تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۰
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۷۶۵۶۲

ایران انتقال کالا از طریق راه‌آهن به افغانستان را آغاز می‌کند

‌می‌متالز - رسانه‌های افغانستان اعلام کردند که راه آهن هرات-خواف تا دو ماه آینده تکمیل شده و قرار است ایران انتقال کالا از این طریق را به افغانستان آغاز کند.

به گزارش می‌متالز، اداره راه‌آهن افغانستان اعلام کرده است که کار تعمیر خط آهن خواف-هرات به‌سرعت ادامه دارد و تا دو ماه آینده تکمیل می‌شود.

همچنین رسانه‌های افغانستان گفتند که همزمان با تکمیل خط آهن خواف-هرات، ایران قول داده است تا انتقال کالا از این طریق به افغانستان را در آینده نزدیک آغاز کند.

قرار است راه آهن خواف – هرات سالانه ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را جابجا کند و نه تنها تجارت افغانستان با ایران را تقویت می‌کند بلکه اهمیت زیادی برای سایر کشور‌های منطقه از جمله تاجیکستان، قرقیزستان، چین و هند دارد.

این مسیر راه آهن بخشی کلیدی از پروژه ۲ میلیارد دلاری کریدور راه آهن پنج کشور (FNRC) است. پروژه کریدور خط آهن پنج کشور احداث یک خط راه آهن عبور کننده از کشور‌های چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران را پیش بینی می‌کند که با ادامه به ترکیه خواهد رسید. این خط آهن کشور‌های یادشده را نه تنها به یکدیگر بلکه به اروپا متصل خواهد کرد.

تجارت بین هرات و خواف می‌تواند هرات را به یک هاب تجاری تبدیل کند و در صورت بهره‌برداری از پروژه کریدور ریلی ۵ کشور، هرات، دروازه ورود ایران به آسیای مرکزی یا دروازه آسیای مرکزی به ایران خواهد شد.

به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، این گروه تلاش کرده است که ارتباط ترانزیتی از طریق راه‌آهن را با کشور‌های همسایه گسترش دهد.

علاوه بر خط آهن خواف_هرات، ازبکستان، پاکستان و افغانستان نیز اقدامات عملی ساخت خط ریلی ترانس‌افغان با هدف برقراری ارتباطات ریلی بین «ترمذ» و «پیشاور» را آغاز کردند.

ارزش تخمینی طرح خط ریلی «ترمذ - مزار شریف - کابل – پیشاور» معادل ۵ میلیارد دلار است. این خط ریلی به طول ۶۰۰ کیلومتر، دسترسی کشور‌های آسیای مرکزی را به بنادر اصلی پاکستان فراهم می‌کند که منجر به توسعه روابط و تجارت منطقه‌ای می‌شود.

با اجرای کامل این طرح، حمل و نقل کالا‌ها از پاکستان به ازبکستان به جای ۳۵ روز، ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد و هزینه حمل و نقل یک کانتینر بار استاندارد را می‌توان تقریباً ۳ برابر کاهش داد. در عین حال، بر اساس پیش بینی‌ها، حجم حمل و نقل بار در این مسیر می‌تواند به ۱۰ میلیون تن برسد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده