پس از ســاخت بالکها توسط معاونت توسعه به دلیل تداخل عملیات تعویض بالکها با روند تولید، اجرای این پروژه بر عهده معاونت بهره برداری گذاشته شد. خواجوی اظهار داشــت: از زمان اتخــاذ این تصمیم با همکاری مدیریتهای فولادســازی و مهندســی نت، مطالعات وبررسیهای لازم جهت انجام عملیات تعویض بالکها آغاز شــد و عملیات اجرایی پروژه در ۹ مرحله برنامه ریزی شد.
مدیر بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: از پنجم شهریور ماه، عملیات تعویض بالکها براساس برنامه زمانبندی ۲۶روزه و دستورالعمل اجرایی مصوب آغاز و پس از اتمام عملیات تعویض بالکها قطعات کمکی دمونتاژ و شرایط کاری این ناحیه از کارگاه به حالت ا ولیه بازگردانده شد.
علی بزاز معاون تجهیزات مکانیک بخش فولادســازی شرکت نیز گفت: در سال ۷۹ به علت شکستگی یکی از بالک ها، تیمی از شرکت گیپرومز فراخوان شد و براساس بازدید و طرح آن بازسازی، تعمیر و تقویت سه عدد بالک به صورت اضطراری انجام شد. وی افزود: طی یک قرارداد بازرسی و کنترل تمامی بالکها توســط کارشناسان سازه شــرکت گیپرومز انجام و گزارش تفصیلی عیوب و راهکارهای تعمیر و تقویت آنها ارائه شد و ضمن آن ضرورت تعویض تمامی بالکها به دلیل تعدد مشکلات وا فزایش تناژ و تعداد جرثقیلها توسط آن شرکت اعلام شد.
معاون تجهیزات مکانیک فولادسازی شرکت ادامه داد: در ســال ۱۳۹۰ قرارداد اصلاح ســازه فلزی بالکهای کارگاه ریخته گری شــامل طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی بالک به صورت EPC توسط کنسرسیوم شرکت مت پروم روسیه، مرات پولاد و آزمونه فولاد منعقد شد و پس از انجام طراحی توســط شرکت مت پروم ساخت بالکها در شرکت مرات آغاز شد. این تلاشــگر ذوب آهنی از تعویض بالــکهای ناحیه یک سمت شــمال کارگاه ریخته گری توسط مدیریت مهندسی نت و شرکت توسعه لنجان خبر داد و گفت: با تعویض بالک ها، کاهش توقفات، حذف تعمیرات بالکها، ا مکان مونتاژ جرثقیل ۲۰۰تنی جدید وا جرای پروژههای توسعه وا فزایش تولید فراهم میشود.
هومن رهنمــا مهندس ارشــد ســاخت و تعمیرات مکانیک نیز گفت: پاتیلهای فولاد که قبلا توســط جرثقیلها منتقل میشــدند ۱۲۵ تن وزن داشتند که همزمان با افزایــش تولید وزن آنها بــه ۱۸۰تن ارتقاء یافت. وی افزود: این بارگذاری ها، آســیبهای متعددی را به بالکها وارد ساخت و از سوی دیگر یک جرثقیل ۲۰۰تنی نیز خریداری شد، که با بالکهای فعلی همخوان نبود.
مهندس ارشد ساخت و تعمیرات مکانیک خاطر نشان کــرد: در کل تعداد ۹۴ بالک تعویــض و بخش دوم این پروژه نیز به فاصله دو ماه از تعویض قسمت اول، آغاز میشود.
رضا پریشانی مهندس ارشد مکانیک تعمیرات بالابرها نیز گفت: در بخش اول تعداد یک بالک ۲۴ متری و شش بالک ۱۲ متری با تناژ کلی حدود ۹۰تن تعویض شدند.
منبع: چیلان