به گزارش میمتالز، «منوچهر منطقی» در رویداد فناورانه خودروهای آینده ۲ در محل شرکت سایپا افزود: در زمینه فناوریهای جدید خودرو، پیشبینی میشود در دهه آینده با خودروهای فعلی خداحافظی کنیم.
وی گفت: در این زمینه مطالعاتی از سالهای گذشته آغاز و عمده کارها بر دوش شرکتهای دانشبنیان قرار داده و در همین پیوند از توان خارجیها نیز استفاده شد.
منطقی خاطرنشانکرد: در جمعبندی مطالعه انجام شده به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار است به سمت برقیسازی برویم، باید اتوبوسهای کاملا برقی تولید کنیم.
وی ادامهداد: در موضوع موتورسیکلتهای برقی نیز پروژه سوآپ که طی آن باتری موتورها در مراکز پیشبینی شده تعویض خواهند شد، پیشبینی شد.
معاون وزیر صمت با اشاره به نفتی بودن کشورمان، بیانداشت: بر همین اساس، رفتن به برقی شدن در حوزه خودروهای کوچک و هیبریدی شدن در خودروهای متصل، از دیگر نتایج این تحقیق بود.
وی اظهار داشت: برای اجرایی کردن این راهبرد چند پروژه تعریف شد که یکی از آنها تولید پلتفرم برقی بود؛ امروز بر اساس همین پلتفرم، خودروی برقی تارا تولید شد.
منطقی اضافهکرد: در موضوع باتریها نیز پس از انجام مطالعات گسترده، مقرر شد قطب مربوطه به نمایندگی از کل توانمندیهای صنعتی و دانشگاهی کشور در دانشگاه امیرکبیر شکل گیرد.
وی افزود: در موضوع فناوریهای کلیدی خودرو نیز مقرر شد تا دانشگاه شریف به عنوان قطب این کار باشد.
معاون وزیر صمت یادآور شد: درخصوص خودروهای برقی و الکتریکی با دو چالش نرمافزارهای پیچیده و همچنین ضعف صنعت قطعه سازی در تولید قطعات الکترونیک مواجهایم.
وی بیانداشت: با توجه به برنامه تحولی که برای خودروسازی آغاز کردهایم، برای خودروهای برقی باید حتما به سمت طراحی و نه مونتاژ برویم و در همین زمینه باید به رفع ضعفهایمان در مسیر الکترونیک و همچنین تشکیل قطعهسازان Tier ۱ الکترونیکی بپردازیم.
منطقی خاطرنشانکرد: خودروی برقی یک فرصت است تا از نیروهای نخبه دانشگاهی استفاده کنیم؛ موضوعی که بیشترین میزان مهاجرت نخبگان را در سالهای گذشته تشکیل داده است.
منبع: شاتانیوز