تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۷۶۹۶۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو در ایران سختگیرانه‌تر از کشور‌های هم رده

‌می‌متالز - در تمام کشور‌های دنیا استاندارد‌هایی برای صنعت خودروسازی و خودرو‌های وارداتی لحاظ می‌شود که جالب اینجاست استاندارد‌های ۸۵ گانه وضع شده در ایران نسبت به استاندارد‌های صنعت خودروسازی بسیاری از کشور‌های هم رده سختگیرانه‌تر است.

به گزارش می‌متالز، استاندارد‌های ۸۵ گانه وضع شده برای صنعت خودرو، از یک سو موجب رشد خودروسازان داخلی و صنعت خودروسازی کشور می‌شود. اما از سوی دیگر به دلیل زمان‌بندی بسیار فشرده برخی از این استاندارد‌ها تا حد زیادی دست و پای خودروسازان و واردکنندگان ما را بسته و تنوع محصولات قابل عرضه را کاهش داده است. در تمام کشور‌های دنیا استاندارد‌هایی برای صنعت خودروسازی و خودرو‌های وارداتی لحاظ می‌شود که جالب اینجاست استاندارد‌های ۸۵ گانه وضع شده در ایران نسبت به استاندارد‌های صنعت خودروسازی بسیاری از کشور‌های هم رده سختگیرانه‌تر است.

در سال ۱۳۹۶ بود که موضوعی به نام استاندارد‌های ۸۵ گانه مطرح شد و خودروسازان داخلی و واردکنندگان ملزم به رعایت این ۸۵ مورد شدند. این استاندارد‌ها از سال ۱۳۹۶ برای خودرو‌های وارداتی اعمال شده و به موجب آن پای برخی از خودرو‌های وارداتی از بازار ایران کوتاه شد. اما با توجه به ارتقای ناگهانی سطح این استانداردها، به خودروسازان داخلی این مهلت داده شد که رفته رفته خود را به این سطح برسانند و محصولات قدیمی خود را از خط تولید خارج و آن‌ها را با محصولاتی که قادر به پاس کردن این استاندارد‌ها باشند جایگزین کنند.
در ابتدا خودروسازان ملزم به رعایت ۵۲ مورد، سپس ۶۳ و حال هم ۷۶ مورد از این ۸۵ مورد استاندارد وضع شده هستند. با به اجرا در آمدن استاندارد ۸۵ گانه خودرو‌های بسیاری اعم از سمند، پژو ۴۰۵، چری تیگو ۵، انواع محصولات خانواده پراید به جز مدل وانت، لیفان ایکس ۵۰ و ایکس ۶۰ و لیفان ۸۲۰ از خط تولید خارج شدند. ولی سوال اصلی اینجاست که آیا این استاندارد سختگیرانه برای بازار خودروی پرالتهاب این روز‌های ایران مناسب است؟ جالب است بدانید که بسیاری از موارد لحاظ شده در استاندارد‌های ۸۵ گانه در استاندارد‌های وضع شده صنعت خودروسازی بسیاری از کشور‌ها اعم از چین، هند، برزیل و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و CIS اجباری نبوده و خودروسازان و واردکنندگان به صورت آپشنال و اختیاری این موارد را روی محصولات خود لحاظ می‌کنند.

ارتقای سطح استاندارد‌ها موضوعی است که به صورت مداوم در تمام صنایع باید انجام شود و صنعت خودروسازی نیز از این قاعده جدا نیست. اما نمی‌توان این موضوع را منکر شد که تکنولوژی یا به عبارت دیگر خرید تکنولوژی برای مشتری هزینه بر بوده و اگر نگاه قانونگذار صرفا بالابردن سطح تکنولوژی بدون در نظر گرفتن توانایی قشر ضعیف جامعه باشد، افراد زیادی را از خرید خودرو محروم کرده است. در خصوص صنعتی مانند خودروسازی، برای وضع استاندارد بهتر است تا به جای کلی نگری، بهتر است سگمنت‌های قیمتی خودرو‌ها را تفکیک و با توجه به سگمنت قیمتی محصول اقدام به وضع استاندارد کرده در عین حال استاندارد‌های سخت‌گیرانه و به‌روزتری را برای خودرو‌های گران قیمت‌تر وضع شود که از این موضوع سبب پیشرفت صنعت خودروسازی و همچنین واردات خودرو‌هایی مدرن‌تر شوند. با چنین رویکردی، هم خودرو‌هایی که تعداد کم‌تری از استاندارد‌ها را پاس می‌کنند تولید می‌شوند که صرفا اقشار ضعیف جامعه قادر به خرید آن هستند، هم خودرو‌های گران قیمت تری که تمام این استاندارد‌ها را پاس می‌کنند در ایران عرضه می‌شوند.

اما وضع استاندارد ۸۵ گانه برای صنعت خودرو و خودرو‌های وارداتی بدون دسته بندی قیمتی خودرو، باعث شده که عملا عمده خودرو‌های ارزان قیمت و اقتصادی اعم از تولیدی و وارداتی از بازار ایران حذف شوند و خرید خودرو برای اقشار ضعیف جامعه دشوار شود. برخی از موارد لحاظ شده در استاندارد ۸۵ گانه صنعت خودروسازی در ایران، در بسیاری از کشور‌های پیشرفته الزامی نبوده و خودروساز با توجه به قیمت خودرو و به صورت آپشن آن را روی محصولات خود اعم از تولیدی و وارداتی نصب می‌کند. این موضوع سبب گسترده شدن بازه قیمتی محصولات در حال عرضه در آن کشور‌ها شده که نتیجه آن امکان خرید خودرو برای عمده اقشار جامعه است. در ادامه به برخی از موارد لحاظ شده در استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو در ایران می‌پردازیم و این موارد را با استاندارد‌های کشور‌های مختلف مقایسه می‌کنیم.

