تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۷
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۲۷۷۹۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون کمیسیون ها، مجامع و شورا‌های اتاق ایران تشریح کرد

ساز و کار انتخاب صادرکنندگان نمونه با شاخص‌های کمی و کیفی

‌می‌متالز - چاغروند از نحوه انتخاب صادرکننده نمونه گفت: صادرکننده‌های نمونه در کارگوه ویژه براساس شاخص‌های کمی و کیفی و پیچیدگی محصول انتخاب شدند؛ درصد بیشتر صادرکننده‌های نمونه از میان بخش خصوصی بود.

به گزارش می‌متالز. علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شورا‌های اتاق ایران در شبکه خبر در برنامه میز اقتصاد درباره نحوه انتخاب صادرکنندگان نمونه و نحوه برگزاری بیست‌وششمین مراسم روز ملی صادرات توضیحاتی ارائه داد.

انتخاب صادرکنندگان برتر براساس شاخص‌های مدون و شفاف و با دقت کافی و در ارتباط مؤثر با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه انتخاب صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی صورت می‌گیرد تا حق تلاشگران این حوزه تضییع نشود. برای همین کارگروهی ویژه با حضور نماینده‌هایی از بخش خصوصی، اتاق ایران، اتاق تعاون، اتاق اصناف، سازمان ملی استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت و ... تشکیل شد. در این کارگروه ویژه شاخص‌های کمی و کیفی انتخاب صادرکننده نمونه طی فرآیندی انتخاب شد.

او ادامه داد: در شاخص‌های کمی میزان و حجم عرضه صادرات مورد توجه است و در شاخص‌های کیفی به مسائلی مانند بسته‌بندی و استاندارد و ... توجه می‌شود که درنهایت این همان توجه به پیچیدگی محصول است.

معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شورا‌های اتاق ایران ادامه داد: برای انتخاب صادرکننده نمونه از تیرماه فراخوان زده شد و درنهایت پایش براساس معیار کمی و کیفی انجام شد. طوری که از ۶۱۵ شرکت ۴۷ شرکت، به‌عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند، ۷ شرکت صادرکننده ممتاز و ۴ شرکت صادرکننده مدال‌آور بودند. این‌ها در ۷۴ گروه کالایی رقابت کردند.

چاغروند گفت: درصد بیشتر صادرکننده‌های نمونه از میان بخش خصوصی بود؛ البته امسال ۱۳ درصد رشد صادرات داشتیم که بیشترین رشد در ۱۰ محصول صادراتی مرتبط با پتروشیمی اتفاق افتاده است؛ انتظار بخش خصوصی این است که مزیت‌های رقابتی در گروه صادرت غیرنفتی مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این برنامه خبری، چاغروند از عوامل مخل محیط کسب‌وکار گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت دو سال قبل پژوهشی را با حضور ۹۵۵ شرکت انجام داده بود. این شرکت‌ها مهم‌ترین عامل مخل کسب‌وکار را بی‌ثباتی در فضای اقتصاد کلان دانسته بودند.

او ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در سال ۱۳۹۸ برای برگشت ارز حاصل از صادرات حدود ۷۰۰ آیین‌نامه صادر شد که میانگین آن ۱.۵ آیین‌نامه در روز بود. این تعدد آیین‌نامه برای صادرکننده‌ها مشکلات جدی ایجاد کرده بود و ما در اتاق ایران بار‌ها بر این نکته تأکید داشتیم.

او تاکید کرد: یکی از مواردی که اتاق ایران در بسته‌های پیشنهادی خود به دولت بر آن تأکید داشت، اینکه بر روی کارت بازرگانی به صادرکننده‌های موفق در برگشت ارز حاصل از صادرات، مشوق‌هایی در نظر گرفته شود. همچنین مهلتی که برای برگشت ارز حاصل از صادرات داده می‌شود بسته به محصول و مقصد صادراتی متفاوت باشد. باید به نظر و پیشنهاد بخش خصوصی در تعیین زمان برگشت ارز حاصل از صادرات و ثبات‌بخشی به محیط کسب‌وکار توجه ویژه شود.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده