تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۷۷۰۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فقدان فرآوری و کمبود منابع آبی معضل پهنه‌های معدنی در استان سمنان

‌می‌متالز - استاندار سمنان با اشاره به کمبود منابع آبی در بخش معدن وعده داد: همه تلاش خود را برای رفع نیاز‌های آبی بخش معدن در این استان بکار گیرد.

به گزارش می‌متالز، سیدمحمدرضا هاشمی ۲۴ مهرماه اظهار کرد: استان سمنان از نظر تنوع موادمعدنی و حجم ذخائر معدنی از استان‌های پیشرو در کشور است.

وی از سمنان به عنوان یک استان معدنی نام برد و تصریح کرد: معادن نقش ویژه و تاثیرگذاری در بحث تحقق رشد اقتصادی خواهند داشت.

استاندار سمنان بر لزوم تامین زیرساخت‌های لازم و از جمله رفع کمبود منابع آبی به عنوان یک ضرورت تاکید و خاطرنشان کرد: تامین آب برای معادن یکی از دغدغه‌هایی است که در دستور کار قرار داشته و پیگیری خواهد شد.

هاشمی با اشاره به لزوم اجرای قانون و بهره مندی مناطق حاشیه پهنه‌های معدنی از این سرمایه الهی گفت: بحث دریافت یک درصد حق اجتماعی از معادن به صورت مستمر پیگیری و محقق شود.

وی بر ضرورت توجه به فرآوری موادمعدنی و جلوگیری از خام‌فروشی‌ها تاکید کرد و ادامه داد: براساس تاکیدات رئیس‌جمهوری، مقوله فرآوری مواد معدنی در داخل استان‌ها و همجوار معادن امری ضروری و قابل توجه است.

استاندار سمنان همچنین با تاکید بر تامین نهاده‌های دامی در آستانه فصل پائیز و زمستان با پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت‌های تعاونی عشایری، گفت: فروش به موقع دام عشایر باید با برنامه وبه صورت ترکیبی برای عشایر غیور استان انجام شود.

وی با اشاره به نزدیک شدن به فصل پائیز و زمستان و ضرورت تامین نهاده‌های دامی تصریح کرد: اداره کل امور عشایری و جهاد کشاورزی برای تامین نهاده‌های دامی تدبیر کنند.

وی با بیان اینکه سه کارخانه تولید دام در استان فعال است، خاطرنشان کرد: سالانه قریب به ۷۰ هزار تن نهاده‌های دامی در این کارخانه‌ها تولید می‌شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه مشکل نقدینگی و پرداخت تسهیلات به عشایر و همچین شرکت‌های تعاونی عشایری برطرف شود، افزود: آنچه برای عشایر اولویت دارد تامین نهاده‌های دامی و فروش دام به صورت ترکیبی است.

استاندار سمنان تحصیل دانش آموزان عشایر را یک ضرورت برشمرد و گفت: آموزش و پرورش استان باید در این مهم، اهتمام بیشتری داشته باشد.

هاشمی با اشاره به اینکه عشایر استان سمنان تولید کننده گوشت و لبنیات است، تصریح کرد: تامین بخش اعظمی از گوشت قرمز استان و کشور برعهده دامداران و عشایر استان است.

استاندار سمنان خرید دام ترکیبی را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: لازم است تا تشکل‌های عشایری در جهت تقویت فرهنگ عشایری تقویت شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده