تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۷۷۰۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار هرمزگان:

لزوم بهره‌وری صحیح از معادن برای آبادانی هرمزگان/ دولت با همه توان در خدمت مردم است

‌می‌متالز - استاندار هرمزگان با بیان اینکه دولت با همه توان در خدمت مردم است گفت: این استان از معادن و مواد معدنی مطلوبی برخوردار بوده و شناسایی پهنه‌های معدنی جدید و فرآوری بهینه مواد معدنی می‌تواند بهره‌وری خوبی برای آبادانی هرمزگان داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، مهدی دوستی روز یکشنبه ضمن اشاره به اینکه اجازه خروج مواد معدنی به صورت خام از استان را نخواهیم داد، اظهار داشت: به‌دنبال ایجاد کارخانه‌های تبدیلی و تکمیلی و فرآوری در استان برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی هستیم و در همین راستا شهر‌های مختلف تخصصی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدل خام‌فروشی موادمعدنی از هرمزگان منطقی نبوده و هیچ منفعتی هم برای کشور ندارد، بیان داشت: به طور مثال می‌توان به خروج مواد سیلیس به صورت خام از استان اشاره کرد که بر این اساس بروی آن زنجیره مرتبط با سیلیس و شهر شیشه به مساحت یکهزار و ۸۶۰ هکتار در بندرعباس تعریف شده است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اظهار داشت: مواد معدنی شوینده مانند نمک و آهک نیز به صورت خام از استان خارج می‌شد که روی آن زنجیره معدنی شوینده‌ها و پارک کود و سَم تعریف کردیم که با این حساب، در آینده‌ای نزدیک استان هرمزگان به قطب سم و کود کشور و زنجیره فسفات و پتاسیم تبدیل خواهد شد.

دوستی ابراز داشت: سه بسته ویژه توسعه برای ۲ نوع ماده معدنی سیلیس و آهن در هرمزگان تهیه شده است که در راستای جلوگیری از خام‌فروشی آهن و سیلیس، تمامی حلقه‌های زنجیره توسعه از معدن تا صنایع فرآوری در این بسته‌ها تعریف شده است.

وی ادامه داد: یعنی از معدن آهن باید واحد‌های صنعتی مختلف از جمله شِمش، ورق و یا لوله خارج شود و سیلیس هم روی شهر شیشه و صنایع تبدیلی و درواقع یک بسته کامل بر روی آن تعریف شده است.

صدور فراخوان برای ۲۱۳ پهنه معدنی هرمزگان

استاندار هرمزگان اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده در مجموعه صنعت، معدن و تجارت استان هم اکنون ۲۱۳ پهنه معدنی از ۱۶ مهرماه امسال به فراخوان گذاشته شده است که افراد متقاضی و سرمایه گذار می‌توانند دراین مزایده شرکت کنند.

دوستی، به وجود ۱۰۰ معدن شن و ماسه در استان اشاره کرد و ابراز داشت: بدون احتساب این معادن، ۱۸۰ معدن فعال در استان هرمزگان وجود دارد که تعداد و ظرفیت ۲۱۳ معدن فراخوان شده کنونی، بیش از معادن فعال استان است.

وی یادآور شد: بیشترین معادن استان هرمزگان مربوط به شهرستان‌های بندرعباس، حاجی آباد، بشاگرد و بندرخمیر است که هریک از این معادن در استان و کشور ایجاد آبادانی و تحول می‌کند.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: کار جدیدی که انجام شده، تهیه کیف سرمایه گذاری است که مجوز‌های تمامی ۲۱۳ پهنه معدنی از قبل اخذ شده است یعنی مجوز‌ها را از پیش برای سرمایه‌گذار صادر کرده‌ایم و درواقع معدنکار اگر بخواهد همین امروز شروع بکار کند، هیچ بروکراسی اداری ندارد و فقط با امضای خود، دارای پروانه می‌شود.

وی اظهار داشت: رساندن ۲۱۳ معدن به مرحله واگذاری کاری سخت و زمان‌بر بود چراکه این قبیل کار‌ها نیازمند تکمیل اسناد و انجام کار‌های مطالعاتی قابل توجهی بوده که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان طی یک سال گذشته در این راستا کار بزرگی انجام داده است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان ابراز داشت: ۲۱۳ معدن یادشده مشتمل بر ۱۹ ماده معدنی است که از این میان می‌توان به مواد معدنی همچون کرومیت، سنگ آهک، سنگ آهن، سیلیس، منیزیم، گچ، نمک، منگنز و سایر مواد معدنی اشاره کرد.

هرمزگان نیازمند اکتشافات کامل و جامع

استاندار هرمزگان همچنین به معدن کرومیت در استان اشاره کرد و گفت: کرومیت جزو معادن خوبی است، اما متاسفانه حجم قابل توجهی ندارد، اما برخی معادن استان‌های همجوار، حجیم و با میزان ذخایر بالا هستند؛ البته باید بگوییم کمبود اکتشافات در استان هرمزگان این موضوع را تشدید کرده است.

وی اضافه کرد: شاید اگر اکتشافات کامل و جامعی در استان هرمزگان انجام شود، میزان ذخایر استان به‌روز، واقعی و اقتصادی شود ضمن اینکه مهم‌ترین مشکل کلان معدن در کشور این است که ما به دلیل محدودیت تکنولوژی برداشت، بیشتر بدنبال معادن سطحی بوده و در عمق نمی‌رویم؛ در صورتی که بهره‌گیری از سیستم‌های تغلیظ می‌تواند حتی معادن کم‌عَیار ما را به عیار مناسبی برساند و بتوانیم برداشت مطلوبی از معادن داشته باشیم.

مسوولیت اجتماعی، بعد از مرحله بهره‌برداری

استاندار هرمزگان در بحث مسوولیت‌های اجتماعی هم گفت: مسوولیت‌های اجتماعی یکی از راهبرد‌های اساسی بوده؛ چرا که بخشی از داروها، ساخت بیمارستان‌ها، فاضلاب، تجهیزات پزشکی، آبرسانی، ساخت مدارس و هنرستان‌های همجوار صنایع را می‌توانیم از محل همین مسوولیت‌های اجتماعی تامین می‌کنیم، اما اینکه چه زمان و در چه مرحله‌ای، انجام مسوولیت اجتماعی را از سرمایه‌گذار بخواهیم خود، موضوع مهمی است.

دوستی ادامه داد: مسوولیت‌های اجتماعی در صورت تبدیل شدن به قانون، برای انضباط بخشی خوب است، اما اگر هر صنعتی بدون اینکه وارد استان و چرخه تولید بشود درصدی را به عنوان مسوولیت اجتماعی بدهد، صرفه اقتصادی ندارد و مسلما چنین کاری، سرمایه‌گذار را پس می‌زند.

وی تصریح کرد: بنابراین بعد از سرمایه‌گذاری و در مرحله بهره‌برداری، با صنایع و معدن‌دار در رابطه با مسوولیت اجتماعی صحبت خواهیم کرد، اما در دوره ساختِ پروژه باید تمامی توان سرمایه‌گذار وارد روند ساخت و ساز شود تا هرچه سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری برسد، آنوقت اگر مثلا ۱۰ درصد هم مسوولیت اجتماعی بگیریم، به اندازه‌ای که برخی از واحد‌ها نیز سریع‌تر راه‌اندازی و حتی صد‌ها نفر هم در استان مشغول به کار شوند و صنایع مختلف و حتی شهرداری‌های‌مان از آن بهره‌مند شوند، ارزش دارد.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان گفت: عقیده بنده بر این است که در دوران ساخت و اجرای طرح، با شرکت‌های سازنده در خصوص مسوولیت اجتماعی صحبتی نشود و اجازه دهیم عملیات اجرایی طرح به اتمام برسد و بعد، تحقق مسوولیت اجتماعی را بخواهیم.

پالایشگاه‌های جاسک و شهید سلیمانی

استاندار هرمزگان همچنین با اشاره به طرح‌های بزرگ پالایشگاهی در دست مطالعه و ساخت استان گفت: در هفته دولت امسال ۱۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه در استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت که تقریبا رشد ۲۵ برابری و ۲ هزار و ۵۰۰ درصدی داشتیم که این رقم بسیار خوبی بود.

دوستی گفت: برای کلنگ‌زنی طرح‌های بزرگ همچون پالایشگاه جاسک و پالایشگاه شهید سلیمانی بندرعباس هم منتظر حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت هستیم؛ امورات مربوط به این طرح‌ها انجام شده و قرارداد‌ها نیز منعقد شده است.

وی ادامه داد: برای پالایشگاه جاسک که الان ۱۰ درصد پیشرفت دارد و پالایشگاه شهید سلیمانی بندرعباس که در مرحله مطالعه و تخصیص زمین بوده، نزدیک به ۱۷ و نیم میلیارد دلار برآورد اولیه شده است.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه این پروژه‌ها بسیار فوق العاده بوده و استان را تامین می‌کنند، گفت: هر یک از پالایشگاه‌ها در دوران ساخت، نزدیک به ۱۰ هزار نفر اشتغال خواهد داشت و در زمان بهره‌برداری هم نزدیک به پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

دوستی یادآور شد: هدف‌گذاری تولید این پالایشگاه‌ها نیز هرکدام ۳۰۰ هزار بشکه گازوئیل، بنزین و سوخت جِت است و مهم‌تر اینکه نزدیک به ۳۵ درصد از این‌ها مواد پتروشیمیایی می‌شود.

وی گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب «بدترین استفاده از نفت به عنوان سوخت است» که در این ۲ پالایشگاه خوشبختانه مواد اولیه لوازم خانگی، رومبلی، قطعات خودرو، رنگ و چسب و سایر قطعات باارزش تولید می‌شود؛ البته نفت و بنزین هم هست، اما سهم تولید آن کمتر بوده و بیشتر تولید به مواد اولیه لوازم و کالا‌های تمام شده، اختصاص داده شده است.

۱۵ اَبَر طرح در هرمزگان مطالعه و برای هیات دولت ارسال شده است

استاندار هرمزگان همچنین با اشاره به مطالعه ۱۵ ابرطرح در استان گفت: این طرح‌ها برای دریافت مجوز به هیات دولت ارسال شده و کار مطالعات و مشاوره آن نیز انجام و با سرمایه گذاران مختلف نیز صحبت شده است که با تکمیل و بهره برداری کامل هر یک از این طرح ها، انقلابی بزرگ در توسعه استان و کشور ایجاد می‌شود.

دوستی ادامه داد: مهار آب‌های خروجی از استان با احداث سد‌های بزرگ و طرح‌های آبخیزداری، راه اندازی شهر شیشه، پارک کود و سم، شهرک لجستیک ترانزیت، شهر میوه‌های گرمسیری و طرح تحولی پرورش ماهی در قفس از جمله این طرح‌ها است.

وی گفت: شهر صنعتی لجستیکی به مساحت یکهزار و ۶۰۰ هکتار در پس کرانه بین بندر شهید رجایی و شهید باهنر طراحی شده که بر روی این طرح ۶ ماه مطالعه و برای تصویب به هیات دولت ارسال شده است.

استاندار هرمزگان گفت: نخستین پارک کود فسفات کشور نیز هفته دولت در شهرک صنعتی خلیج فارس بندرعباس به مساحت ۱۰۵ هکتار با زنجیره نفتی و معدنی کلنگ زنی شد که این مرحله شامل تولید اسید فسفریک صنعتی بوده که در زمینه کود‌های ترکیبی، پاک کننده‌ها و شوینده ها، صنایع غذایی، تصفیه آب، داروسازی و خوراک دام و طیور کاربرد دارد.

دوستی تصریح کرد: مساله دیگر، آب‌های خروجی از هرمزگان بوده که برای مهار آن شهر نساجی به مساحت پنج هزار هکتار به بخش خصوصی واگذار کردیم که چهار هزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت پنبه خواهیم برد.

وی با اشاره به اینکه زنجیره‌های نساجی را در هرمزگان راه‌اندازی خواهیم کرد، گفت: در این راستا چهار هزار و ۵۰۰ درخت توت در استان کاشته شده و علاقه‌مند به فعال کردن زنجیره ابریشم در این دیار هستیم؛ همچنین در بخش نفتی و پتروشیمی و هم در زمینه کشاورزی زنجیره نساجی کار شده است.

استاندار هرمزگان گفت: ظرفیت تولید ماهی در قفس این استان نیز نزدیک به ۶ هزار تُن بوده که اکنون به ۱۲ هزار تُن رسیده و سعی داریم تا پایان امسال میزان تولید را به ۱۰۰ هزار تُن افزایش دهیم.

نماینده عالی دولت در هرمزگان گفت: وظیفه ما این است کشوری را به نسل‌های بعدی تحویل دهیم که آبادتر باشد تا در آینده بتوانیم ادعا کنیم که برای کشورمان کاری کرده‌ایم و این رسالت ما است که نقش دین را در توسعه و پیشرفت نشان دهیم.

وی ادامه داد: «رهبرمعظم انقلاب فرمودند؛ کاری کنید هرکسی از هرگوشه‌ای به کشور نگاه کرد، معجزه اسلام را در سازندگی و پیشرفت کشور ببیند» که این جمله کاملی است و براساس آن می‌توانیم کشورمان را متحول کنیم.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هرمزگان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده