تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۲
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۷۹۲۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ایران و افغانستان در یک‌قدمی امضای قرارداد تجاری زغال‌سنگ

‌می‌متالز - وزیر صنعت و تجارت دولت موقت طالبان از امضای قرارداد صادرات زغال‌سنگ به ایران در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «نورالدین عزیزی»، وزیر صنعت و تجارت دولت موقت طالبان اظهار داشت: در رایزنی‌های اخیر برای صادرات زغال‌سنگ به ایران پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است و در آینده نزدیک قرارداد صادرات زغال‌سنگ به ایران امضا خواهد شد.

نورالدین عزیزی افزود: افغانستان در تلاش است با گسترش میزان صادرات خود ترازنامه (بیلان) تجاری خود را با ایران یکسان‌سازی کند.

وزیر صنعت و تجارت دولت موقت طالبان تأکید کرد در این مبادلات تمامی صادرات افغانستان از جمله زغال‌سنگ بر اساس نرخ بازار بین‌المللی انجام می‌شود بنابراین جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

عزیزی همچنین با تأکید بر اینکه اکنون بیش از ۱۰۰ شرکت خارجی و ۶ هزار شرکت داخلی مجوز سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در افغانستان را دریافت نموده‌اند از تاجران افغان خواست میلیارد‌ها دلاری را که در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند به افغانستان برگردانند و با سرمایه‌گذاری در آبادانی کشورشان سهیم شوند.

وزیر صنعت و تجارت دولت موقت طالبان همچنین ابراز کرد: اکنون مشکلات بانکی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی برطرف شده است و همه سرمایه‌گذاران می‌توانند برای دریافت کالا‌های اساسی از مجموع پول حساب بانکی خود، ۲۵ درصد آن را برداشت کنند.

وی همچنین تأکید کرد: برای حمایت از تولیدات داخلی، زمینه برای شرکت تولید‌کنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی فراهم شده است و زنان نیز، چون در فعالیت‌های اقتصادی کشور نقش سازنده‌ای دارند، می‌توانند فعالیت‌های اقتصادی خود را پیش ببرند.

به‌تازگی وزارت معادن افغانستان اعلام کرده بود برای استخراج ۸ معدن در برخی استان‌های این کشور قرارداد‌هایی امضا می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده