تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۷۶۸۳۴

پیش بینی غلط وزیر ارتباطات در مورد اینترنت ماهواره ای/ ایلان ماسک: تعدادی استارلینک در ایران فعال است!

‌می‌متالز - ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس در پاسخی توییتری پیرامون آخرین وضعیت دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در ایران، اعلام کرد که هم اکنون تعدادی ترمینال دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال است.

به گزارش می‌متالز، حدود سه هفته پس از آنکه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک گفته بود که «بعید می‌داند استارلینک به این زودی‌ها بتواند در ایران فعال شود، چون سرویس آن کامل نیست»، هم اینک ایلان ماسک اعلام کرده است که چند پایانه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال شده است.

پس از آنکه در اواخر شهریورماه سال جاری گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به وزیر خزانه‌داری این کشور از او خواسته بودند که در صورت دریافت درخواست ایلان ماسک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران، فورا با این تقاضا موافقت کند، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز اول مهرماه اعلام کرد که مجوز گسترش خدمات اینترنتی را برای ایرانیان صادر کرده است و پس از آن ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس هم پوشش ماهواره‌ای ایران را تایید کرد.

اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام آمریکا درباره رفع برخی تحریم‌های اینترنتی ایران، تاکید کرد: با کاستن از شدت چند تحریم ارتباطی - و در عین حال پابرجا نگه داشتن فشار حداکثری - آمریکا منافقانه در پی پیشبرد اهداف خود علیه ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در عین حال، آمریکا را به «تلاش برای نقض حاکمیت ایران» متهم و تاکید کرد که اقدامات آمریکا در این رابطه «بی‌پاسخ نخواهد ماند».

اما جالب آنکه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری ایران، روز ۳۰ شهریورماه در حاشیه جلسه هیات دولت پیرامون فعالیت استارلینک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای در ایران، گفته بود: ضوابطی برای اپراتور‌های داخلی در شورای عالی فضای مجازی در نظر گرفته شده است تا چنانچه نیاز باشد، این اپراتور‌ها با رعایت ضوابط بتوانند از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به صورت قانونی استفاده و در اختیار مشترکین قرار دهند.

وی ادامه داد: اگر بخواهند اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران بدهند، باید ضوابط کشورمان را رعایت کنند و بعید میدانم به این زودی این خدمات در ایران فعال شود، چون سرویس آن کامل نیست.

حال آنکه ساعاتی پیش ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس در پاسخی توییتری پیرامون آخرین وضعیت دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در ایران، اعلام کرد که هم اکنون تعدادی ترمینال دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال است.

اکنون که پیش بینی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان غلط از کار درآمده و ایلان ماسک با دور زدن نهاد‌های صدور مجوز در کشورمان نسبت به ارائه‌ی سرویس اینترنت ماهواره‌ای اقدام کرده و اتفاقا سرویس کاملی هم ارائه داده و هم اینک ترمینال‌های دسترسی به سرویس اینترنت هم در دسترس است، باید دید نوع مواجهه با این سطح تکنولوژی جدید که در بازه‌ای زمانی همچون تلویزیون‌های ماهواره‌ای در دسترس خواهد بود و اینترنت بدون فیلتر و محدودیت ارائه می‌دهد، چگونه است؟!

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

عناوین برگزیده