قطعا یکی از استاندارد‌های لازم و اجباری برای هر خودرو به سیستم ترمز آن مربوط می‌شود. یکی از موارد لحاظ شده در زمینه سیستم ترمز خودرو‌های سبک در استاندارد ۸۵ گانه ایران، حفظ پایداری و کنترل خودرو در ترمزگیری به ویژه ترمزگیری‌های شدید است. این استاندارد در کشور‌های حوزه CIS، هند، چین، برزیل و کشور‌های حاشیه خلیج فارس یا GSO نیز الزامی است. دیگر استانداردی که به تازگی در ایران رایج شده، چراغ روشنایی در روز یا دی‌لایت بوده که قطعا ابتدا آن را در برخی از خودرو‌های وارداتی مشاهده کردید و حال شاهد نصب دیلایت یا چراغ روشنایی در روز روی بسیاری از خودرو‌های تولید داخل هستیم. لازم است بدانید که نصب دیلایت یکی از موارد الزامی در استاندارد ۸۵ گ

انه ایران بوده و در چین، هند، برزیل و کشور‌های حوزه CIS نیز اجباری‌است. اما نصب دی‌لایت برای خودرو‌های حوزه GSO یا حاشیه خلیج فارس الزامی نیست. برای پی بردن به دلیل الزامی نبودن دی‌لایت در استاندارد GSO بهتر است با فلسفه دیلایت آشنا شوید. چراغ روشنایی در روز برای نصب روی خودرو‌های عرضه شده در بازار اروپا، آمریکا و مناطقی که با مه گرفتگی صبحگاهی دچار می‌شوند طراحی شده تا خودرو‌ها بهتر قابل رویت باشند. حال در کشور‌های حاشیه خلیج فارس، دلیلی بر نصب دی‌لایت آن هم به صورت الزامی روی خودرو نیست!
استاندارد حفاظت از عابر پیاده در برخورد از جمله موارد الزامی در استاندارد ۸۵ گانه خودرو در ایران است. مدتی‌است که حفظ ایمنی عابر پیاده در طراحی خودرو مطرح شده و خودروسازان سعی دارند با تغییر پارامتر‌هایی در طراحی خودرو، آسیب وارد شده به عابر پیاده در برخورد را به حداقل برسانند. استاندارد حفظ ایمنی عابر پیاده در برخورد از جلو یکی از الزامات در استاندارد‌های ۸۵ گانه ایران بوده که به موجب همین یک مورد خودرو‌های زیادی اعم از سمند، پژو ۴۰۵، چری تیگو ۵ و برخی از خودرو‌های وارداتی از بازار ایران کنار گذاشته شدند. اما جالب است بدانید که همین استاندارد حفاظت از عابر پیاده در برخورد در برزیل و استاندارد GSO الزامی نبوده و در مقابل در هند، چین و کشور‌های حوزه CIS الزامی است.

یکی از الزامات استاندارد ۸۵ گانه خودرو در ایران، وجود نشانگر تعویض دنده بوده که در واقع زمان مناسب برای تعویض دنده برای خودرو‌های دنده‌ای را به راننده نشان می‌دهد. این آپشن یک موضوع پیش پا افتاده و البته که غیرضروری بوده که در برخی از خودرو‌های دنده‌ای در بازار جهانی قبلا مشاهده شده بود و وجود آن روی یک خودروی دنده‌ای چندان الزامی ندارد. این استاندارد علاوه بر این در چین هم الزامی بوده و در هند، برزیل، استاندارد GSO و کشور‌های حوزه CIS الزامی نیست.

هرچند وضع استاندارد‌های ۸۵ گانه برای رشد صنعت خودرو و تولید و عرضه محصولاتی ایمن‌تر و به‌روز اقدام خوب و قابل ستایشی محسوب می‌شود، اما بهتر است که یک دسته بندی برای خودرو‌ها قائل شد تا خودرو‌های اقتصادی و ارزان قیمت ملزم به پاس کردن تمام این استاندارد‌ها نباشند. چراکه در صورت عدم عبور از آن، تولید آن‌ها متوقف شده یا این‌که به علت تغییرات تکنولوژیکی که در آن‌ها اعمال می‌شود، قیمت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

با وجود تمام مشکلاتی که ذکر شد شرکت ایران خودرو برنامه‌های بسیاری را برای ارتقای کیفی و استانداردی محصولات خود تدوین کرده و بخش قایل توجهی از این برنامه‌ها را انجام داده است. به عنوان مثال تمامی محصولاتی که بر روی پلتفرم‌های جدید طراحی و ساخته می‌شوند تمامی استاندارد‌های ۸۵ گانه را رعایت می‌کنند. خودرو تارا اولین محصول داخلی است که کلیه استاندار‌های مربوطه را رعایت می‌کند همچنین طرح‌های متنوعی برای ارتقای استانداردی محصولات جاری در دست اقدام است که پس از طی فرایند‌های لازم موجب افزایش بیش از پیش ایمنی و کیفیت محصولات می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده