تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۷۶۷۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌نگر تورم آمریکا فعال شد

‌می‌متالز - بهای تولیدکننده آمریکا در ماه سپتامبر ۰.۴ درصد افزایش یافت

به گزارش می‌متالز، شاخص سالانه بهای تولیدکننده آمریکا (PPI) برای ماه سپتامبر ۸.۵ درصد افزایش یافت که نسبت به ۸.۷ درصد ثبت شده در آگوست، کاهش اندکی داشت، اما نسبت به انتظارات ۸.۴ درصدی، یک واحد درصد بیشتر بود. شاخص قیمت تولیدکننده ۰.۴ درصد در ماه سپتامبر افزایش یافت، در حالی که تخمین داوجونز افزایش ۰.۲ درصدی بود. این شاخص در دو ماه پیش‌تر روندی کاهشی را طی می‌کرد.

بر اساس این گزارش قیمت انرژی پس از دو ماه نزولی در ماه‌های ژوئیه و آگوست، در ماه سپتامبر با رشد ماهانه ۰.۷ درصدی همراه شد و قیمت مواد غذایی پس از کاهش جزئی در آگوست، ۱.۲ درصد افزایش داشت. از آنجا که این افزایش‌ها نشان‌دهنده قیمت‌های عمده‌فروشی است، احتمالاً در قالب قیمت‌های بالاتر مواد غذایی به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود.

تورم بزرگترین مشکل اقتصاد آمریکا در سال گذشته بوده است، زیرا هزینه زندگی به بالاترین حد خود در بیش از ۴۰ سال گذشته رسیده است. از این رو فدرال رزرو در سال جاری با پنج مرتبه افزایش نرخ بهره در مجموع به میزان ۳ واحد درصد به جنگ با اژد‌های تورم رفته است و انتظار می‌رود که چهارمین افزایش ۰.۷۵ درصدی متوالی را در سه هفته دیگر در جلسه خود اعمال کند.

در حالی که مدیران اجرایی و اقتصاددانان به طور فزاینده‌ای متقاعد شده‌اند که احتمال رکود اقتصادی وجود دارد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه به CNN گفت که اگرچه انتظار یک رکود اقتصادی را ندارد، اما احتمال یک «رکود بسیار خفیف» وجود دارد.

سهام ایالات متحده که در دو روز گذشته نیز روندی کاهشی را طی کرده بودند، پس از انتشار این آمار کاهش بیشتری را تجربه کردند. داده‌های روز چهارشنبه نشان داد که فدرال رزرو هنوز کار زیادی برای انجام دادن دارد. انتشار PPI یک روز قبل از به روزرسانی شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) که با دقت بیشتری مورد توجه قرار می‌گیرد، انجام می‌شود. تفاوت این دو در این است که PPI قیمت‌های دریافتی را در سطح عمده فروشی اندازه گیری می‌کند در حالی که CPI قیمت‌هایی را که مصرف‌کنندگان می‌پردازند، نشان می‌دهد. در روز جمعه نیز آمار و ارقام مربوط به خرده‌فروشی سپتامبر منتشر خواهد شد که بینش بیشتری در مورد مصرف به دست فعالان اقتصادی خواهد رساند.

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده