تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۸
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۷۵۰۹۳

آغاز حمل و نقل ریلی کالا از راهروی اقتصادی افغانستان و چین

‌می‌متالز - اداره راه‌آهن افغانستان می‌گوید که روند انتقال کالا‌های بازرگانی از طریق دهلیز اقتصادی میان افغانستان و چین آغاز شده‌است و برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ایجاد این دهلیز حجم دادوستد افغانستان را با کشور‌های آسیای میانه بیشتر خواهد ساخت.

به گزارش می‌متالز، این راهروی اقتصادی به تازگی میان افغانستان، ازبیکستان، قرقیزستان و چین ایجاد شده‌است که نخستین محموله بازرگانی از این مسیر روز سه‌شنبه به بندر حیرتان (واقع در مرز افغانستان و ازبکستان) رسید.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری خواهان کاهش هزینه انتقال کالا‌ها از این مسیر است.

خیرالدین مایل، معاون تجارتی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: تخفیف‌هایی برای ترانزیت در نظر گرفته می‌شود که انتقال کالا از کشور افغانستان به کشور چین با کرایه مناسب صورت بگیرد.

در همین حال، اتاق صنایع و معادن افغانستان می‌گوید که ایجاد این دهلیز اقتصادی از یک سو هزینه انتقال کالا‌ها را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر کالا‌های بازرگانان در زمان کوتاه به کشور خواهد رسید.

سخی احمد پیمان، معاون اول اتاق صنایع و معادن افغانستان، گفت: هزینه‌ها کمتر خواهد شد همچنان زمان کوتاه تری را در بر می‌گیرد برای انتقال کالا‌های تجارتی و صنعتی ما، چون که در حال حاضر از طریق بندر کراچی هزینه‌های زیادی را بخش خصوصی پرداخت می‌کند که زمان ترانزیت آن هم بیشتر است.

برخی از آگاهان اقتصادی به این باور اند که ایجاد این دهلیز حجم دادوستد افغانستان را با کشور‌های آسیای میانه بیشتر خواهد ساخت.

شاکر یعقوبی، آگاه مسایل اقتصادی، می‌گوید: ایجاد این دهلیز جدید اقتصادی و تجارتی میان افغانستان و چین علاوه بر سایر مزیت‌های اقتصادی دسترسی تاجران افغانستان را به بازار‌های جهانی نسبتا بیشتر می‌سازد و در زمینه اعتبار بخشی به تجارت افغانستان می‌تواند نقش موثرتری را بازی بکند که نهایتا منتج به افزایش حجم تجارت افغانستان با کشور‌های آسیای میانه و چین خواهد شد

دریا خان بهیر، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: از لحاظ اقتصادی منفعت‌های زیادی به افغانستان خواهد داشت در کنار از اینکه واردات و صادرات را تسهیل می‌کند همچنان ما را از انحصار بندر کراچی هم خارج می‌کند در قسمت ایجاد سرمایه‌گذاری و روابط تجاری با آسیای میانه و از طریق این دهلیز با سایر کشور‌ها تسهیلات بیشتر فراهم می‌شود.

در حال حاضر بیشتر کالا‌های بازرگانی افغانستان از مسیر راه‌آهن حیرتان، آقینه و تورغندی وارد می‌شوند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده