تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۷۶۷۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیلگر مسائل بین‌الملل: ایران، چین و روسیه به سمت کاهش تبادلات تجاری با دلار حرکت خواهند کرد

‌می‌متالز - تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: طی ماه‌های آینده کشور‌هایی همچون ایران، چین و روسیه به سمت کاهش تبادلات تجاری با دلار حرکت خواهند کرد و یک ارز بین‌المللی در چارچوب سازمان شانگ‌های را مبنا قرار خواهند داد.

به گزارش می‌متالز، حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌المللی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های را بر مذاکره با آمریکا مقدم‌تر شمرد و اظهارکرد: بن‌بست مذاکرات برجام در وین نتیجه کارشکنی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان است. همچنین فشار آمریکا بر تیم مذاکره‌کننده غرب نیز موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت چند ماه نتواند از مزایای برجام استفاده کند.

وی افزود: ورود ایران به سازمان همکاری شانگ‌های که یک سازمان اقتصادی جهانی و دربرگیرنده نیمی از جمعیت جهان است، بسیار حائز اهمیت است. افزون براین حجم مبادلات تجاری میان کشور‌های عضو شانگ‌های به سالانه سه هزار میلیارد دلار بالغ می‌شود.

هانی‌زاده تصریح کرد: با ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای، برجام و توافقنامه برجام دیگر یک مساله اصلی نیست و به حاشیه رانده‌شده است. جمهوری اسلامی ایران دیگر اهمیتی به توافقنامه برجام نخواهد داد چراکه در سال ۲۰۱۵ میلادی توافقنامه‌ای را با کشور‌های ۱+۵ به امضا رساند و با پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۸ و خروج آمریکا از میز مذاکرات، ۱۷۰۰ مورد تحریمی از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شد.

تحلیلگر مسائل بین‌المللی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برجام به عنوان یک ابزار فشار آمریکا و غرب علیه جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود، نباید در مدار توجه قرار بگیرد. اکنون حضور ایران در سازمان شانگ‌های پراهمیت‌تر است و می‌تواند به اقتصاد ایران کمک شایانی کند.

او ابراز کرد: رویکرد کشور‌های عضو شانگ‌های این است که اقتصادی پویا در شرق ایجاد کنند و به‌تدریج از سلطه دلار خارج شوند. طی ماه‌های آینده نیز کشور‌هایی همچون ایران، چین و روسیه به سمت کاهش تبادلات تجاری با دلار حرکت خواهند کرد و یک ارز بین‌المللی در چارچوب سازمان شانگ‌های را مبنا قرار خواهند داد.

هانی‌زاده در پایان این گفتگو متذکر شد: با عضویت ایران در سازمان شانگ‌های و کاهش تبادلات تجاری با دلار، آمریکا دچار فروپاشی اقتصادی تدریجی خواهد شد. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود برجام دیگر برای ملت ایران اهمیت نخواهد داشت. امروز بهره‌گیری از مشارکت ایران در سازمان شانگ‌های و رویکرد تعامل با شرق و آسیای میانه اهمیت دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده