تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۷۷۰۶۸

دانش‌بنیان‌های سمنان صنایع را با محوریت تجاری‌سازی نیازسنجی کنند

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: دانشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌های استان نیاز‌های صنایع را بر مبنای اصل تجاری‌سازی پایش و رصد کنند.

به گزارش می‌متالز، علی اصغر جمعه‌ای روز پنجشنبه در رویداد همرسانی شرکت‌های دانش بنیان با فعالان حوزه صنعت و معدن استان در سالن جلسات اتاق بازرگانی سمنان، افزود: استان سمنان از نظر دانشگاه و استاد توانمند است، اما نقص‌هایی وجود دارد، می‌دانیم دنبال چه هستیم، بسیار گفتگو می‌کنیم، اما در عمل و اجرا بسیار کند هستیم، باید مولفه‌ها و شاخص‌های شرکت‌های دانش بنیان را بشناسیم، سپس با توجه به نیاز‌های صنعت برنامه‌های منسجم و راهبردی به پارک‌های علم و فناوری ارائه شود.

وی ادامه داد: کار علمی باید ملی باشد، باید همه مردم ایران منتفع باشند، نباید به دنبال افتخارات استانی و دانشگاهی باشیم، برای طلب علم و مراودات دانش باید اندیشه جهانی داشت و دامنه همکاری خود را با تمام دنیا گسترش بدهیم.

جمعه‌ای خاطرنشان کرد: صنعت و دانشگاه باید به هم وابستگی داشته باشند، صنعت بار‌ها پیشنهادات خود را به دانشگاه اعلام کرده است و این مسائل باید توسط صنعتگر، دانشجو و استادان دانشگاه حل شود، نباید منتظر همکاری بالادستی مانند وازرتخانه‌ها بمانیم.

جداافتادگی دانشگاه و صنایع به سود هیچ کدام نیست

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی استان سمنان هم در این نشست گفت: فقدان ارتباط صنعت و دانشگاه باعث شده است که دانشگاه و صنعت به صورت جزیره‌ای به فعالیت خود ادامه دهند، موضوعات پایان نامه‌ها فاصله بسیار زیادی با نیاز‌های صنایع دارد.

حمید علوی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف کار کرده اند، ولی در حال حاضر صنعت نیازمند علوم نرم افزاری مانند نرم افزار‌های خط تولید است، آن چه اهمیت دارد موارد قابل استفاده در صنایع است.

عضو هیات رئیسه اتاق سمنان بیان کرد: توهم دانش علمی از بیسوادی بسیار خطرناک‌تر است، دستاورد‌های علمی باید ستون کار صنایع باشد، آنچه مهم است پایش دانشگاه‌ها است، موسسات علمی باید با توجه به نیاز صنایع و علوم دانشجو تربیت کنند.

علوی ادامه داد: در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا، با مولفه‌ای به نام کنکور و دانشگاه دولتی برنمی خوریم، صاحبان مراکز علمی نخبگان و صنعتگران هستند که با توجه به نیاز، مستعدین را به صورت بین المللی جذب می‌کنند.

حمیدرضا محمدیان معاون فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در این نشست گفت:دانشگاه سمنان از معتبرترین دانشگاه‌های صنعتی کشور است، توان علمی در این دانشگاه در سطح بالایی قرار دارد، تعامل صنعت و دانشگاه تبدیل به همرسانی می‌شود.

در این جلسه تعامل دانشگاه‌ها، پارک‌های علم فناوری و بنیاد نحبگان با اتاق بازرگانی سمنان مورد بررسی قرار گرفت.

استان سمنان یکهزار و ۹۰۰ واحد صنعتی و معدنی و بیش از ۷۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده