تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۲۷۶۴۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل هلدینگ غدیر در استیل‌پرایس مطرح کرد؛

ضرورت تسهیل‌گری دولت برای صادرات محصولات فولادی کشور

‌می‌متالز - مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر گفت: صنعت فولاد کشور برای پایداری صادرات محصولات فولادی باید به تمام زوایای این بخش توجه جدی کند و دولت نیز باید در این راستا بیش از پیش در خصوص صادرات محصولات فولادی تسهیل‌گری کند.

به گزارش می‌متالز، سید ابوتراب فاضل، مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در نهمین کنفرانس بین‌المللی استیل‌پرایس اظهار کرد: در حال حاضر ایران دهمین فولادساز بزرگ جهان است، ولی باید با برنامه‌ریزی مناسب این رتبه را ارتقا بخشیم.

وی با بیان این که زنجیره تولید فولاد در ایران از مزیّت‌های نسبی خوبی برخوردار است، افزود: باید تلاش کنیم در بازار‌های صادراتی محصولات فولادی بستر‌های دائمی ایجاد کنیم و این مهم نیازمند اعمال سیاست‌گذاری‌های مناسب و برنامه‌ریزی در این بخش است.

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر با بیان این که هم‌اکنون نیمی از تقاضای جهانی فولاد به کشور چین اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که ساخت و ساز املاک و مستغلات در این کشور بین ۴۸ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و این امر بر بازار صنعت فولاد و محصولات فولادی در جهان تأثیر منفی گذاشته است.

وی اذعان داشت: کاهش تقاضا در اروپا به علّت جنگ روسیه و منازعات سیاسی وضعیت نامناسبی را در صنعت فولاد جهان به وجود آورده و از طرفی کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان نیز بر توسعه جهانی صنعت فولاد تأثیرگذار بوده است.

فاضل با اشاره به چالش‌های اساسی صنعت فولاد تصریح کرد: سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه برای صنعت فولاد تأمین مالی شده که نرخ سود آن ۲۴.۵ درصد بوده و این امر باعث نگرانی فعالان صنعت شده است.

وی عنوان داشت: با توجه به این نرخ سود، باید تلاش کنیم که سود بنگاه‌های اقتصادی در صنعت فولاد حداقل به ۳۳ درصد برسد؛ این در حالی است که نرخ تأمین مالی در بسیاری از کشور‌های جهان حدود ۲ درصد است.

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر با بیان این که افزایش هزینه‌ها یکی از چالش‌های مهم صنعت فولاد است و قیمت گاز طی چند ماه گذشته ۵ برابر شده است، گفت: این در حالی است که در ۶ ماهه نخست امسال، حقوق دولتی در بخش معادن حدود ۴۰ درصد افزایش یافته و این امر می‌تواند بر عدم پایداری صنعت فولاد تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به چالش‌های بازار صنعت فولاد یادآور شد: هرچند که در حال حاضر بازار صنعت فولاد در جهان با چالش‌های زیادی مواجه شده، اما صنعت فولاد کشور برای پایداری صادرات محصولات فولادی باید به تمام زوایای این بخش توجه جدی کند و دولت نیز باید در این راستا بیش از پیش در خصوص صادرات محصولات فولادی تسهیل‌گری کند.

فاضل در پایان تأکید کرد: همزمان با افزایش تولید فولاد در کشور، باید به رفع چالش‌های بازار‌های صادراتی محصولات فولادی توجه شود، چراکه این بازار و پویایی آن نیازمند یک خط صادراتی پایدار و دائمی است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده